Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweekbak luchten?


metermoestuin

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb op mijn SFG een kweekbak staan, gisteren heb ik de eerste zaadjes gezaaid.

Nu vroeg ik me af of ik de bak ook moet luchten, ik merk dat er snel condens ontstaat. Dit is natuurlijk omdat het warmer wordt in de bak.

Maar wanneer kan ik het beste luchten? En moet dat nu al of pas in de zomer? DSC0220-copy86391458048781.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu. Juist nu. Beetje aanpassen aan de omstandigheden.

Het beschermt 's nachts als temperatuur daalt en helpt om overdag warmte te vangen in de bodem. Geeft wat voorsprong en bescherming tegen koude wind of hevige neerslag.

 

Zo vaak mogelijk luchten overdag, bijvoorbeeld door stokjes tussen de deksel te steken. (Behalve als het overdag vriest of heel erg veel waait...dat de bak kapot waait is niet de bedoeling). Vanaf april/mei en bij redelijke temperaturen kun je het deksel vaak helemaal open doen overdag.

Vanaf juni haal ik zelf meestal de deksel permanent van een platte bak.

 

Hier is bodem nu nog 6 a 7 graden. Te koud om er in te zaaien of iets uit te planten. Meeste gewassen hebben graag 12 a 15 graden plus in de bodem om te groeien. In zo een bak win je 1 a 2 graden. Dat geeft wat voorsprong.

Als overdag de zon er pal op schijnt, gaat temperatuur snel veel omhoog en 's nachts weer omlaag tot ongeveer hetzelfde als buiten. Gevolg is schok-effect voor planten. Daarom: veel zon vangen voor vooral de bodem in de bakken en je daar op richten en zorgen voor veel frisse lucht...dus daarom overdag standaard ventileren...wat afstemmen op temperaturen buiten. Onder 12 a 15 graden overdag = ventileren. Boven 15 graden overdag = bak open zetten. Zelfde geldt voor nachten: Als nachten onder 12 a 15 graden: doe hem 's avonds dicht. Als daarboven dan minstens ventileren of bak gewoon open laten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, bedankt! Dan zet ik de bak gelijk even open. Warmt de bak dan nog wel genoeg op als hij open staat? Gezien er dan ook koude lucht bij komt? Ik heb overigens alleen nog maar wortelen en sla en rucola en uien gezaaid hoor, stond op de verpakkingen dat dat vanaf maart mocht, dus ik dacht dat dat nu wel kon. Sugar snaps was ik ook van plan, die konden tegen kou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Ik heb mijn bak al ruim een week open staan.

Het gaat anders veel te hard en schiet alles in bloei.

Met het warme weer had ik een aantal ruiten er helemaal af.

Nu is de bak open met wat balkjes en de ruiten verzwaard met beton.

Komt er echt nog nachtvorst dan gaan die 's nachts dicht.

Het meeste kan goed tegen lichte vorst maar bijv. de aardappels die nu boven staan niet.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...