Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Je kan op verschillende manieren zaden winnen van de pompoen, namelijk:

- in een omtrek van 500 meter geen andere pompoensoorten, kalebassen, komkommers enz. telen,

- één pompoensoort overdekt telen,

- de vrouwelijke bloemen van een pompoen met zakjes bedekken en handmatig bestuiven om zo kruisbestuiving tegen te gaan.

De eerste manier gaat hier niet lukken, omdat ik zelf ook meerdere pompoensoorten ga telen en de buren ook. Ook overdekt een pompoensoort telen doe ik niet, mijn kas is gereserveerd voor de tomaten. Dus blijft manier 3 over. Dat wil ik gaan proberen, maar ik heb er wel een vraag over.

Elke pompoen maakt meerdere vrouwelijke bloemen aan. Stel ik bedek 3 van die bloemen met zakjes en bestuif deze bloemen handmatig en laat de andere bloemen gewoon bestuiven. Komen er uit die drie handmatig bestuifde bloemen dan daadwerkelijk soortechte vruchten? Of toch niet, omdat er bij de overige vrouwelijke bloemen wel kruisbestuiving is opgetreden? Is het mogelijk dat aan één plant dus pompoenen met soortechte zaden zitten én pompoenen met soortenonvaste zaden?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Geplaatst:

Ja daar komen soortechte zaden uit.

Alle vruchten zullen soortecht zijn, maar alleen uit de zaden van die je met de hand doet zullen weer dezelfde pompoen planten groeien. Uit het zaad van de vruchten van de onbedekte bloemen uiteraard niet, maar de vruchten zijn wel echt die pompoen die je had gezaaid. Als je een kruising vrucht aantreft, dan was het zaad waaruit je de moederplant hebt gekweekt dus al niet soortecht.

Geplaatst:

Top, dat is mooi! Ik wil zaden voor een zaadgoedvereniging telen en mocht ik pompoen gaan kweken voor de zaden, dan moeten de zaden uit de gekweekte pompoenen wel soortecht zijn, vandaar.

Bedankt voor je antwoord.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...