Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jeetje mijn tuinbonen vallen om


Nadi

Aanbevolen berichten

Het leek even goed de gaan met de tuinbonen. Al mooi in bloei alhoewel ze ook wel flink aangevreten zijn door ik vermoed de bladrandkever. Gister kwam ik op de tuin en zag ik opeens dat een paar zijscheuten omgevallen zijn(zucht!) Toen ik keek zag ik dat er in de scheuten echt wel een gat in de onderkant van de stam gekauwd is waardoor de scheut omgevallen is. Weet iemand wie dit doet??? Het stikt van de mieren en mierennesten trouwens, echt overal op de tuin zie ik mieren en ik zie ze ook continu op en neer lopen in de tuinboon planten... maar geen luis! Ik zie ook al best wat lieveheersbeestjes op de tuinbonen dus volgens mij is dat de reden dat er geen luis is...

 

Is het een mier, de bladrandkever, een slak? Of iets anders? Hebben jullie dit ooit gezien zo en kan iemand me helpen? Ik heb al wel zitten googlen maar vind het niet echt...

Hier nog even de fotos:

Iemand vond de stam lekker: 2016051117092182871463028587.jpg

Omgevallen

2016051117083283401463028591.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm ben toch nog aan het twijfelen over de mieren. Ik las net de volgende: "Mieren in de tuin vormen zelden een probleem. Soms kunnen ze talrijk voorkomen in de moestuin en dan bijten ze wel eens wortels en stengels door".

 

En ik heb het idee dat we echt een plaag hebben. Op elk stukje moestuin lopen er mieren. We hebben denk al een stuk of 5 mieren nesten gevonden. ...

Misschien ga ik toch nog voor de zekerheid in de avond kijken. Ik heb nu wel echt een kwart doos slakken korrels om de tuinbonen heen gestrooid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mieren echt een probleem zijn kun je zelfrijzend bakmeel strooien (vinden ze lekker en ontploffen ze van in de zon) of kokend water in een nest gieten (gaan ze ook best wel dood van). Maar is allebei niet zo diervriendelijk en het schijnen verder best nuttige beestjes te zijn die dood materiaal opruimen en alles.

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de tips. Over de zelfrijzend bakmeel wist ik niet!. Misschien begin ik wel even met wat diervriendelijker bestrijdingsmiddelen. Ik ga afrikaantjes halen en ze naast de tuinbonen planten en ondertussen ook afrikaantjes zaaien en heel de tuin vol zetten Blijkbaar vinden ze de geur niet lekker. we hebben ook bio mieren poeder van iemand gekregen maar ik ben bang dat dat ook andere beestjes dood ...daarnaast ben ik ook niet 100% zeker dat mieren de boosdoeners zijn gezien iedereen zegt dat mieren planten niet eten...

Wat een mysterie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste aanval is misschien afleiding.

Wat zouden die mieren nog lekkerder vinden dan je planten?

Ik zou zeggen.....zet bakjes met suikerwater op enige afstand.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook veel mieren die de tuinbonen, koolrabi en andere groente beklimmen. Gelukkig zijn ze hier niet zo vernielzuchtig, vandaar mijn reactie eerder over de mieren. Nadi, aanvalluhhhh ....

 

Joah het is ook niet de meest waarschijnlijkste dader om eerlijk te zijn. Laat ook weer zien dat net weer anders gaat in ieder moestuin

 

Ik heb nu nog niets gedaan tegen de mieren dus zal vandaag nog kijken wat de schade is. Ik ga ook wel eerst in de "lieve" aanval. Afrikaantjes naast de tuinbonen en bakjes suikerwater (goed idee!) En ik las ook dat je de nesten weg kan scheppen en verplaatsen (naar de bossen natuurijk - niet de buren ) en dan kijk ik het even aan. Hopelijk is dat al genoeg. Al de peultjes naast de tuinbonen hebben er trouwens helemaal geen last van...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...