Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Welkom!

Begrijp ik het goed dat jij bij andere mensen in hun tuin een gratis moestuin aan wil leggen?

Je initiatief is nobel, maar vergis je niet in de uitvoering.

- Hoe groot moeten de moestuintjes worden? Begin je bij 1m2 (zie ook makkelijke moestuin!) of laat je de grootte aan de mensen zelf over?

- De kosten die je maakt (bv zaden, bakken, compost / mest in de tuin brengen) zijn bij 1 tuin te overzien, maar bij vele tuinen wat minder.

- Groenten die makkelijk te telen zijn en een hoge opbrengst geven bestaan best, maar of de mensen die lekker vinden is een tweede.

- Het hangt ook af van de grondsoort welke groentensoorten goed groeien of niet.

- Sommige tuinen zitten vol met onkruid, daar helpt wat wieden niet en zul je flink moeten spitten.

- Doe je het onderhoud van de moestuin ook, of laat je dat aan de mensen zelf over?

Kortom, veel vragen, misschien is het handig om daar een eigen topic over te openen. Dan krijg je meer respons.

Geplaatst:

Juist, ik wil gratis (of heel erg goedkoop) moestuintjes aanleggen bij anderen.

De groenten die verbouwd worden moeten vrij bekend zijn als ik zo veel mogelijk mensen wil bereiken vermoed ik.

Ik dacht aan wortels, compacte kolen als rode kool, boerenkool, bonen, spruiten etc etc.

Spitten is geen probleem, al het arbeid is gratis.

Grond kruien, bakken timmeren en onkruid wieden zijn ook geen probleem.

Het probleem is inderdaad de eventuele zakken aarde en de zaden/stekjes/bollen.

Maar zou het bijvoorbeeld in vaste grond kunnen mits goed omgespit en evt wat bemest met paardenmest ?

Topic aangemaakt.

Bedankt voor het mee denken alvast.

Geplaatst:

Het kan prima in bestaande grond met oude paardenmest, dat is geen probleem. Je hebt op internet (Facebook) ook een stichting "Zaden voor iedereen" waar je gratis zaden kunt krijgen. Die stichting is juist voor dit soort initiatieven.

Denk ook na over het onderhoud, want in het voorjaar en de zomer zal je het heel druk hebben, mocht je dit er ook nog bij gaan doen. Het aanleggen van een moestuin kost al moeite, het onderhoud ook! Ik zou in jouw geval iets aanbieden in de vorm van een makkelijke moestuin, dat geeft ook al een leuke opbrengst en je hebt er relatief weinig onderhoud aan (als je dat zelf gaat doen).

Je zou je vragen best in de rubriek "Huiskamer" of "Groente kunnen plaatsen. Succes!

Geplaatst:

Heb je zelf geen moestuin? Zo nee, dan kun je ook zelf een moestuin beginnen en de oogst eventueel ook naar de voedselbank brengen. Dat doen ook meerdere mensen met hun overschot uit de moestuin. Is ook heel veel werk, maar je hebt er dan zelf ook wat aan.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...