Lietske Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier. Hoewel ik al 20 jaar aan het tuinieren ben (Vooral tropisch georiënteerd) is het begrip van je eigen groenten telen redelijk nieuw voor me. Nu heb ik een kas gekocht van 2,5x2,5 meter, en vraag me af welke groenten hier geschikt voor zijn. Groenten die ik graag in de kas wil:Rabarberwortelslalente-uitandijvieboerenkoolpaprika Zijn er ook groenten die beter juist niet in de kas kunnen?Alvast bedankt. Quote
Flup Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Waarom wil je juist die groenten in de kas? Het kan wel, al zou ik de rabarber nooit in de kas zetten omdat het een vaste plant is. Zelf gebruik ik de kas voor planten die extra warmte goed kunnen gebruiken én vatbaarder zijn voor meeldauw; tomaten en paprika's dus. In het voor- en najaar kun je een kas ook prima gebruiken om groente voor te zaaien. Quote
Lietske Geplaatst: 14 maart 2016 Auteur Geplaatst: 14 maart 2016 Dank voor je reactie. Het is meer omdat de tuin niet zo groot is, en er straks buiten de kas niet heel veel ruimte meer is.Misschien ook meer opbrengst van de groenten door de warmte in de kas? Zijn er ook soorten die beter niet in de kas kunnen ivm ziekten of iets dergelijks? Groetjes. Quote
Krikke83 Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Ik zou nooit kolen kweken in een kas. Kolen moeten per seizoen een ander bed krijgen (minstens 4 jaar niet op dezelfde plaats). Vele gebruiken hun serre tot half april - half mei om zaden te zaaien om ze uiteindelijk in de moestuin te planten. Vanaf half april - half mei worden er in een serre voornamelijk tomaten, pepers, paprika's, aubergines, meloenen en ander zuiderse groenten geplant. Waarom? Omdat je de andere groenten gewoon in de moestuin kan kweken. Ik zou niet weten of de andere groenten meer opbrengen in een kas. Ik vermoed dat ze sneller zullen groeien. Waardoor bvb sla vlugger zal schieten (zaad maken). Maar ik heb hiermee geen ervaring. Persoonlijk zou ik enkel de zuiderse groenten er in zetten. Maar aangezien je geen plaats hebt. Gewoon testen. Je zal er sowieso wijzer van worden. Juist de kolen zou ik zeker afraden. En ik zou een tomatensoort zeker aanraden. Eens je een eigen gekweekte tomaat hebt gegeten, vraag je u af wat je daarvoor hebt gegeten (de supermarkttomaat). Veel success! Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Lietske Geplaatst: 14 maart 2016 Auteur Geplaatst: 14 maart 2016 Bedankt voor je reactie, tomaat ga ik ook zeker proberen. Hebben jullie ook tips hoe ik de grond vast wat kan verbeteren? Er heeft jaren een oprit gelegen, dus de grond is vrij zanderig. Ik heb inmiddels het zand vermengd met gewone tuingrond. Kan ik bijvoorbeeld koffiedik direct door de grond mengen? Of moet dit eerst op de composthoop? Verder wou ik koemestkorrel, en kippenmest gebruiken. Ook lees ik goede verhalen over konijnenkeutels, wat zijn jullie tips en ervaringen hiermee? Quote
Jorg Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 De genoemde groenten op je lijstje zijn allemaal groenten die je het beste buiten teelt. Het beste -want in de zomer groeien deze gewassen ook wel in de kas - maar heb je erg veel kans op snel doorschieten. Ook heb ik de ervaring dat o.a. door de warmte, vocht(tekort) en besloten omgeving (hoge luchtvochtigheid, weinig wind)voor dit soort groenten te maken krijgt met zwakkere planten. Het kan dus wel, maar je gaat extra aandacht moeten besteden aan het verlagen van temperaturen in de kas op warme dagen (bijvoorbeeld door glas er uit te halen) en veel water geven. Persoonlijk maak ik alleen in het voor- en najaar gebruik van de kas voor gewassen als deze (sla met name). Quote
svvoorden Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Als de grond niet mooi is zou ik eerst gewoon maar een aantal zakken potgrond en tuinaarde er overheen gooien en mengen met de grond die er is. Hierdoor zullen de eerste tijd de planten voldoende voeding hebben (1-2 maanden). Daarna bijmesten met koemestkorrels, kippekorrels of compost o.i.d. Veel mensen halen om de paar jaar de grond uit de kas en gooien deze buiten neer om dan nieuwe grond in de kas te gooien. Dit is omdat in de kas vaak ieder jaar dezelfde planten staan zoals tomaten, paprika, komkommer, aubergine e.d. en je de kans op ziektes klein wilt houden. De grond uit de kas wordt dan elders in de tuin weggewerkt. Sla, Andijvie kunnen prima in de kas maar dan wel vroeg in het voorjaar of najaar als het niet te warm is. Wortels gaan vlgs mij vooral veel loof maken en weinig wortel, evenals uitjes die niet te veel warmte nodig hebben. Knoflook kan juist wel weer goed in de kas maar die moet in het najaar gezet worden. Boerenkool en rabarber zou ik niet doen zoals eerder al opgemerkt. Paprika gaat juist veel beter in de kas. Succes! Quote
Toto Geplaatst: 7 april 2016 Geplaatst: 7 april 2016 Kan het helpen als je planten zoals wortels, sla en andijvie vooraan plaatst bij een open deur (=minder warmte)? Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.