Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kun je peterselie meerdere jaren op dezelfde plaats zetten?


koolrabi

Aanbevolen berichten

Ik heb een mooi plekje voor mijn peterselie in een klein kruidentuintje, niet te koud en niet te warm. Maar moet je bij peterselie ook strikte jaarlijkse vruchtwisseling toepassen? Ik wil graag binnen de kruidentuin wisselen als het nodig is, maar liever gebruik ik nog een keer dezelfde plaats als het kan. Kun je eventueel peterselie goed van plaats laten ruilen met bijvoorbeeld bieslook?

 

Ik heb er ergens iets over gelezen, maar vind het niet terug in de informatie die ik nu vind. Vandaar mijn vraag.

Ik hoor graag jullie advies.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in een kruidentuintje echt niet gaan lopen wisselen. Veel kruiden zijn vaste planten (mijn peterselie van vorig jaar staat nog steeds), dus ik zou het lekker laten staan.

 

Ik heb verder geen verstand van wisselteelt, maar volgens mij is de achterliggende gedachte vooral dat ziektes die een bepaald gewas achterlaat in de grond na de oogst, op die manier niet opgepikt worden door planten uit dezelfde familie het volgende jaar. Ik denk dat het idee afkomstig is uit de grootschalige landbouw? Daar zal men er op een gegeven ogenblik wel achter zijn gekomen dat als je jaar in, jaar uit het zelfde gewas teelt en oogst op een stuk grond en geen organisch materiaal terug geeft, je uiteindelijk dooie grond hebt.

 

Als je veel verschillende (ook vaste) planten combineert en goed voor je grond zorgt is dat hele gedoe met wisselteeltschema's volgens mij helemaal niet nodig. In een bos wordt er ook geen wisselteelt toegepast door de kabouters. Alleen als een plant ziek is en afsterft, zal die plant daar verdwijnen en zal de plek ingenomen worden door een andere soort plant die niet gevoelig is voor die bepaalde ziekte. En dat is in je tuin een kwestie van je gezond verstand gebruiken, lijkt mij.

 

Hier wordt duidelijker uitgelegd wat ik bedoel:

 

http://blog.natuurlijkemoestuin.be/4-basisprincipes-om-alles-probleemloos-te-combineren-in-de-natuurlijke-moestuin/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie is tweejarig. Het tweede jaar gaat 'ie bloeien --> zaad.

Het is een schermbloemige en zit in een andere groep dan de look, dus die kan je rustig wisselen.

Verder sluit ik me bij Pippi aan

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

onze kruiden wandelen door de tuin met hun vriendkes mee: kool +salie, ui met kamille, munt met tomaat, dille en tuinboon

gaat goed;

we hadden rozemarijn en thijm op een vaste plek maar die werden na een jaar of 3 toch minder sterk, trips, schimmel, ziekte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel dank voor jullie reacties. Altijd weer nieuwe stof tot nadenken.

 

Ik denk dat ik mijn vraag iets strikter had kunnen stellen. Hoe groot is de kans dat als je peterselie 2 of meer achtereenvolgende jaren op dezelfde plek zet dat de peterselie niet zo goed meer groeit, ook al zet je elk jaar nieuwe plantjes. Wie weet heeft iemand hier ervaring mee. En als het niet aan te bevelen is dan wissel ik liever met bv. bieslook of een ander kruid, want ik wil wel graag mooie bossen peterselie. Of ik graaf wat grond uit en geef nieuwe aarde, tenminste als dat werkt.

 

De keukenkruiden heb ik graag dicht bij de deur om snel een handvol te plukken. En je leest steeds dat keukenkruiden zich gemakkelijk laten telen. Peterselie behoort tot de schermbloemenfamilie evenals selderij en knolvenkel. Zo kwam ik bij de vraag of je er dan op dezelfde manier mee om moet gaan als met de andere groenten uit deze familie.

 

Dank overigens dat jullie me weer even op het spoor van de combinatieteelt hebben gezet. Ik vind het een hele boeiende en goede manier van moestuinieren. Maar je moet wel heel goed ingevoerd zijn in deze materie om het succesvol toe te passen. En dat ben ik nog niet. In die zin is het wat complexer als wisselteelt. Af en toe zet ik een kleine stap met het handboek Ecologisch tuinieren van Velt en de brochure Combinatieteelt van Karel Lorteije (uitgegeven door de Twaalf Ambachten) in de hand. Maar dat blijft nog even puzzelen.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

die peterselie kun je gewoon proberen op dezelfde plek mi

nieuwe grond is altijd goed ivm voeding etc.

 

combinatieteelt is niet zo lastig hoor, zoek eens op "goede buren"

ik weet niet of het echt heel effectief is maar onze vaste combi's doen het altijd goed en schuiven gezellig door de moestuin heen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Rob, dank voor je reactie.

 

Ik heb even op goede buren gezocht. Hieronder een link voor wie er ook meer van wil weten. Mooi overzichtelijk rijtje.

 

Goede buren en slechte buren gaat misschien nog wel, maar het dan mooi integreren in je (sier)tuin in de tijd en de ruimte, dat is nog even denken. Het lijkt me heel leuk om dat geleidelijk aan te realiseren in het toch wat bescheiden moestuindeel van de tuin.

 

https://eigenarbeid.files.wordpress.com/2015/06/moestuinplanten-goede-en-slechte-buren.pdf

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...