Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Twee weken geleden de Frieslanders in de schuur in het licht gelegd. Nu nog steeds geen teken dat ze gaan spruiten. Is dit normaal?

In de schuur is het tussen de 0 en 10 graden. Moet ik ze (tijdelijk) iets warmer leggen om het spruiten te starten?

Geplaatst:

Ik heb niet heel veel verstand van aardappels, maar kan het aan het ras liggen? Mijn Texla's liggen koel maar wel licht, en spruiten nog amper, de Opperdoezers staan inmiddels in de grond, die had ik in de keuken liggen, licht en warm, en waren al als gekken uitlopertjes aan het maken. En de meest indrukwekkende uitlopers had ik vorig jaar in een warm donker keukenkastje. Buitenaardse tentakels zaten daar aan. En dat werd toch nog een leuke oogst.

Ik zou ze lekker wat warmer leggen, misschien zelfs wat donkerder. Maar dat is allemaal verre van wetenschappelijk onderbouwd, alleen maar mijn ervaring met mijn aardappels.

(Overigens heb ik ook wel eens gave aardappels zonder enig teken van spruiten gewoon in de grond gedouwd en er een prachtige oogst van gehad. Volgens mij kan je je eigenlijk geen buil vallen aan aardappels. )

Geplaatst:

Ik weet niet waar jouw aardappels vandaan komen, maar aardappels uit de supermarkt kunnen behandeld zijn met een middel dat kiemen tegen gaat

Mijn (onbehandelde) aardappels in de schuur lopen ook nog nauwelijks uit, maar ik laat ze nooit voorspruiten. Ze gaan hier rechtstreeks vanuit de schuur de grond in.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Als je supermarkt aardappels hebt en ze zijn behandeld met spruitmiddel moet je ze eerst even afspoelen. Daarna spruiten ze als je ze op een warme plek legt. Vroeger deden de tuinders dat allemaal op ons complex nu niet meer omdat vanwege de aardappelziekte je moet kunnen aantonen dat je gezond pootgoed hebt.

Geplaatst:

Gekochte poters ook. Zullen minstens onder omstandigheden opgeslagen zijn die kiemen zoveel mogelijk tegen gaan. Maar chemische behandeling is ook niet onwaarschijnlijk. Boeren die machinaal poten willen geen kiemen/uitlopers, maar gelijkmatig grote poters die zo weinig mogelijk risico geven van vastlopen in de machines.

Hier een aantal natuurlijke maatregelen die geadviseerd worden aan landbouwers die pootaardappelen telen:

http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/teelthandleiding-pootaardappelen-bewaring

http://www.groenkennisnet.nl/nl/groenkennisnet/dossier/dossier-aardappelbewaring.htm

Een aantal toegestane chemische behandelingen komen hier ter sprake...of deze ook in bio-poters mogen gebruikt worden weet ik niet, maar lijkt me onwaarschijnlijk.

http://www.kennisakker.nl/actueel/kennistekst/knolbehandeling-pootaardappelen

http://tenbrinkebv.nl/actueel/nieuws/knolbehandeling-pootaardappelen.html

Frieslander is een vroeg ras. Je mag op zich verwachten dat ze al vrij vroeg gaan kiemen indien niet optimaal bewaard of zonder voorbehandeling.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

Volgens mij spruiten Frieslanders gewoon minder dan andere soorten. Had ze vorig en dit jaar, ze spruiten wel maar het blijft zeer compact en weinig. Eenmaal ik ze in de zandgrond hier stop, gaat het loof als een raket, hopelijk dit jaar weer.

aangepast door Gast
Geplaatst:

De groente en fruitencyclopedie (Dedeene en De Kinder) schrijft:

Voorkiemen: Voorkiemen is belangrijk bij de vroege teelt van aardappelen om een voorsprong op te bouwen. Een drietal weken voor het planten wordt het pootgoed opengelegd in bakjes op een plaats met veel licht, bij een temperatuur van 10 graden. Dit om de ogen te doen uitlopen en scheuten te vormen die kort en stevig zijn.

Om de kieming sneller en gelijkmatiger te doen verlopen, kunt u het pootgoed bij 18 graden en veel licht plaatsen. Doe dit alleen als het pootgoed nog geen uitgelopen ogen heeft. Als de ogen uitgelopen zijn worden de poters afgehard door ze terug te plaatsen bij een temperatuur van 6 - 10 graden. Dit kan ook buiten op een droge plaats, Bij nachtvorst weer binnen zetten.

Meer algemeen over moestuinieren:

Prima boek. 400 pagina's, groot formaat, ruim 2 kilo dus minder geschikt om in je borstzak mee te nemen. Hét naslagwerk voor bijna alles in je moestuin. Niet echt goedkoop (tegenwoordig 40,-), wel uitermate goedkoop als je de kosten afweegt tegen het aantal lees- en opzoekuren. Als je maar één moestuinboek wilt waar heel veel heel duidelijk en gedetailleerd in staat, dan moet je deze echt hebben.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Duidelijk!

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik leg ze wel even wat warmer de komende dagen om te kijken wat dat doet. Mocht dat ook niet werken dan gaan ze gewoon de grond in en kijken we wel hoe dat gaat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...