bertrotterdam Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Beste mensen, heb dit jaar voor het eerst frambozen- bramenstruiken in de tuin staan. Gebruiken jullie op een gegeven moment een net om de vruchten tegen de vogels te beschermen? Of is dit niet nodig. Quote
henkg Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Twee jaar geleden had ik een tuintje op een complex, in Rotterdam trouwens. Daar waren houtduiven. Nare beesten! Zonder net geen enkele echt rijpe framboos voor mijzelf.In mijn huidige omgeving zitten gelukkig geen houtduiven. Wel veel Turkse tortels, maar die komen niet in mijn tuin. Geen vraat aan mijn frambozen, ook niet door andere vogels. Bramen had ik nog niet. Die lijken me minder aantrekkelijk, want niet rood. Ik zou het even aanzien, plaatsen van een net is zo gebeurd. Als je tuin op een volkstuincomplex is: even navragen bij de buren. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
geertjekorf Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Ik doe het niet over de frambozen en de bramen, maar wel over de aardbeien. Die vinden de vogels véél lekkerder. Wat ze ook heel erg lekker vinden zijn moerbeien... vorig jaar maar 1 x een schoteltje kunnen plukken. Maar ja, om daar nou een net overheen te spannen... dat wordt wel ingewikkeld. Quote
Thinkpad Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Of je een net spant over braam -framboos moet je even bekijken, vaak zijn die planten zo groot en bossig dat een net moeilijk is.Wat ik je wel adviseer is om een plastic folie dak over de frambozen te doen.Frambozen zijn snel beschadigd door regen.En het zal ook helpen tegen vogelvraat, veel vogels komen dalend naar de vruchten, als dan een folie tegenkomen is het al moeilijker om de vruchten te pakken.Een merel zal zich niet zo snel laten afschrikken door een folie, die zitten op de grond of op een tak en springen naar de vrucht.Daarbij is een merel ook niet bang, hier struikelen we bijna over de merels. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.