Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste leden,

Ik ben op zoek naar koperringen voor om mijn lupines. Het liefst met een diameter van 20cm. Ik weet dat ik ze online kan bestellen, maar ik kijk hier ook even voor de zekerheid. Heeft iemand er misschien een paar over?

Groetjes Isabel

Geplaatst:

Stukje elektriciteitsdraad (met die stugge kern) nemen.

De isolatie eraf strippen, om een buisje van 20 cm wikkelen en dan met een tangetje de wikkel in de lengte doorknippen zodat je allemaal ringetjes krijgt.

Honderden ringetjes voor weinig geld

Ps, 20cm ?

Is best wel groot.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Ik heb een rol koperplakband gekocht en maak zo mijn eigen koperringen door stukken uit niet-statiegeld plastic flessen enzo te knippen en te beplakken met dat koper (ik heb een giga slakkenprobleem en als ik van de week mijn eerste plantjes in de volle grond ga zetten gaan daar dus ringen omheen. En ik gooi er een berg ouwe sla naast als slakkenval, met een paar biervallen ernaast. Ik heb het zo gehad met die slakken. Een beetje vraat kan ik best hebben, maar dat ze mijn mooie baby bosbes vermoord hebben zit me nog steeds heel hoog en ik ga ze dit seizoen massaal laten comazuipen in combi met koperringen om al mijn zaailingen. En waar ik vorig jaar nog met enige interesse stond te kijken naar zo'n bergje slakkeneitjes en erop vertrouwde dat die grote chagrijnige pad die in mijn tuin woont dat wel zou weg vreten, gaat nu mijn maat 41 eroverheen en stamp ik al die eitjes aan gort. Die pad lust ook vast wel scrambled eggs.

En babyslakken die ik zie krijgen nu ook meteen de stamp en smeerdood. Ik ben helemaal tegen het doodmaken van babydieren maar er is een grens.

Maar goed, terug on-topic en weg van mijn slakkentrauma: met dat koperplakband kan je van alles maken, van kleine tot grote ringen, met flessen en emmers tot hoepels, van bescherming van zaadjes tot hele borders, en veel goedkoper dan de ringen die je in de winkel kan kopen.

Geplaatst:

Heeft iemand hier ervaring mee?

Helpt het echt, ook op de lange duur?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Slakken zouden een elektrisch schokje krijgen van koper, maar alleen als de slak er niet met zijn kop overheen kan een vervolgens door gaat. Dan maakt hij te weinig contact. Dus een enkel draadje koper helpt vaak te weinig.

Ik heb ze op deze site gevonden:

http://www.kopersporen.nl/slakkenschrik-355/slakkenschrik-koperringen/koperring-20cm-3-stuks-detail.html

Ik wil mijn lupines erin zetten en dan meteen een border maken in de stenen. Ik vind koper mooi, dus dat komt meteen goed uit.

Bedankt voor de tip! Ik zal hier ook eens naar kijken.

Geplaatst:

Dat vroeg ik me ook al af bij al deze koperblijdschap. Hebben jullie dit al uitgeprobeerd?

Nou, een tuinbuurvrouw van mij dus wel, van dat plakkoper. Helemaal om het groenteveldje op het worteldoek geplakt.

En daar heb ik toch écht de ene na de andere slak overheen zien glibberen. Lieten zich geenszins tegenhouden door het koperplakband. Maakten geen omweg... schrókken niet etc.

Dus bij "onze" slakken werkt het blijkbaar niet.

Geplaatst: (aangepast)

Dat kan kloppen, je moet het ook de hoogte in plakken, en niet horizontaal over de grond. En het moet zo breed zijn dat de slak het niet kan oversteken met zijn kop (langer dan de slak zelf dus).

Dat staat althans in het onderzoek dat door een universiteit van de VS is uitgevoerd. Als er een beetje zand op ligt werkt het al niet meer.

aangepast door Gast
Geplaatst: (aangepast)

@Erny: ja, dat bedoel ik ook: zo'n site van een verkoper zegt natuurlijk helemaal niets over de werking

En een "onderzoek aan een Amerikaanse universiteit" zegt ook helemaal niets.

We hebben meer aan ervaringen van mensen die het geprobeerd hebben.

Maar zoals zo vaak: het helpt er in elk geval 1 (die verkoper)

Als je dat dat persé wilt kopen, zou ik op zijn minst bedingen dat je je geld terug krijgt als je foto's kunt laten zien van slakken die er vrolijk overheen kruipen. Eens kijken wat ze dan zeggen

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb op dit forum ook al gelezen dat het niet helpt

Maar we zijn benieuwd naar je ervaringen.

Geplaatst:

Ja zelfs op het wietforum zijn positieve resultaten (via google, ben geen lid hehehe).

Mits goed toegepast natuurlijk. Het staat in elk geval goed in de tuin (ik vind die koperkleur wel mooi). Mijn hosta's staan ook in moestuinbakken dus ik ben benieuwd.

Geplaatst:

Het koperbandje van de buurvrouw was zo'n 3 cm breed en speciaal tegen slakken aangeprezen... maar onze slakken zijn op een gegeven moment wel 12 cm lang... das heel wat koper dat ik dan moet gebruiken.

Snap trouwens niet waarom het koperplakband "plat" op de grond niet zou werken in vergelijk met wanneer je het tegen een rechtopstaande plank (oid) plakt... Kan iemand dat uitleggen?

Veel "mitsen" en "maar'en" dus...

Hoor graag komend jaar hoe het met de koperbeveiliging is gegaan en het liefst een foto van een kudde slakken die de grens niet overdurft.

(Als het wel werkt horen jullie volgend jaar waarschijnlijk regelmatig berichten van koperdieven in het Noorden... dat ben ik dan... genoeg koper verzamelen om de hele tuin af te zetten. )

Geplaatst:
(via google, ben geen lid hehehe)

Jááááá ja, dat zeggen ze allemaal

Geplaatst:

Op de grond heeft met de geleiding te maken. Het koper moet zich wel kunnen ontladen aan een slak. Als er al een beetje zand op ligt werkt het dus niet.

Hier zie je een mooie en goede test:

http://www.wietforum.nl/topic/93777-kopertape-vs-koperdraad/page__st__20

Gewoon koperdraad werkt dus niet, kopertape wel. De ringen koop ik denk ik ook, want ik vind ze gewoon ook mooi om borders te maken in de stenen.

Geplaatst:
Het koperbandje van de buurvrouw was zo'n 3 cm breed en speciaal tegen slakken aangeprezen... maar onze slakken zijn op een gegeven moment wel 12 cm lang... das heel wat koper dat ik dan moet gebruiken.

Snap trouwens niet waarom het koperplakband "plat" op de grond niet zou werken in vergelijk met wanneer je het tegen een rechtopstaande plank (oid) plakt... Kan iemand dat uitleggen?

Veel "mitsen" en "maar'en" dus...

Hoor graag komend jaar hoe het met de koperbeveiliging is gegaan en het liefst een foto van een kudde slakken die de grens niet overdurft.

(Als het wel werkt horen jullie volgend jaar waarschijnlijk regelmatig berichten van koperdieven in het Noorden... dat ben ik dan... genoeg koper verzamelen om de hele tuin af te zetten. )

Ik moet ook nog ervaren of het werkt hoor, maar ik wil alles geprobeerd hebben tegen die pokkeslakken.

En volgens mij werkt het niet als het plat op de grond ligt omdat een slak er niet zozeer aan zijn buik last van heeft, maar vooral aan zijn kop. En bij een opstaande rand stoot hij dus zijn kop tegen dat koper, dat is de theorie tenminste.

Geplaatst:
Ik heb een rol koperplakband gekocht en maak zo mijn eigen koperringen door stukken uit niet-statiegeld plastic flessen enzo te knippen en te beplakken met dat koper (ik heb een giga slakkenprobleem en als ik van de week mijn eerste plantjes in de volle grond ga zetten gaan daar dus ringen omheen. En ik gooi er een berg ouwe sla naast als slakkenval, met een paar biervallen ernaast. Ik heb het zo gehad met die slakken. Een beetje vraat kan ik best hebben, maar dat ze mijn mooie baby bosbes vermoord hebben zit me nog steeds heel hoog en ik ga ze dit seizoen massaal laten comazuipen in combi met koperringen om al mijn zaailingen. En waar ik vorig jaar nog met enige interesse stond te kijken naar zo'n bergje slakkeneitjes en erop vertrouwde dat die grote chagrijnige pad die in mijn tuin woont dat wel zou weg vreten, gaat nu mijn maat 41 eroverheen en stamp ik al die eitjes aan gort. Die pad lust ook vast wel scrambled eggs.

En babyslakken die ik zie krijgen nu ook meteen de stamp en smeerdood. Ik ben helemaal tegen het doodmaken van babydieren maar er is een grens.

Maar goed, terug on-topic en weg van mijn slakkentrauma: met dat koperplakband kan je van alles maken, van kleine tot grote ringen, met flessen en emmers tot hoepels, van bescherming van zaadjes tot hele borders, en veel goedkoper dan de ringen die je in de winkel kan kopen.

Dank, Pippi. ik zie het hele tafereel voor me. Ik moest er erg om lachen.

Eerder toen ik een grote moestuin had, deden we witbier in de vallen. Dat werkte heel goed, was alleen wel duur.

It ain't what you do, it's the way that you do it

Geplaatst:

Goed mensen.

Ik heb dit topic eens door geworsteld en volgens enkele is de reden dat slakken het koper niet passeren is doordat ze een elektrisch schokje krijgen. Als je hier over nadenkt dan werkt zo'n koperen band/streep op een begrenzer dus helemaal niet. Er moet een elektrisch potentiaal verschil zijn en een elektrolyt om het te geleiden. In leken taal, er moet een verschil zijn in spanning en er moet iets zijn waardoor die spanning heen kan lopen. Een slak op een koperen strip maakt maar contact met 1 elektrode en er zal geen spanning door de slak lopen.

Wat heb je dus nodig?

Minimaal 2 verschillende metalen. @ stukken koper werkt niet tenzij eentje bij een andere fabrikant vandaan komt en waarbij de samenstelling iets anders is. En je heb een vochtig iets nodig om de spanning/stroom te geleiden. Denk hierbij maar aan een zilverpapiertje (is eigenlijk aluminium) en je vulling. Je speeksel is de elektrolyt hier.

Toch een beetje theorie hier.

Een elektrische stroom is de verplaatsing van elektronen wan een punt naar een ander. Ieder metaal heeft zijn eigen 'waarde' wat betreft elektronen die verplaatst kunnen worden. Verontreinigingen binnen het metaal veroorzaken dat binnen hetzelfde metaal toch verschillen optreden. Deze elektronen kunnen zich alleen verplaatsen als er een geleidend medium is tussen die twee. Gedistilleerd water geleid slecht maar kraan water heeft verontreinigingen en geleid al beter. Vocht in de grond bevat vaak veel zouten door bemesting en is daarmee een betere geleider. Doordat de stroom een kant op loopt zal een het minst edele metaal oplossen en verdwijnen. De zink blokken op de stalen romp van een zeeschip zijn bedoelt om de overige elektrolytische corrosie tegengaan en zullen over de jaren oplossen. Tot de zinkblokken opgevreten zijn is het schip beschermt.

Terug naar de slakken.

Wat je dus nog heb is een barrière die bestaat uit 2 verschillende metalen. Koper en zink is een mooie match want dit levert een aardig spanningsverschil op maar andere combinaties zijn ook mogelijk. Als je de stroken op een droge plek vlak bij elkaar aanbrengt zal de zink niet opgelost worden. (dit kan gerust een paar jaar duren dus je wel even tijd ) Het is dus geen probleem dat de stroken nat worden of zo. De werking zal niet teniet gedaan worden. Als een slak nu op 1 strook zit en de andere strook raakt zal door de slak een stroompje gaan lopen waardoor de slak samentrekt .

Volgens mij is deze 'passieve schrikdraad' voor slakken een betere oplossing.

Ps, graag geen betoog over verkeerd gebruik van spanning en stroom hier.

Ik heb het zoveel mogelijk begrijpelijk en in leken taal willen houden zodat het voor iedereen te volgen is

Groetjes,

Bram

Geplaatst:
Eigenlijk zocht ik gewoon een paar koperringen, maar ik geloof dat niemand ze over heeft dus ik kijk wel even verder.

Gelijk heb je, jouw topic.

Ik zat me af te vragen, die commerciële ringen tegen slakken zijn best duur, maar zou er bijvoorbeeld in de bouwwereld niet iets dergelijks en goedkopers te vinden zijn? En misschien is het ook geen gek idee om eens bij een kringloopwinkel te neuzen. Een afgrijselijk lelijke hanglamp van 20 jaar geleden die je voor 5 euri mee kan nemen kan zomaar een paar perfecte koperen ringen hebben die je eruit kan slopen.

Geplaatst:

Daar zal ik eens naar kijken inderdaad. Ik zoek iets ronds om borders mee te maken tussen de stenen en dat koper lijkt mij mooi. Afgeknipte emmers staan dan niet, want de rand steekt boven de stenen uit.

Ik zal eens verder neuzen. Ik had al bedacht om een grotere, hogere border te maken met zo'n houten rolborder en die dan eerst een kleurtje te geven met beits. Ik heb nog een stamroos in pot over, dus die komt daarin, omringt met zelf gezaaide lupines (ik ben benieuwd of het zaaien goed zal gaan).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...