Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

perziken


klaas koelewijn

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later ...

In het voorjaar inspuiten met Finesse voordat de knoppen uitlopen, kan je meerdere keren herhalen. Was hier zelf vorig jaar te laat mee en heb toen alle beschadigde bladeren verwijderd,hij was toen zo goed als kaal, ingespoten en daarna liep hij gewoon opnieuw uit met mooi blad, het is dit jaar hier weer terug gekomen, eerste bladeren mankeerde niets en nu zit hij weer onder. De bladeren die heel hoog zaten (die ik niet kon verwijderen) vielen er laatst allemaal af, heel apart hebben een jaar lang verdroogt bovenin gehangen. Ga hem vanaf 2012 gelijk inspuiten en regelmatig herhalen hoop dan dat het weg blijft. De perziken zijn gewoon goed maar helaas nog niet rijp849_47bd27ffde3c7fd774a3375cba61b164.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Franse buren die boer zijn en normaal meteen grijpen naar Round Up en Bouillie Bordelaise zijn met hun perzik en amandel heel gematigd...in de boom hangen ze zakjes met eierschillen en onder de boom planten ze knoflook...de ziekte is niet helemaal weg zeggen ze, maar zo houden ze het in de hand, is het veel minder dan vorige jaren. Ze maken trouwens wijn met het blad van de perzik...heerlijk smaakje!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij houden het hier uit de bomen met plukken. Enige methode die nog echt werkt!

Dat is misschien een goede optie voor fruitboomkwekers Frank , die boompjes met een paar takken moeten nalopen die misschien anderhalve meter hoog zijn , maar het is echt ondoenlijk als je volwassen perzikbomen hebt.

 

img0076tb.jpg

 

@Appelvrouw

Met alle respect voor jouw buren , maar of een schimmelaantasting zoals krulziekte die door de wind verspeid wordt of waarvan er toch altijd wel wat sporen in het vruchthout aanwezig blijven zich ook maar iets aantrekt van eierschalen of onder bomen gepoot knoflook kan er bij mij niet in. Ik gebruik er een speciale fungicide voor die ik juist van vakantie uit Frankrijk meeneem. Is mijn voorraadje een keer op dan gebruik ik als goed alternatief bouillie bordelaise , eveneens in Frankrijk aangeschaft.

 

Als je bij het vallen van de perzikbladeren eind van het seioen een of twee keer spuit en eind januari begin februari bij vorstvrij weer en weinig wind dat nog eens twee keer doet , dan is krulziekte bij perzikken aucun problème .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

@ Appelvrouw, steeds wanneer ik zulke berichten als het jouwe lees, fronsen mij de wenkbrouwen, knoflook in de grond, en eierbasten in de boom,.. hahaha. Sure,..

 

(Wellicht dat het droge klimaat) in Frankrijk hierin de belangrijkste faktor is.

 

Heb nu zowat 30 jaar perzik en nectarines in m'n tuin, nee ik woon niet in Frankrijk maar gewoon in het midden van NL, en geloof me, krulziekte houdt echt geen rekening met dit oud volksrecept, ook de bladeren wegplukken, zoals @Frank beschrijft, sorry hoor complete onzin, dan kun je net zo goed het aangetaste blad aan de boom laten hangen want hiermee kan de boom nog enigsinds assimeleren. Want een boom waarvan je het blad wegplukt zal nooit vruchten kunnen voortbrengen.Tuurlijk maakt hij opnieuw blad maar het zal de boom uitputten en ernstig verzwakken.

 

Wil nog even benadrukken dat ik géén Nl varieteiten in mijn tuin heb, het zijn allemaal soorten uit Zuid Frankrijk en Spanje, ja deze doen het nog beter dan de eeuwenoude hollandse varieteiten.

 

Er zijn drie opties om je boom werkelijk te behoeden tegen de krulziekte:

 

of- De methode die @Frans toepast Inderdaad in de herfst een bespuiting met koper , thiram of Ziram, + nog een bespuiting vroeg in het voorjaar ( nog VOOR de knoppen gaan schuiven)

 

of- De boom afschermen tegen regenval (overkapping)

 

of- Een (deel)resistente varieteit aanplanten, uit eigen ervaring blijkt het ras Avalon Pride ongevoelig te zijn tegen de krulziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben ik toch wel benieuwd waarom het verwijderen van aangetast blad onzin is. Behaal er hier namelijk prima resultaten mee, en vele andere mensen met mij. Bespuiten gaat niet meer, middelen zijn uit de handel genomen voor particulieren. Dus dat geintje gaat niet door

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan weliswaar alleen over mijn eigen ervaringen praten, maar ik heb 2 kleine perzik dwergboompjes 'pinky peach" en tot nu toe ook ieder jaar al het aangetaste blad verwijderd en tot nu toe ieder jaar wel kunnen oogsten hoor! Aangezien ik tot nu toe altijd last heb gehad van de krulziekte kan ik niet vergelijken of dat minder is dan zonder krulziekte, maar 10 tot 15 perziken op een dwergboompje van nu pak weg 1.20 meter hoog vind ik niet verkeerd. Het overkappen schijnt inderdaad goed te werken, mijn boompjes worden max. 1.50 meter hoog dus zou makkelijk kunnen, ben er alleen nog niet aan toe gekomen!

O ja Persica, denk je dat een professionele fruitboomkweker trouwens er verstand van zou kunnen hebben hoe een fruitboom te behandelen of is dat "complete onzin"?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mijn buren vragen zich af waarom hun oplossing niet zou kunnen werken. Hun perzik is heel wat beter sinds ze er flink knoflook onder planten..nog hier en daar een krulblaadje, maar nog maar een kwart van de vorige jaren, en het neemt nog af zeggen ze. de eierschillen doen ze niet meer, niet omdat het misschien niet werkt, maar omdat er nogal lacherig gereageerd wordt door de andere Franse boeren.

 

Nog een vraag van mij: weet iemand wat een Roomse perzik is?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit geintje met het wegplukken van het aangetaste blad werk inderdaad op jonge een a tweejarige boompjes voor de verkoop, ze lopen in juni weer mooi uit en kunnen dan zo hup de verkoop in,.....mooi verkoperspraatje

 

,.. Jij als boomkweker gaat me hier vertellen dat Ziram , thiram,.. Daconil (chloorthalonil) door jou niet gebruikt mogen worden ? kom op zeg !

Bij elke tuincentra (te koop zelfs voor de particulier)

 

Indien je perzik-nectarineboompjes verkoopt moet je ook het hele verhaal vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@

O ja Persica, denk je dat een professionele fruitboomkweker trouwens er verstand van zou kunnen hebben hoe een fruitboom te behandelen of is dat "complete onzin"?

 

@Koert, je zegt hetzelf al: "een professionele fruitboomkweker"

 

Ik, als amateur kweker heb inderdaad zo mijn bedenkingen.

Want van een professionele kweker verwacht ik op zijn minst dat deze op de hoogte is van hetgeen er wel of niet toegestaan is ter bestrijding van de krulziekte, of je dit natuurvriendelijk of chemisch wilt aanpakken doet er nu even niet toe dus dit even buiten beschouwing gelaten, onze Frank Houweling beweert dat het middel Finesse voor de particulier uit de handel is genomen,..? dit schrijft hij op 31 juli ? Terwijl dit gewoon niet zo blijkt te zijn. Dat het middel 'Finesse" (Bayer) niet specifiek genoemd wordt ter bestrijding voor krulziekte is een ander verhaal, de werkzame stof is echter zeer afdoende ter bestrijding van de krulziekte en wordt in de professionele perzikteelt rondom de middelandse zee ruim toegepast.

 

Maar zoals je eigen ervaring met "'pinky peach nu is ben je zondermeer goed bezig, en indien het wegplukken van aangetast blad afdoende is en de boompjes blijven het goed doen, is er bij jou vrijwel geen probleem met deze schimmelziekte.

 

vr. groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Terwijl dit gewoon niet zo blijkt te zijn...

Ik weet niet hoe hoog jij bij Bayern Garden zit. Maar als jij voor mij finesse kunt regelen (niet de proffesionele, die kan ik zelf ook wel krijgen, de particuliere) dan krijg ik die zeer graag in handen. Jammergenoeg heb ik te horen gekregen van mijn leverancier dat hij uit de handel is genomen. Dus ik kan alleen nog maar plukken. En dat gaat prima.

Snap overigens niet je redenatie. Bij jonge bomen kan het wel, maar bij oude bomen kost het teveel energie? Je zou toch denken dat een oude boom meer energie heeft dan een jonge boom, en sneller door zoiets heen groeit.

 

@appelvrouw Knoflook planten ben ik zelf niet zo'n fan van, maar als het voor je werkt moet je dat zeker doen.

 

Verder wil ik het er op laten dat iedereen een eigen mening heeft, en zolang het bij die persoon werkt is het prima. Beschadigd blad verwijderen werkt hier prima, bij andere mensen prima en ik denk daarom dat je tenminste licht overdrijft als je zegt dat het "pure onzin is". Aan mijn proffesionaliteit twijfelen mag altijd. Het mooie van in deze sector werken is dat iets nooit zeker is. Veel is gebaseerd op persoonlijke ervaringen. De natuur is zo complex dat het moeilijk te bevatten is en daarom kan iedereen er een andere methode op nalaten. Zelf hebben we hier de mening dat chemische bestrijding in een laatste redmiddel is omdat het de natuur uit balans brengt. Als je dat onzin vind is dat natuurlijk persoonlijk, maar de krulziekte goed wegplukken heeft hier, net zoals bij andere schimmelziekten, een goed resultaat.

 

Verder wil ik het hier graag bij laten. Ik denk dat het anders een loze discussie wordt.

 

Groetjes,

 

Frank

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frank, tuurlijk ik respecteer ieders mening ook de jouwe en neem zeker mijn woorden "pure onzin" terug, ik was gewoonweg erg verbaasd dat je deze "bladpluk" toepast op vruchtdragende soorten, ik wil m'n redenatie en het verschil tussen een éénjarig en een meerjarige perzikboom wel uitleggen.

 

Zo'n jong boompje is (meestal) nog niet zo ernstig aangetast door de krul.

Een meerjarig boompje daarentegen (meestal) wel, bovendien staat zo'n boomje ook nog eens in de bloei, wanneer het blad na de bloei verschijnt is er soms erg veel blad aangetast, wanneer je al dit blad gaat wegnemen, gaat vrijwel alle energie niet naar je vruchten maar naar de opbouw van nieuw blad, en dit is zonde, ik heb het meegemaakt dat niet enkel en alleen het blad door krul was aangetast maar zelfs de vruchten hadden een tik meegekregen.

 

Aangezien het me uiteindelijk toch om de vruchten tedoen is, verkies ik de boompjes 2 x te behandelen, afgelopen paar jaar is gebleken dat we ontzettend natte najaarsmaanden maar ook natte winters meemaken, de infectie explosies zijn dan buitengewoon groot, trouwens niet alleen de krulziekte, wat dacht je van de hagelschotziekte?

Nee, ik zit niet bij "Bayer" en het liefst zou ik ook alles op een zo milieuvriendelijke manier willen oplossen, of mijn hele tuin willen overkappen, maar dit is helaas praktisch onuitvoerbaar, wat ik wel zou kunnen doen is er voor te kiezen om géén Perziken of nectarines meer in dit kikkerland op te kweken....

Ook dat kan ik me niet opleggen, dit zijn namelijk de meest geliefde vruchten dewelke ik m'n halve leven probeer te perfectioneren ,..een hele uitdaging in dit kikkerland.

Ik sluit me volledig bij jou gedachten aan, iedereen moet vooral blijven doen waarmee hij/zij het gelukkigst bij voelt.

vr. groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ik kan alleen nog maar plukken. En dat gaat prima.

@appelvrouw Knoflook planten ben ik zelf niet zo'n fan van, maar als het voor je werkt moet je dat zeker doen.

 

Mijn buren hebben alleen knoflook. Ik pluk blad bij mijn amandel Robijn én heb ook knoflook geplant. wat er dus precies werkt weet ik niet, maar de boom is ook beter dan in de eerste jaren.

Verder vind ik het helemaal niet zo gek om dingen zoals knoflook uit te proberen, er zitten meer werkzame stoffen in dan alleen stankmoleculen. Ik begrijp wel dat jij als professional of zelfs een ander als particulier er niet aan begint.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante discussie, laat ik er nog iets aan toevoegen.

 

Allereerst heb ik geen enkel verstand van perzikken - tis een boom en ik weet niets van bomen. Maar mijn (franse) buren hebben wel een perzik. De buren zelf zijn 86 en 89 en ik gok dat de boom niet veel jonger is - maw het is een oude boom. De boom is laten we zeggen 2 meter hoog, maximaal, en hij zit (zat) stamp- en stampvol met vruchten. Hele kleine vruchten weliswaar maar wel stampvol.

 

De buren doen al jaren niets aan onderhoud aan de boom, er word niet gespoten, niet geplukt, er hangen geen eierschillen in en er staat geen knoflook onder. Ooit heeft iemand een stok onder een van de takken gezet, da's denk ik de laatste keer dat er werk gemaakt is van de boom.

 

Of deze boom last heeft van krulziekte kan ik me niet herinneren. Ik bekijk hem niet dagelijks, maar hij staat naast mijn waslijn dus ik zie 'em regelmatig voorbij komen. En ik denk toch werkelijk dat de misvormingen zoals zich voordoen bij krulziekte mij echt wel waren opgevallen.

 

Ik - en mijn buren - wonen niet om de hoek bij Appelvrouw maar wel in dezelfde hoek van Frankrijk. Dat er hier sprake zou zijn van een droog klimaat, dat is 'grote onzin'. Het spettert hier van het groen - en bij appelvrouw ook - en dat betekent maar 1 ding: dat het hier vrij vaak vochtig is!

 

Uit de vluchtig doorgelezen bronnen begrijp ik dat een perzik door de krulziekte heengroeit maar dat 'em dit veel energie kost waardoor ie in de loop der jaren een kwijnend bestaan gaat leiden. Ik wil niemand vertellen dat zijn of haar methode onzinnig is maar het verbaasd mij na alle verhalen toch wel dat de oude boom van de buren nog steeds vruchten geeft. Hoe zit dat dan?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi veuve,

 

Bij een kennis van mij staat ook een perzikboom van 35 j oud, elk jaar volbeladen, takken scheuren af, moeten gestut. Vol kleine doch smakelijke perzikjes, men noemt ze hier "Pierken" soort wilde oer? vorm van de perzik, worden vermeerdert dmv de pitten, elk dorp had vroeger zo'n paar bomen ergens staan.

Het zijn oersterke soorten en resistent voor de krulziekte, zelfs in vochtige gebieden, zijn in de vergetelhoek geraakt door de welvaart.

 

Tegenwoordig zie je steeds meer resistente (moderne) varieteiten op de markt verschijnen," Ávalon Pride " is er zo eentje, ik heb hem nu twee jaar uitgetest, vrijwel zonder krulziekte aantasting, grote vruchten, half juli rijp in NL.

vr. groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...