henkg Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Bij een buurman staat dit verwilderde bramenbos. Ongeveer 10 x 2 meter. Heerlijk zoete bramen. Soort onbekend, maar geen wilde bramen. Hij eet ze zelf niet, bramen zijn niet geschikt voor zijn dieet. Buren mogen plukken. En waarom zou ik dan mijn schaarse (?) ruimte gebruiken voor bramen. In een kwartiertje pluk je zo een kilo, maar bij heel veel kun je niet bij.Mijn eerste idee is om alles weg te snoeien, op jonge uitlopers na. Dat kan echter niet, want dit bramenbos is het huis van vele tientallen zoniet honderden mussen. Die hebben dat huis hard nodig, want de directe omgeving is vergeven van de zwerfkatten. Mijn idee is om er een 3 jarig project van te maken. Steeds 1/3 vrijwel geheel wegsnoeien. Zo kan het een boerengeriefbosje burengeriefbosje gaan worden.(Uiteraard alleen als buurman Dirk het daar volledig mee eens is: Dirk is zowel een katten- als een vogelliefhebber) Jullie idee? Beste periode ( voor de bramen én voor de mussen)? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
weknow Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Lijkt me een goede aanpak, Henk. Zoiets als onderstaande zou dan mijn redenering zijn....... Als ik naar de onderste foto kijk, denk ik dat je gerust 1/3 deel vanaf het gras mag wegsnoeien en de wildste en langste oude takken die dan nog het meeste in de weg staan ook. Het wordt toegankelijker en bereikbaarder deze zomer en gerichte snoei bevordert ook weer de groei van de rest....daardoor wordt het bosje kleiner, maar ook compacter (en ik denk niet echt kat-toegankelijker) Als mussen zich hier dan nog laten pakken door katten, dan moet de survival of the fittest-wet misschien maar gelden. Ze hebben nu nog geen nesten....dus als je nu snoeit, komt er meer groei in wat blijft staan en slimme mussen zullen voor hun broed toch wel de veiligste plekken in het bosje kiezen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
speets Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Ik begrijp niet goed waarom je hiermee aan het snoeien wilt gaan. De bramen waar je niet bij kunt worden wel opgegeten door andere liefhebbers.Ik zou het mooi zo laten. Fijn voor egels en andere dieren Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
weknow Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Zonder ingrijpen komt er aan elke kant jaarlijks 1 a 2 meter of zelfs meer bij...... Takken groeien tot 7 a 8 meter, buigen, en waar ze de grond raken wortelen ze weer heel makkelijk. Bovendien maakt een braam ook nog talrijke nieuwe scheuten en ondergrondse uitlopers die makkelijk enkele meters per jaar kunnen oprukken (wat afhankelijk van de compactheid van de bodem). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
speets Geplaatst: 3 maart 2016 Geplaatst: 3 maart 2016 In de praktijk loopt het zo'n vaart niet hoor Om te beginnen is het geen wilde braam. Zoals Henk zegt: "verwilderd", i.e. 'niets meer aan gedaan'. Verder is die haag nu 2 meter breed, dus dan kan er nooit - zoals jij beweert - "aan elke kant jaarlijks 1 a 2 meter of zelfs meer" bij gekomen zijn. Daar wordt het wel een ander verhaal van Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
sugarlevi Geplaatst: 3 maart 2016 Geplaatst: 3 maart 2016 Je zou ook enkel de buitenkant wat opener kunnen snoeien? Beetje uitdunnen. Mooie compacte binnenkant voor de musjes behouden.Of inkepingen, zodat je een grotere oppervlakte hebt om van te plukken? Elk jaar een derde is een optie. Maar wel elke keer een heftige ingreep voor een deel van het bosje, bramen komen er wel weer bovenop. Maar is misschien wel erg heftig voor je buurman, steeds een tijdje een vrij lege plek waar eerst een almachtige bramenbos stond? En voor de beestjes misschien ook. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Bit Geplaatst: 3 maart 2016 Geplaatst: 3 maart 2016 Ben het wel met Speets eens. Bramen voor de liefhebber komen er zat af, dus daar hoef je het niet voor te doen. Ik lees ook nergens henk, wat je overwegingen zijn om hier in te grijpen. Fatsoeneren ? mwaa. Quote
henkg Geplaatst: 4 maart 2016 Auteur Geplaatst: 4 maart 2016 Mijn overweging was (had ik beter eerst kunnen noemen) om een hogere opbrengst te krijgen.Iets meer open, beter bereikbaar, alle oude hout verwijderen. Met inachtneming van de rechten van de bewoners. De mussen dus. Ik schreef wel "in een kwartiertje 3 kilo". Maar daarna waren de echt mooie bramen op / onbereikbaar / verrot door de dichtheid. Van zo een bos stel ik me voor dat er veel meer te oogsten is. Het zijn namelijk erg lekkere bramen. In ieder geval ga ik niet meer nu of binnenkort snoeien, want de nestbouw begint al. Ik denk aan november, na de oogst. Ik zal een potje bramenjam meenemen naar de MTFD ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
xychix Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Als je het zo laat overweeg dan een stuk tapijt zodat je wat dichter bij de onbereikbare bramen kunt komen. Quote
greetje11 Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Volgens mij komen er bramen op de takken die afgelopen jaar zijn gegroeid.Dat zijn de meest groene takken.Dus als je en deel van de bruine oude takken wegsnoeit komt dan volgens mij alleenmaar ten goede van de plant. Je verjongt hem hiermee. en hij hoeft niet ook nog energie te steken in de oude(re) takken die toch geen vrucht meer dragen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.