Ga naar inhoud

Testers gezocht voor nieuwe aardappelziekteresistente tomaten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn 2 x 5 zaden zijn allemaal opgekomen. De planten zijn verdeeld over 4 mensen hier in het dorp..ik zelf hou 2 x 2 planten ( kas en buiten) de andere drie mensen zullen allen 2 planten zetten, buiten en kas.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Marcel, wat bedoel je precies met het groeien van de kop uit de plant? Als ik daar later wat over moet zeggen is het wel handig als ik weet wat ermee bedoeld wordt

Overigens is hier ook alles zeer snel opgekomen, alleen is er 1 plant onthoofd door een slak. Die heb ik bijzonder snel en efficiënt geëxecuteerd De rest groeit prima prima

Geplaatst:

Je kunt allerlei planten 'toppen' (de kop eruit halen) om te voorkomen dat ze te hoog worden/uit hun krachten groeien. Dan maken ze meer zijscheuten of houden meer energie over voor de vruchtzetting.

"De kop kan uit de plant groeien" : hij heeft het dan over een "zelftopper".

Dat is een ras dat uit zichzelf niet meer in de hoogte doorgroeit, maar verder gaat in de breedte. Een struiktomaat doet dat zo

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

maar dan snap ik er nog minder van. Het zijn waarschijnlijk allemaal stamtomaten en die zijn meestal toch niet zelftoppend (zoals struikjes?) Dan groeit er toch altijd een 'kop' omhoog en dat is dan toch ook geen ongewenste eigenschap???

Geplaatst:

Klopt

De ongewenste eigenschap is als hij wél zelftoppend is.

Het is natuurlijk denkbaar dat er stamtomaten bij zitten, waarbij de kop onder bepaalde omstandigheden uit de plant zou kunnen groeien. Aangezien dit bij stamtomaten een ongewenst kenmerk is....

De verwarring bij jou wordt veroorzaakt door het woord 'uit'.

Hij bedoelt dat de kop uit de plant verdwijnt.

Jij leest hier dat de kop uit de plant omhoog groeit

Uit = weg.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

oooooooohwwwzooooooooowwww!!!!! Bedankt voor deze duidelijke uiteenzetting en oplossing van (waarschijnlijk alleen) mijn probleem Ik heb hem hoor!!

Geplaatst:

Hier zijn ze allemaal flink aan het groeien in de glazen serre (15/20cm hoog ondertss).

Van zodra het vriesgevaar geweken is gaat er een deel naar de tunnelserre en een deel buiten (zonder overdekking).

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Helaas heb ik niet altijd de tijd om dit (interessante) forum te volgen.

Ik zie daarom nu pas dat er een discussie op gang is gekomen aan de hand van mijn verduidelijkende mail (althans, dat dacht ik.....).

Met dank aan Speets voor de verduidelijkende uitleg. Zo was het inderdaad bedoeld !

Marcel Joosten.

Geplaatst:

Van de mij toebedeelde soorten E - F - H - L - N zijn op 1 zaadje na (L) alle zaden (elk 3) gekiemd.

Bij het zaaien viel mij op dat er behoorlijk grote zaden bij zaten... vleestomaat misschien?

Geplaatst:

Dag Erny,

Inderdaad betroffen sommige moederlijnen (waar de F1-hybride zaden op gekweekt zijn) vleestomaten.

Dat wil niet echter zeggen dat de hybride dan ook altijd een vleestomaat is. Als ik een vaderlijn gebruikte die een cherry-of bestomaat betrof, dan verwacht ik een hybride met normaal formaat vruchten.

Juist voor dit soort kenmerken kijk ik uit naar de resultaten van de test, waarvoor we later nog een vragenformulier zullen vaststellen en publiceren op de website van FruitLent (en waarschijnlijk ook hier).

Marcel Joosten.

Geplaatst:

(dubbelcheck modus aan:) Dus jullie verwachting is dat alle zaden in de test dan stam-tomaten opleveren met 'normale' vruchten, formaatje Moneymaker zeg maar? En alles wat daarvan afwijkt is het noemen waard?

Geplaatst:

Nou, dat zie ik nergens staan hoor. Zo zegt hij dat niet

Wat hij wél zei is "wij verwachten dat alle test-hybriden als stamtomaten zullen groeien.".

en

"Als ik een vaderlijn gebruikte die een cherry-of bestomaat betrof, dan verwacht ik een hybride met normaal formaat vruchten."

Dit is bedoeld als voorbeeld

Hij zegt hier niet dat hij een vaderlijn gebruikt die .... enz.

Er komt nog een vragenformulier. Dan zie je vanzelf wat 'het noemen waard is'

Geplaatst:

Mag ik de term wijsneus er al in gooien of nog niet

Ik trek graag conclusies uit de beperkte info die ik heb (noem het nieuwsgierig, ongeduldig mag ook!) maar ik snap dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Wel weet ik dat een goed wetenschappelijk onderzoek met hypotheses begint. Die mis ik, dus daar ben ik naar op zoek. Alles wat strookt met de hypothese(s), maar vooral alles wat daarmee niet overeen komt is interessant, zeker als je naar een statistische onderbouwing op zoek bent! (alhoewel ik denk dat dit meer in de exploratieve hoek gaat vallen).

Wat betreft het verzamelen van data: hier zit er een duidelijk verschil tussen de twee soorten die ik mag testen. In groeikracht (de ene soort is gewoon al groter dan de andere) en in de kleur van het blad. Leuke test!!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Bij mij staan ze er nu zo bij (gezaaid 13-4):

De voorste rechts N doet niet echt mee.

IMG928265681462733263.JPG

Zo, met foto want anders wordt dit topic ook zo saai.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

om maar weer eens wat leven te blazen in dit topic: mijn planten staan nu allemaal buiten. 4 stuks (2 van elk soort) onder het afdak, de andere 4 staan gewoon buiten. Ik heb soorten C en I, en hoewel de groei er best oke in zit geeft soort C me toch wel wat problemen. Alle planten hebben extreem last van zonnebrand. Niet zo'n beetje, maar echt (op z'n brabants:) HEUL VEUL last. De plant die er het beroerdst aan toe is (van de foto hierbeneden) heb ik dan ook in de open lucht gezet om hem dan ook nog maar net wat meer te pesten. En z'n broertje met gebroken (en weer aangegroeide) stam staat ook in dat rijtje. De nieuwe bladeren zijn wel weer groen, maar na verloop van tijd verbranden ze ook steeds. De anderen staan onder het afdak en zijn in een iets betere 'shape'. Hoe gaat het bij jullie?

IMG2016052113073020211463951617.jpg

Geplaatst:

Hier geen problemen.

IMG033365621463862024.JPG

P.S.

De twee voorste planten zijn geen 'fruitlents' . Ik heb ze er bij gezet als een soort extra controle.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Op 16-6 eindelijk de Testtomaten in de volle grond gezet.

Tot die tijd stonden ze in rozenpotten in de open lucht/regen.

IMG006283421466629161.JPG

Maar ook al stonden ze hoog, de slakken wisten ze toch te vinden dus ze moesten daar weg.

Dit is het hoogste stuk van mn tuin... daar zouden ze eigenlijk zo de grond in (na wat verder schoonmaken).

IMG012743621466629311.JPG

Maar gezien de enorme extreme regenval is het ontzettend nat op de tuin, door het veen kan het water nergens heen en was zelfs deze bak te nat om de tomaten zo in te poten.

Gelukkig had ik hulp en konden we met zn twee 6 kruiwagens met aarde zeven en er bovenop gooien.

Hierin de tomatenplanten gezet, net met de wortels boven het waterniveau.

IMG016535311466629313.JPG

Het rekje staat er tussen omdat ik dacht dat dat handig zou zijn om straks wat stokjes aan vast te maken oid.

IMG017557731466629509.JPG

Op de achtergrond zien we de aardappels van de tuinder die elk jaar Phytophthora heeft, hij geeft in de zomer de aardappels zelfs water met de broeskop op de gieter (terwijl de aarde nog nat genoeg is).

Dus grote kans dat hij dit jaar ook weer problemen krijgt, hij heeft denk ik ook geen goed pootgoed gekocht omdat ze daarvoor te laat waren, grote kans dat het supermarkt aardappelen zijn.

Ondertussen heeft het alleen maar meer en meer geregend. Dus hebben de planten nu ook opspattend water gehad en heel veel van boven. Ook was het al lekker broeiierig.

Perfecte testomstandigheden. Jullie van Fruitlent boffen maar met dit weer.

Heb in de grond staan:

L: 2x, E: 2x, H: 3x, N: 2x, F: 2x

Ben erg benieuwd naar het vervolg...

Zo staan ze er nu bij:

IMG037719141466629137.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hallo allemaal,

DE SCOREKAART VOOR DE TEST-HYBRIDEN IS GEREED !

Het opstellen van de "scorekaart" waarmee jullie de eigenschappen van de diverse tomaten test-hybriden vast kunnen leggen, was er nog niet van gekomen. Dat werd echter de hoogste tijd, want bij de meesten van jullie groeien de testplanten al flink. Hier althans wel !

Bepaalde kenmerken van de planten kunnen nu al waargenomen worden. Daarom ben ik er vandaag eerst maar eens voor gaan zitten en heb ik de scorekaart gereed gemaakt. Deze is grotendeels Multiple-choice en kan gedownload worden onderaan de navolgende pagina: http://www.fruitlent.nl/verkoop/testersgezocht.html

Helaas kan ik hier alleen foto's uploaden, anders had ik de scorekaart hier ook als PDF kunnen plaatsen.

Succes allemaal, en natuurlijk bij voorbaat hartelijk dank !

Marcel Joosten.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Bij ons op de tuinen zijn de afgelopen week bijna alle tomatenplanten buiten verwijdert vanwegen besmetting met de aardappelziekte. Heel jammer want ik heb maar een kleine oogst gehad

Ik zit er dus aan te denken om volgend jaar resistente planten te kweken en vroeg mij af hoe het ondertussen met jullie "resistente" tomaten gaat?

Geplaatst:

Eh... ik denk dat dit misschien niet de plek is om die informatie te verkrijgen.

Fruitlent is in het proces om resistente rassen te ontwikkelen en wij werken daaraan mee door een aantal kanshebbers te testen. Het is aan Fruitlent om met onze resultaten verder te werken en zodoende hopelijk tot een resistent soort te komen.

Aan onze informatie zou je ook niet veel hebben want wij hebben geen namen van de tomatensoorten gekregen, alleen een codeletter. Dus daar wordt je ook niet veel wijzer van lijkt me.

Misschien kun je in deze topics nuttige informatie vinden?

resistente-tomaten-t15832-20.html

tomaten-met-hoge-resistentie-phytophthora-t2780.html

een-paar-resistente-tomaten-rassen-getest-t6273.html

wie-teelt-er-tomaten-met-phytophthora-resistentie-t20178.html

tomaten-met-phytophthora-resistentie-t20176.html

Geplaatst:

Alle planten leven nog én er hangen tomaten aan. Er is wel aantasting maar het is nu afwachten of de vruchten mogen afrijpen. Heb al wel wat kleine tomaatjes kunnen oogsten.

IMG140618441471285945.JPG

IMG146072591471286038.JPG

Maar... nu was ik de scoreformulieren aan het verkennen en heb daar een vraagje over.

Wat bedoelen jullie met "vertakte trossen". Want dan kan ik bepalen of de trossen meer of minder vertakt zijn.

Ik dacht zelf dat het misschien de afstand tussen de vruchten onderling aan 1 tros was maar weet het liever even zeker.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...