Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

aubergine-plantjes als feestmaal voor de bladluizen


Thijs206

Aanbevolen berichten

Mijn aubergine plantjes zijn erg populair bij de plaatselijke bladluizen. Ze staan nu nog in hun eentje op zolder en met regelmatige controle, weghalen en spuiten met zeepsop en spiritus houd ik het nog net een beetje onder controle (maar krijg ik ze niet helemaal weg). Ik twijfel of het verstandig is om ze over een paar weken samen met de tomaten, paprika's en komkommers in de kas uit te planten. Hoe voorkom ik dat ze 'overstappen' op de andere planten en in polonaise van aubergine, naar komkommer naar tomatenplant trekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bladluizen "zijn" er....diverse soorten met elk hun voorkeuren...vliegen/kruipen ze en kiezen de planten die kwetsbaar zijn en waar ze makkelijk koolhydraten uit kunnen zuigen. Het probleem van verspreiden van plant naar plant is dus niet het eigenlijke probleem, zal wel kunnen hoor, maar het probleem is vooral als planten niet optimaal groeien...dan is de kans groot dat luizen van her en der ze snel vinden (en zich dan snel en hard vermeerderen).

 

In mijn ervaring is een aubergine een heel erg zwakke plant, waarvoor het heel moeilijk is om de juiste kweekomstandigheden te realiseren waarin ze niet door van alles en nog wat aangetast worden. Te droge of te vochtige lucht, te weinig licht, niet de optimale groeitemperatuur, te veel of net te weinig water, te veel voeding (vooral stikstof) omdat je zo graag wilt dat ze goed groeit.......daar reageert een aubergine meteen op met een schimmel, bladverlies of een aanval van insecten.......

 

De kunst is dus om zo goed mogelijke kweekomstandigheden te maken (vaak met beperkte mogelijkheden)...en dat geldt ook voor de tomaten en de komkommers.....sterke planten kunnen veel "aanvallen" weerstaan. Ik denk dus in de eerste plaats: Zorg dat de tomaten en komkommers sterk zijn. Blijkbaar heb je een koude kas en misschien is het een idee om de andere zaailingen af te harden en daar onder te brengen. Ik merk dat de tomaten die hier in de kas staan, ondanks het nog vrij koude weer, het prima doen....niet heel snel groeien, maar wel al bloemen zetten en er heel goed uitzien. Komkommers heb ik nog niet gezaaid (doe ik komende week en ook in de kas) omdat ik weet dat ik ze ergens binnen eigenlijk nauwelijks goed kan opkweken. Misschien kan ik enkele dagen of een week later gaan oogsten dan, maar de kans op succes is beter.

 

Zelfs van de aubergine (ik zet ze eerlijk gezegd niet meer) zou ik overwegen om ze gaandeweg naar de kas te verplaatsen. Luchtvochtigheid, licht en andere omstandigheden zijn er - door de bank genomen - aanzienlijk beter nu dan ergens binnenshuis. Overigens speelt ook raskeuze wel een rol... Kleine, vroege rassen speciaal voor ons klimaat, geven meer kans op succes......zelfs op een warme beschutte plek buiten als het weer wat meewerkt, zoals ik bij anderen vaker gezien heb.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je advies weknow. Ik ga dan aan het einde van deze (nog koude) week langzaam aan alles naar de kas verplaatsen. Daar zal met name de luchtvochtigheid inderdaad een stuk beter zijn. Hier in huis is toch nog wel regelmatig de verwarming aan, dus de lucht is kurkdroog. En het licht in een raamkozijn is natuurlijk ook niet optimaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ze buiten zetten na 15 mei. Hier komen er geen aubergine's meer in de serre. Ik heb het 1 jaar gedaan met sterke gekochte planten en het zat direct vol met de bladluizen. Aubergine's trekken trouwens bladluizen juist aan. En dan gaan ze nog zo snel over op de paprika's en tomaten met alle ziektes van dien. Vorig jaar heb ik ze dan ook op een beschutte plaats buiten in pot gezet en ik had een hele mooie oogst. Dit jaar doe ik dit weer .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...