Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste leden,

Mijn man heeft zaden gekocht van de capsicum annuum. Ik was eigenlijk niet van plan om deze te zaaien, maar nu ik er toch zaden van heb zal ik het proberen. Mijn vraag is: hoe groot wordt dit plantje buiten in een koude bak? Ik vind veel verschillende maten op het internet.

Ik heb geen verdere informatie over het ras, dat staat er niet op. Ik wilde ze samen met de tomaten begin april gaan zaaien in afzonderlijke 9cm potjes en midden mei in de koude bak uitplanten. En eventueel een in een pot in het prieel om daarna te overwinteren in onze geïsoleerde schuur. Ik heb niet zo'n hoge koude bak en heb daarom ook tiny tim tomaten plantjes.

Ik heb verder wel een soort plastic tent over mijn moestuinbak die hoger is en ook wat bescherming geeft tegen de elementen. Dus misschien is die ook geschikt voor de pepers. Ik ben alleen erg benieuwd hoe groot ze in ons klimaat worden om de juiste standplaats te kiezen.

Alvast bedankt voor de informatie!

Groetjes Isabel

Geplaatst:

Pepers hebben een lange groeiperiode nodig. Ik zou ze nu meteen zaaien, en dan ben je al aan de late kant. Vooral omdat je ze niet in een kas hebt staan. Pepers hebben warmte nodig en moeten 's nachtslot niet teveel afkoelen.

Maar je kunt het nu natuurlijk nog proberen, niets te verliezen toch?

Geplaatst:

Er bestaan meer dan 10000 verschillende soorten pepers. Het woord Spaans duidt erop (vanuit vroeger) dat het niet de "gewone" peper betreft. De Spanjaarden waren de eersten die de pepers naar Europa brachten na de ontdekking van Amerika door Columbus en in Spanje en Portugal werden ze in Europa het eerst gekweekt.

Wat wij doorgaans Spaanse pepers noemen zijn Cayenne pepers, de rode pepers uit de supermarkt. Daar bestaan er ook vele tientallen varianten van die uiteenlopen van nauwelijks heet tot flink heet. De meeste van deze pepers worden niet veel hoger dan 65 cm.

Je kan ze wel hoger krijgen door ze flink veel met stikstof te bemesten. Maar dan komen ze maar moeilijk tot produceren van pepers toe; ze hebben het dan te druk met groeien. Voor veel pepers moeten ze mest krijgen waar wat minder N maar meer P, K en Mg in zit, zoals tomatenmest.

Geplaatst:

Paprika's zijn dan ook pepers... alleen niet heet.

Allemaal Capsicum en dan onderverdeeld in weer veel soorten waarvan de Annuum er 1 is. Daar vallen dan weer de soorten als de Cayennepeper en de meeste paprika's en Jalapeno's etc onder.

Geplaatst:

Dat de Australiers paprika "capsicum" noemen is eigenlijk merkwaardig. Capsicum stamt af van het woord capsacine, de stof die de hitte aan pepers geeft. En paprika's hebben geen hitte. Dus de vrucht zonder hitte toch de naam van de hitte geven vind ik merkwaardig.

Geplaatst:

Dan moet je daarvoor bij de botanische/Latijnse benaming zijn. Paprika valt nu eenmaal onder het geslacht Capsicum annuum. Ook zonder hitte blijft de plant tot hetzelfde geslacht behoren.

De botanische naam Capsicum is trouwens niet afgeleid van capsaïcine maar afkomstig van het Latijnse woord capsa, dat doosje betekent. een peper/parika is een doosvrucht. ik vermoed dat het stofje capsaïcine dat voor de hitte zorgt pas veel later is ontdekt.

Misschien maakt een stukje geschiedenis het verhaal duidelijker? http://nederl.blogspot.nl/2013/05/de-identiteitscrisis-van-de-paprika.html?m=1

Geplaatst:
Capsicum stamt af van het woord capsacine

Het is precies andersom: Capsaïcine is afgeleid van Capsicum

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...