Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zwarte bessen stekjes


Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

@ Greetje

 

Aalbessen en dergelijke zijn heel gemakkelijk om te stekken.

Het kan in de zomer en in het najaar.

 

Voor zwarte bessen is de zomermanier het meest voor de hand liggende omdat je ze na de oogst toch snoeit (Ik snoei dan steeds ongeveer 1/3 van de wat oudere takken tot aan de grond terug) en dan heb je automatisch hout om te stekken.

Welk hout? Eigenlijk kan alle hout wel, maar jongere takken die mooi recht zijn en tussen de 20 a 30 cm. lang hebben mijn voorkeur en geven bijna 100% succes.

Je haalt bijna alle blaadjes weg, alleen aan de top laat je er 2 a 3 staan.

Je steekt een bos van die takken in een diepe pot, 2/3 diep in een mengsel van zand en wat potgrond. (zeg 50/50...maar dat komt niet zo nauw.

Een flinke scheut water en een doorzichtige plastic zak er losjes over schuiiven (zodat er nog wat ventilatie is) tegen het uitdrogen.

Dit zet je op een plekje in de schaduw en na 4 a 6 weken zul je zien dat er al flink wat wortels gevormd zijn. Je kunt de stekken nog in het najaar of in de winter uitplanten.

 

De najaarsmanier ("winterstek") is nog makkelijker: vraagt minder "werk", maar duurt ook wat langer.

Je knipt in okt/nov/dec. het soort takken zoals hierboven beschreven. Blad is al (ver) gevallen, dus dat hoef je niet meer te verwijderen.

Hetzelfde mengsel voor grond en eenzelfde diepere pot. Gewoon ergens buiten zetten in de schaduw.

In maart/april zijn er nog geen of weinig wortels gevormd, maar wel een soort knoestige verhouting (dat heet callus-weefsel) waaruit de wortels kunnen komen. Je kunt ze dan al uitplanten of apart oppotten eventueel of de bos nog tot juli of zo in de pot laten en dan in potten. Uitplanten vanaf oktober dan.

 

Op een van deze manieren kun je 2 van de 3 struiken en sommige bomen in de tuin vermeerderen. De een wat makkelijker als zomerstek (vooral bladhoudende planten) de ander gaat beter als winterstek. Ze gaan misschien niet allemaal even makkelijk als aalbessen, maar van heel veel planten is er een goede kans op minstens een aantal bewortelde stekken. Het geeft ook 1 a 2 jaar voorsprong t.o.v. zaaien.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...