Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paar vragen over verschillende kruiden


starter

Aanbevolen berichten

Hey allemaal. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen want kom er namelijk zelf niet echt uit. Ik had een paar vragen over kruiden. Ik heb de meeste zelf gezaaid maar begrijp dus niet als ik ze ga overpotten of er dan juist veel plantjes bij elkaar in 1 pot moeten of maar 1 of 2 plantjes per potje? De pot waarin ik ze ga over zetten is 16 cm breed. Want zie vaak in tuincentra`s dat er bij sommige 10 a 15 in 1 pot zitten en andere maar 1 of 2 plantjes. Mijn eerste vraag was dus hoeveel plantjes (die uit de zaadjes gekweekt zijn) moet ik overzetten in mijn pot van 16 cm.

 

Bij de volgende kruiden : Dille

Kervel

Oregano

Dropplant

Kamille

Bonenkruid

Valeriaan

Tijm

Selderij

Dragon

Kerrieplant

Rozemarijn

 

En mijn 2e vraag is . Welke van deze kruiden "blijven bestaan" . Ik heb gehoord dat je van sommige kan blijven knippen ? En die blijven groeien? Welke zijn dat?

 

En kan iemand mij vertellen of ik al deze genoemde kruiden kan knippen en zo ja tot hoever? Moet ik ze tot de grond of alleen de blaadjes?

 

Ben er heel benieuwd naar of iemand mij kan helpen. Alvast super bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruidenplantjes in tuincentra of van de supermarkt staan inderdaad vaak met heel veel in een potje. Zo lijkt het een lekker volle plant, maar in de pot zelf is het vaak een bonk wortels zonder voeding en de plantjes zijn eigenlijk al aan het doodgaan als je ze koopt. En dan koop je weer een nieuwe, zo werkt dat.

 

Ik doe zelf kruiden verpotten met een of twee of drie zaailingen in een P9-potje. Je kan immers altijd een paar potjes uiteindelijk samen in je kruidentuintje zetten als het wat te ielig lijkt, terwijl een grote bos plantjes uit elkaar scheuren lastiger is en ook niet echt lekker voor de planten.

 

En mijn 2e vraag is . Welke van deze kruiden "blijven bestaan" . Ik heb gehoord dat je van sommige kan blijven knippen ? En die blijven groeien? Welke zijn dat?

 

En kan iemand mij vertellen of ik al deze genoemde kruiden kan knippen en zo ja tot hoever? Moet ik ze tot de grond of alleen de blaadjes?

 

Ik heb niet alles in jouw lijstje staan, maar ik knip gewoon wat ik nodig heb, en daar gaan ze niet dood van. Gewoon een beetje wat je zelf prettig/handig vindt, en je ziet snel genoeg of een plantje daar wel bij vaart of niet. Kruiden zijn ook vaak zo weer bijgezaaid. En in het allerergste geval koop je een nieuw potje bio-basilicum ofzo in de supermarkt, rukt het meteen helemaal uit elkaar en verpot de delen in voedzame potgrond, en dan kan je weer tijden vooruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Eens even kijken hoor. Het is een hele lijst vragen:).

 

Een potje van 16 cm is maar klein. Het grootste nadeel daarvan is dat het snel uitdroogt. Voor mediterrane kruiden als rozemarijn niet erg, maar voor een 'teerder' plantje als kervel bv. minder geschikt. Hou in ieder geval het water geven goed in de gaten!

 

Ten eerste zou ik alles wat je noemt gewoon apart (dus 1 plant per potje) zetten. Voor Dropplant bijvoorbeeld lijkt me die potgrootte al best wel klein. En ga je de plantjes later nog verder uitplanten, of niet? Zo ja, dan is wat pippi zegt handiger (want dan geef je ze later nog meer ruimte).

 

Ten tweede: oregano, bonenkruid, tijm en rozemarijn willen graag geknipt worden. Je kunt ze steeds weer terugsnoeien op zo'n 8-10 cm van de grond en dan lopen ze weer uit. Dat hoef je trouwens niet te doen hoor, zeker bijvoorbeeld rozemarijn kun je ook een hele struik laten worden. En dan steeds een takje eraf knippen.

 

Bij de rest zou ik er elke keer een paar takjes afknippen en de rest laten staan. Behalve dragon, dat heb ik nog nooit geteeld, dus ik weet niet hoe dat werkt. Voor de rest is het handig als je meerdere exemplaren van een kruid hebt staan (bv dille), dan kun je een flinke bos plukken en kunnen de planten het toch overleven zodat je de volgende keer ook nog dille hebt.

 

...En voor de rest zou ik vooral per kruid even goed de database van het forum doorzoeken. Succes!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Hier heb ik heel veel aan Ja het forum spit ik idd ook al even door . Dus 1 plantje per pot. Moet dat bij kervel ook? (omdat kervel vaak zo`n bosje is toch?) Word kamille bv uit 1 zo`n klein sprietje een hele plant? (sorry ben nog een beetje een leek haha ) Heb nu ook een heel klein mini rozemarijn plantje wat net is uitgekomen. Moet die bv ook alleen in de pot?

 

Ja ik wilde ze eigenlijk wel in de potjes van 16 cm laten staan. (al hoor ik nu dat het te klein is ? Voor welke kruiden is 16 cm echt te klein?) Alleen de dropplant of meerdere?

 

En inderdaad die van het tuincentrum gaan snel dood, weer wat bijgeleerd! Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...