femmie Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Allereerst mijn excuus als het antwoord al op de site staat en ik het niet kan vinden met de zoekfunctie... misschien wil iemand dan het juiste linkje plaatsen Nou heb ik sinds vorige week een stuk moestuingrond gekregen. De vorige bewoonster heeft er jaren niks aan gedaan behalve af en toe maaien en dat laten liggen. Een soort van mulch dus! Er zitten ook veel wormen en andere insekten in de bodem. Heel blij mee dus! Maar nu wil ik er bedden op gaan aanbrengen en liep ik toch vast. Er zitten toch aardig wat' onkruiden' in. Met harken en die eruit trekken/ steken heb ik het vrij egaal gekregen (zie foto) maar als ik nu worteltjes wil zaaien, waar laat ik die mulch dan? Ik heb vooral takjes en blad ter beschikking. Gewoon een geultje trekken en dan ernaast blad strooien ofzo? Weet niet of de zaden kiemen onder de mulch maar denk van niet. Aan mijn buren kan k het niet vragen, zij verbranden de aarde! Arme dierrtjes, ik voelde me al schuldig toen ik met het onkruid uitsteken een paar wormen halveerde.... Alvast bedankt voor het meedenken Quote
weknow Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 @ Femmie. Omdat niemand anders nog reageert, wil ik proberen je wat verder te helpen. Zaaien op een rij in een afdeklaag kun je door met een hark een strook van 15 a 20 cm. opzij te schuiven, de grond op die strook wat los te maken, zaad dun strooien en heel licht af te dekken met wat fijne grond/zand of cocopeat (dat laatste vind ik prettig als er voorlopig weinig regen komt, omdat het een dun plaatselijk mulchlaagje is dat wat vocht vasthoudt) en dan eventjes zachtjes aandrukken. Evt. de stok van je hark even in de losse grond drukken om een geultje te maken als je heel recht wilt zaaien. Maar wacht met zaaien van wortels even totdat de bodem minstens een graad of 12 a 14 is. (Hier in de Zeeuwse klei zat ik verleden week nog tussen 6 a 7 graden, dus met wortelen zeker nog een week of 4 wachten). Een mulchlaag gaat het opwarmen van de bodem wat tegen (isoleert tegen de invallende zonnestralen) daarom kan het slim zijn om die nu helemaal weg te halen. (Evt. bewaren tot juni, zelf zou ik ze composteren...denk dat mulchen met compost, dat bodem beschermt en onkruid onderdrukt zoals mulch met maaisel, stro e.d., maar bovendien de allerbeste voeding is voor je bodem en bodemleven, de betere methode is.) Begrijp ik het goed dat je een soort gevecht bent aangegaan met onkruid....? Schoffelen zal moeilijk gaan met een mulchlaag, maar als je die toch zou weghalen is dat de makkelijkste en snelste manier om je bedden onkruidvrij te maken. Echte wortelonkruiden moet je bovendien zo veel mogelijk uitsteken/trekken met wortel en al, want die zullen door een laagje mulch echt niet weggaan...integendeel. Voor eenjarige onkruiden werkt mulch wel redelijk. Als ik eerlijk ben wordt het effect van mulch in veel boeken en websites van de laatste tijd nogal overdreven (Zo van: als je maar vooral mulcht gaat alles voor de rest vanzelf... ) Er zijn zeker situaties waarin het heel zinvol is, maar het is een van de vele hulpmiddelen en technieken die je ter beschikking hebt in een natuurlijke moestuin en zeker niet de oplossing voor alles.....dat zeg ik als een zeer overtuigde ecologisch werkende tuinier. Mulchen past het beste in tuinen waar je in een niet intensieve kringloop werkt en denkt en waar je vooral vaste planten en struiken hebt.In een meer intensieve moestuin is het soms een nuttige tijdelijke maatregel om je grond of een bepaald gewas te beschermen tegen elementen of een tijdelijk gunstig microklimaat te creëren, maar andere technieken zoals bodem bedekt houden met geschikte begroeiing en bedekken met compost zijn daar veel effectiever als het gaat om bodembescherming of voeding van planten en bodem(leven). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
femmie Geplaatst: 21 maart 2016 Auteur Geplaatst: 21 maart 2016 Bedankt Voor je snelle en uitgebreide reactie weknow. Ik zie inderdaad heel veel sites over mulch en ben er daarom van overtuigd dat ik het wil proberen. Door niet heel diep te spitten, maar omdat ik voor karton geen tijd heb (wil dit jaar ook wat oogsten) had ik dit bedacht. De sterke onkruiden heb ik er idd met de handschep uitgestoken. Ik ga er nu wat stro opleggen om het bodemleven niet te laten verdwijnen/ uitdrogen. Als het zaaitijd is schuif ik dat eraf. Ik woon in italie trouwens en het is bij ons al een week 20graden overdag, snachts rond de 5. Daarom dacht ik dat ik al wortels kon zaaien. Hoe meet ik de bodemtemperatuur eigenlijk? Met een speciale thermometer? Quote
Erny Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Wat lekker zeg, overdag al 20 graden... dat wil ik ook wel... Maar de grondtemperatuur kun je met een vleesthermometer meten... zoiets: Quote
femmie Geplaatst: 21 maart 2016 Auteur Geplaatst: 21 maart 2016 Haha lekker he @erny, was zelfs al zweten in mijn t-shirt! Zal wel weer heet worden van de zomer. En handig zon vleesmeter in de tuin. Quote
Nicolette Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Ik mulch ook maarrrr.... nu komt het voor de eerste keer ga je eerst 2 spades diep de grond omwerken. je maakt de grond helemaal schoon. En ja dan verstoor je het bodem leven maar dat trekt wel bij. Je hebt niets aan een losse bovenlaag met een keiharde onderlaag waar het water niet weg kan en de wortels niet doorheen kunnen. Ik heb verhoogde bedden gemaakt waar ik niet op loop. Onkruid blijven wieden en mulchen met compost, mest, stro, hooi, blad, gras etc. Zorg dat je de grote brokken grond fijn maakt voor je gaat zaaien. Mulch zorgt ervoor dat de grond mooi los blijft maar het duurt even voor je daar profijt van hebt. Geen zaagsel of hout gebruiken dat trekt enorm veel voeding uit de grond. Het gaat je vast lukken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.