Die Niels Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 Hallo, Ik heb een maand terug cherrytomaatjes (Supersweet F1) gezaaid. Ik zie dat de plantjes nu al hun eerste bloemtros aan het aanmaken zijn. Is het verstandig die trosjes weg te knippen (zoals bij aardbeien)? Of kan ik ze gewoon laten zitten? Alvast bedankt voor jullie reacties gr,Niels Quote
weknow Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 Ik denk dat je ze beter laat zitten. Het duurt nog een hele tijd voordat er rijpe tomaten zijn tussen bloei en pluk. Dat kan - beetje afhankelijk van het soort tomaat - zelfs 3 maanden of meer zijn en voor kleine tomaatjes moet jetoch op een week o 6 a 8 zeker rekenen. Dit is het een stamtomaat en in ons korte seizoen hier heb je maar een beperkte tijd om wat tomatentrossen rijp te krijgen. (Buiten max. 4 a 5) Als je nu een tros in wording weghaalt, beperk je dus je opbrengst. Bovendien is er altijd, zeker buiten, het risico van aardappelziekte....wat je voordien rijp hebt, heb je in ieder geval als oogst. Wat wel een probleem kan zijn is om je tomaten tot uitplanten goed te laten groeien...ze worden misschien te groot. Deze soort moet je sowieso dieven, waardoor hij ook slanker blijft. Ik zou hem tot uitplanten in een flinke pot (over?) zetten en daarbij alvast wat dieper zetten en er meteen een stevig stokje langs zetten. In de koude kas kun je rond begin mei al heel goed uitplanten (en ook wat meer trossen laten zitten) maar buiten is het wel veilig om tot na half mei te wachten. Deze soort wordt groot en vraagt behoorlijk wat ruimte. Alle bloei die (buiten) na half augustus en in de kas vanaf eind augustus nog verschijnt, zal zelden meer rijp worden....die kun je dan beter wegnijpen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Die Niels Geplaatst: 13 april 2016 Auteur Geplaatst: 13 april 2016 Bedankt voor je info, daar heb ik zeker wat aan. Ik ga ze in 20 liter potten/bouwemmers in een zonnige hoek van de tuin zetten, ik heb daar wel de ruimte voor een paar grote potplanten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.