Jordi2110 Geplaatst: 12 maart 2016 Geplaatst: 12 maart 2016 Hallo Forumleden, Ik ben hier nieuw en wil graag nog veel leren over moestuinen. Maar voor een moestuin neem ik aan dat de grond goed moet zijn... Sinds december heb ik een nieuw huisje met tuin, maar de tuin was helaas een beetje verwaarloost.Overal groeide klimop over de grond en waar gras lag is nu mos geworden . En wanneer het heeft geregend lag er een flinke plas in het midden. Vorige week was k begonnen met het verwijderen van de klimop en vandaag een paadje gelegd. Nu wil ik waar de moestuin komt de grond eerst maar los gaan maken zodat de grond wat omhoog komt. ben al een beetje mee begonnen door met een hooivork in de grond te prikken en dan alles omhoog tillen en beetje draaien enzo. Daarnaast ga ik van de week ook ongeveer 9 gaten maken van ong. 1m diep en vullen met grind (drainage). De grond is nog wel erg vochtig en kleverig. En nu de vragen:Wat is verstandig om met de grond te doen? En hoe verwijder ik de mos? (is daar een middel voor wat niet slecht is voor de moestuin)Is de grond eigenlijk wel geschikt voor een moestuin? als iets niet duidelijk is vraag maar dan kijk ik in de tuin Quote
gerrits Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 hallo, ik zou er een beetje kalk opgooien,tegen de mos, daarna omspitten en afstrooien met een laag(je)compost, kun je as zaterdag in veel gemeente gratis ophalen.Daarnaast zou ik proberen om de omliggende struiken iets te snoeien zodat er genoeg zonlicht in je tuin kan komen alvast suc 6 Quote
Tikketim Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Ik zou zeker geen grind in je moestuin kappen. Dat gaat zich altijd vermengen met de grond er rond. Alle wortelachtige groentjes kunnen daar vervormingen door krijgen. De grond is overal heel vochtig nu door het vele regenen de afgelopen weken , dat lost zich vanzelf wel op. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Nicolette Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Waarschijnlijk heeft je grond kalk nodig en is het een beetje zuur. Je zou even een bodemmonster kunnen nemen en een test kunnen laten doen. Dan weet je precies wat je grond nodig heeft en begint je seizoen direct goed. Verder ziet het er prima uit. Beetje schoonmaken en omwerken het liefst nog met compost of mest. Stro heb ik ook een jaar gebruikt om het luchtig te maken dat werkt ook erg goed. Ik mulch vaak met gras, hooi en stro en later op het seizoen wordt dan vanzelf onder gewerkt. De grond wordt er mooi los van. Heel veel plezier met je tuin. Quote
Johmir Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Vervang het grind door grof zand of fijn grind en zet er bv een bamboestok in, dan weet je altijd waar de gaten zitten.Voldoende licht is heel belangrijk, dus de struiken, takken, bomen die schaduw op je grond werpen moet je snoeien of weghalen.Verder kun je als je gaat zaaien werken met tuingrond/potgrond. Je maakt dan bv een geul die je met deze verse grond vult en daarna kun je makkelijk zaaien.Succes ermee en houd on op de hoogte van je voortgang Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.