Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Argh wieden op natte klei, hellup


mijke

Aanbevolen berichten

Jaja, we hebben afgelopen jaar onze tuin verwaarloosd, dat weten we ook wel. Nu staat ie dus vol met paardebloem, brandnetel en drie soorten gras. We zitten op dikke vette groninger klei (met daarop +- 15 cm tuinaarde). Telkens als de zon ff schijnt togen we vol goede moed de tuin in om het onkruid te lijf te gaan. Er ligt namelijk een flinke stapel compost te wachten om de tuin op te gaan. Maar het is geen doen! Groot onkruid breekt af, klein onkruid trekt hele lappen grond mee die ik er niet af geschud krijg (we willen wel graag wat tuin overhouden), al het gereedschap breekt, onze rug ook en van ons humeur is ook al weinig meer over. We hebben schoffelen geprobeerd, maar das weinig zinvol bij paardenbloem en gras. We hebben spitten geprobeerd, maar dat is weinig zinvol met kweek, we hebben handmatig met klein schepje uitsteken geprobeerd, maar niks werkt. Andere tuintjes in de stad liggen er inmiddels wel mooi omgespit en onkruidvrij bij. Ligt het aan ons, doen we iets verkeerd? Of moeten we gewoon geduld hebben tot de grond wat droger is (en daarmee het risico lopen dat we nog minstens een maand niets kunnen doen in de tuin)? Hellup! Zo is er geen lol meer aan.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een hulpmiddeltje?

Ik schep het grootste onkruid er af met de schop en ik keer het om, wortels naar boven.

Als het zo twee dagen in de zon ligt te drogen lost de aarde vanzelf als ge er aan schud.

hier gaat dat goed hoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik in de voortuin deed:

als onkruid afbreekt heb ik pech. wanneer het weer boven komt een nieuwe poging, dan is de grond hopelijk ook minder nat.

onkruid met kluit op het pad ofzo leggen om te laten drogen. na het drogen afkloppen en de grond weer in de tuin, onkruid op de compost of afvoeren.

 

je bent al goed bezig met de tuin ophogen waardoor het probleem de komende jaren steeds minder wordt. het wordt beter, echt waar!

mijn voortuin is nu 3 jaar later en 20-30cm hoger een stuk beter bij te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gooi er karton op en daarbovenop je compost. Voor planten en zaaien maak je gaten in het karton, evt. ook wat compost in je plantgaten, en de wormen gaan er lekker mee aan de slag zodat uiteindelijk het karton helemaal weg is en je een mooie grond hebt. Onkruid en gras is tegen die tijd afgestorven en verwerkt door je bodembeestjes. Waar je nog niks plant ook een lekkere laag stro erbovenop, en je hebt echt nauwelijks meer onkruid. Het enige onkruid dat ik nog heb op de stukken tuin waar ik dit gedaan heb, zijn ontkiemende zaadjes van het stro, en die pluk ik er zonder moeite uit.

 

Ik ben er een enorme fan van en ik ga nooit meer iets anders doen dan karton - compost - mulch. Het is een fluitje van een cent en ik heb echt zelden zulke mooie luchtige grond gezien als een paar maanden na het leggen van die combinatie.

 

edit: overigens kan je best een paar paardenbloemen laten staan, het zijn prima bijenplanten nu er verder nog niet veel voedsel voor bijen is. Bloemen wegknippen voor het zaadpluizebollen worden, en dan heb je er verder nauwelijks last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik tuinier ook op klei, paardebloemen en andere penwortel onkruiden doe ik met zoiets distelsteker.jpg

 

Voor andere wortelonkruiden werkt het goed om met de handen de kluit in kleinere stukken te breken. Vaak breekt het dan daar waar de wortels lopen en dan trek je ze er ze zo uit.

 

De tip met het karton is ook een goede tip. Zeker als het om grotere stukken gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

had je ook last van kweekgras pippi?

volgens mij is de grond bij gebruik van karton niet lang genoeg afgedekt om hardnekkig wortelonkruid zoals kweek de das om te doen.

 

Kweekgras had ik vorig jaar wel heel veel last van in een border waar ik pas begin dit jaar karton - compost - mulch heb gedaan, en ik zag laatst dat daar onder de resten van het karton wel kiempjes lagen. Hardnekkig spul is dat wel he? Het zag er niet bijster levensvatbaar uit zo zonder licht, maar ik heb het daar wel even weggeharkt en het karton weer terug gelegd. Ik had het vorig jaar ook wel tussen mijn tegels, even afwachten hoe dat nu gaat, ik heb mijn terras verplaatst en ik hoop dat ik geen zaden heb mee verplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dit jaar weet ik het ook niet behalve wat al genoemd is.

 

Maar misschien wordt het tijd volgend jaar in het najaar de tuin af te gaan dekken? Wij doen het met herfstblad. Organisch en die kleigrond is er ook blij mee. Evenals de wormen en daarmee de afwatering.

Maar veel mensen op het complex gooien er worteldoek overheen. Iets minder mooi en nuttig.. Maar de tuin is in het voorjaar in ieder geval niet overwoekerd door onkruid.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... naast alle bovenstaande methodes heb ik er ook nog wat voor je...

Genoeg ervaring hier met onkruidkleiklonten.

 

Je zou een grote bak water erbij kunnen pakken en de onkruidkluiten nóg natter kunnen maken en zodoende de klei eraf te wassen... Je kan er dan ook nog een beetje mee tegen een plank of paaltje slaan om de laatste aarde te verwijderen (zoals wasvrouwen vroeger met de was deden). Je hebt dan na afloop wel óveral modder zitten.

 

Of je steekt de onkruidbovenkant af, gooit die brokken op een bult, liefst met nog wat mest erop, afdekken met worteldoek en daar straks de pompoenen/courgette door gaten in planten.

De afgestoken plekken moet je dan wel weer zien op te vullen met nieuwe aarde...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb ook dikke vette rivierklei en 5 soorten gras (and then some, paardebloem, robertskruid, muur en allerhande distels) in de verwaarloosde moestuin die ik van de vorige bewoner van ons huis heb ge-erfd. Ik vind het met een riek redelijk te ontginnen. Ik steek kluiten uit een halve riek diep, steek/schud ook met de riek zoveel mogelijk aarde los van de wortels en dan nog met de hand. Er komt natuurlijk wel wat aarde in de groenbak terecht, maar niet zo heel erg veel. Nu moet ik zeggen dat ik volgens mij maar heel weinig kweek heb (praise the lord) en veel oppervlakkig wortelend gras.

Overigens heb ik ook een deeltje afgedekt met karton, en hoewel ik dat een beetje halfslachtig heb gedaan, lijkt dat ook goed te werken inderdaad.

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...