speets Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Op 10-4-2023 om 18:49, donaldk zei: bruikbare zaden Kennelijk denk jij dat zaden hard moeten worden voordat ze 'bruikbaar' zijn? In deze tijd van het jaar zijn de meeste vruchtjes al opgegeten door - onder andere - merels, en vervolgens overal uitgepoept, waar ze gaan ontkiemen. De rest van de vruchtjes valt op de grond en ontkiemt daar. Als ik jou was zou ik ze dus nu in de grond stoppen. Al weet ik niet helemaal zeker of deze zaden een voorbehandeling nodig hebben in de vorm van een gang door het spijskanaal van een vogel Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Hedera zaad moet vers zijn en goed schoon gewassen zijn (zonder het zaadje te beschadigen). Dan heeft het ongeveer 3 maanden koude nodig om stoffen in het zaadje die kieming belemmeren, af te breken. Al die klimophagen gaan nog een groot probleem vormen. Als ze het volwassen stadium bereiken dan produceren ze ieder jaar een vracht bessen. Deze worden door vogels gegeten en het zaadje/zaden uitgepoept. Indien de omstandigheden juist zijn zal redelijk wat zaad ontkiemen. Je mag klimop niet invasief noemen omdat deze van nature in Europa voorkomt. Alhoewel klimop positieve kanten heeft (late voedselbron voor insecten, voedsel voor vogels) heeft het ook negatieve kanten zoals sterke concurrentie voor andere nuttige planten en een sluipmoordenaar voor bomen en struiken. Als je in een natuurlijke tuin ieder jaar 50 of 100 zaailingen van Hedera kunt wieden dan ben je snel genezen van klimop. 1 Quote
Arja Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Dat laatste schijnt ook weer een mythe te zijn, bomen raken niet verstikt door klimop. 1 Quote
speets Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 48 minuten geleden, Brabantse Tuinprins zei: goed schoon gewassen Ik zal het de merels vertellen 😄 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
rorror Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 54 minuten geleden, Arja zei: bomen raken niet verstikt door klimop. Zal vast wel meevallen als het alleen op de stam zit, maar als ze de takken en in de kruin gaan zitten gaat de boom er wel last van hebben. Gemeente hoeveniers hier in de buurt zagen daarom hier altijd de stammen door van de hedra's die de bomen ingaan. Anders krijg je dit effect; 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
speets Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Ja, mooi! Heel fijn ook voor allerlei gedierte, zo'n begroeide stam. Dat de gemeente ze door laat zagen kan evengoed betekenen dat ook bij jouw gemeente nog steeds het vooroordeel heerst dat hedera schadelijk is voor bomen. Jouw foto suggereert dat die boom dood is gegaan door de klimop, maar zo te zien is die foto genomen in de winter! Dat is een beetje valsspelen Uit een publicatie van de Royal Horticultural Society (RHS), bepaald niet de eerste de beste: Quote Veel verguisd, wordt klimop vaak beschuldigd van het wurgen van bomen. De realiteit is vaak minder sinister en klimop biedt beschutting aan vele soorten dieren in het wild, maar er kunnen momenten zijn waarop de bestrijding ervan aan te raden is. In de border kan de dichte groei van klimop andere planten overgroeien en controle is hier vaak nodig. [...] Hedera op de stam is niet schadelijk en als hij in de kroon groeit, is dat meestal alleen omdat de bomen al in verval zijn of ziek zijn en langzaam afsterven. Er is veel over geschreven en iedereen praat elkaar na, dus hier kunnen we nog jaren over welles-nietessen. Maar wel graag met vermelding van een betrouwbare bron. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
donaldk Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Ze hebben nu dus koude gehad. Ik zal eens kijken of ik wat kan oogsten en in potjes stoppen. In commerciele kwekerijen, ne(a)men ze een rank, knippen die in stukjes en stoppen er dan 2, 3, 2 stukjes in een potje. Hedera is net onkruid, dus totaal niet kwetsbaar. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 17 april 2023 Geplaatst: 17 april 2023 11 uren geleden, Arja zei: Dat laatste schijnt ook weer een mythe te zijn, bomen raken niet verstikt door klimop. Is geen mythe. Het gaat alleen zeer langzaam ('sluipmoordenaar') dus veel mensen hebben het niet in de gaten. Het blad van de klimop zorgt ervoor dat het blad van een boom/struik minder licht/zonlicht kan opnemen en er dus voor zorgt dat de boom/struik langzaam verzwakt. We praten hier dan wel over decennia maar de verzwakking is dan duidelijk te zien aan de hoeveelheid blad die een boom/struik nog weet te produceren. 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 17 april 2023 Geplaatst: 17 april 2023 6 uren geleden, donaldk zei: Ze hebben nu dus koude gehad. Als de zaadjes in de bessen aan de struik hebben gehangen dan geldt dit NIET als stratificeren (koude periode hebben gehad). In de vrije natuur gaat het als volgt: vogel poept het zaadje uit, over dit zaadje valt blad, in de herfst/winter is er weinig verdamping en valt er regelmatig neerslag waardoor het zaadje relatief vochtig blijft en dus niet uitdroogt, na de koude in de winter kiemt het zaadje in het voorjaar met het stijgen van de temperaturen. Soms kun je zaden een 'kunstmatige' koudeperiode geven door het te vermengen met licht vochtige zaaigrond en enkele maanden in de koelkast te leggen bij 5 graden Celsius (NOOIT in het vriesvak of diepvries). Bij veel zaden werkt dit goed maar niet bij alle. Sommige zaden hebben namelijk tijdens de koudeperiode fluctuerende temperaturen nodig om te kunnen ontkiemen. Meest gemakkelijk is het om de zaden aan het begin van te winter buiten te zaaien (in pot of volle grond). Verwacht overigens niet dat alle zaden na de koudeperiode zullen ontkiemen, dat gebeurt in de vrije natuur ook niet. Sommige ontkiemen pas na 2 of 3 jaar. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 17 april 2023 Geplaatst: 17 april 2023 10 uren geleden, speets zei: Er is veel over geschreven en iedereen praat elkaar na, dus hier kunnen we nog jaren over welles-nietessen. Maar wel graag met vermelding van een betrouwbare bron. Verwurgen is wat anders als verzwakken. Het simpele feit dat het blad van klimop er op termijn voor zorgt dat het blad van een boom minder licht kan opnemen lijkt mij evident. Dat op termijn een boom hierdoor verzwakt lijkt mij ook geen abracadabra. Een verzwakte boom wordt meer vatbaar voor allerlei schimmelaantastingen. Dit verzwakkingsproces gaat zeer langzaam (decennia) en een eikenboom zal ook echt niet snel omwaaien als die overgroeit is door klimop. Het is 'survival-of-the fittest' waarbij klimop de sterkste papieren heeft om als winnaar uit de bus te komen. Ik heb groot respect voor de kennis van de Royal Horticultural Society maar over sommige zaken kun je van mening verschillen. 1 Quote
speets Geplaatst: 17 april 2023 Geplaatst: 17 april 2023 (aangepast) Ik wil graag iets van je aannemen, maar dan hoor ik graag waar jij je kennis vandaan hebt, anders dan van de gemeentewerkers/-ambtenaren. Anders is zo'n discussie voor mij vaag en zinloos. Dat bedoel ik hierboven met "met vermelding van een betrouwbare bron": een link naar een onderzoeksinstituut dat geen meningen publiceert maar onderzoeksresultaten. Dat zijn twee verschillende zaken die je niet door elkaar moet halen. Maar ik vind het verder wel best hoor, ik hou van klimop in bomen vanwege de biodiversiteit. Jij niet. Okay, even goede vrienden 17 april 2023 aangepast door speets Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Inloggevens kwijt Geplaatst: 17 april 2023 Geplaatst: 17 april 2023 Ik had zo'n reactie al verwacht dus heb ik vandaag nog even wat foto's gemaakt van verwilderde klimop bij mij in de buurt. Ik werk overigens al meer dan 25 jaar in het groene vak, variërend van het kweken van planten tot het onderhouden van tuinen. In 25 jaar doe je heel wat kennis op. De praktijk is voor mij nog altijd de beste bron. Ik heb overigens 'drs.' voor mij naam staan, het is niet zo dat ik wetenschappelijke bronnen wantrouw maar besef wel dat conclusies vaak worden geschreven in lijn met de opvattingen van de opdrachtgever. Foto 1: 2 eiken met een zeer dunne kroon. Nog enkele jaren en er zal weinig blad meer aan de bomen komen. Foto 2: grote eik met dunne kroon. Foto 3: door klimop verzwakte wilg die is omgevallen. Foto 4: klimop die eik heeft 'omsingeld'. 2 Quote
speets Geplaatst: 17 april 2023 Geplaatst: 17 april 2023 Dit is dus welles-nietessen! En wéér geen link. Alleen voorspellingen en aannames. Ik stop ermee, gegroet. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
redzebra Geplaatst: 17 april 2023 Geplaatst: 17 april 2023 (aangepast) Het hoeft niet een zwart wit verhaal te zijn, Er zijn redenen waarom je dit zou willen onderdrukken, bv ouder bomen omwille van inspectie, zwakke bomen bij overwoekering of gewoon omdat je een strakke tuin wil en daar ben je ook wat biased @Inloggevens kwijt , lees altijd je bijdrage met interesse maar zie ook graag links ter onderbouwing, @speets mijn tuin is iets minder strak, klimop zit al 25 jaar in een aantal okkernoten hierachter, buiten het feit dat die bomen iets te dicht tegen elkaar ooit gezet zijn door de vorige eigenaar, ondervinden ze daar geen probleem van. (ik verwijder om de zoveel jaar wel deels een deel). Ik volg jou hier meer voor de voordelen ervan, laten we wel wezen, klimop is inheems en bossen hebben er ooit minder last van gehad dan van de tussenkomst van de mens. Dit keer geen wetenschappelijk artikel, maar er zijn er genoeg en de consensus bv in de UK gaat meer naar behoud. Geeft meer weer hoe ik erover denk : https://biomeecology.com/nature/plants/2017/01/ivy-an-insidious-intruder/ 17 april 2023 aangepast door redzebra 2 Quote
rorror Geplaatst: 18 april 2023 Geplaatst: 18 april 2023 @speets Ik had beter moeten opletten, foto lijkt inderdaad in de winter genomen. Onderzoek Document van WUR, geven bijde partijen in deze discussie gelijk, met wat nuances. https://edepot.wur.nl/453105 Meerwaarde voor de natuur en insect en dier. Geeft aan dat hedra weggehaald moet worden bij al verzwakte bomen, of oude bomen boven een bepaalde leeftijd of die op een bescherminglijst staan. Weet ik dus ook waarom de gemeente het hier weghaalt uit wilgen(breekbaar) en uit oude bomen. Verder wordt er gesproken dat hedra meer wind vangt, en dat dat bij sommige soorten bomen ervoor zorgt dat takken afbreken. Ook het extra gewicht in de takken door de herdra moet rekening meegehouden worden. Ook gevallen van wurging moet voorkomen worden. Dus hedra is niet geheel veilig, en zou in bepaalde situaties aangepakt moeten worden. Situatie moet dus per boom ingeschat worden. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 18 april 2023 Geplaatst: 18 april 2023 (aangepast) @rorror die foto die je erbij post heeft ook de nodige nuancering nodig: begeleidende tekst in dat rapport : "Er zijn enkele foto’s waarop dat te zien is vaak bij jonge uitheemse bomen. Losgeraakte klimop kan ook in een takoksel blijven hangen en zo na verloop van tijd in de boom groeien zodat het lijkt of hij de gastboom wurgt. Opvallend vaak komen deze meldingen uit de bouwde kom of van landgoederen. Op oorspronkelijke, natuurlijke standplaatsen zijn geen overtuigende voorbeelden bekend. Het gaat daarom zeer waarschijnlijk steeds om gekweekte cultuurvariëteiten van de klimop." 18 april 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.