Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

ouderwetse rode kruisbes in cementkuip


JannyH

Aanbevolen berichten

Dit begin met een kleine stek maar doet het geweldig!

Hij zit nu helemaal vol.

De stek staat ik een grote speciekuip en is daarin uitgegroeid tot wat u hier ziet.

Hoe moet ik dit vanaf nu verder verzorgen en/of eventueel verpotten of bijhouden?image15421463218370.jpegimage12051463218371.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de volle grond, als dat kan bij jou, is altijd makkelijker en beter. Makkelijker met water geven en omdat hij veel meer grond kan gebruiken ook minder te letten op voeding en evt. snoei.

 

Op zich kun je ze wel in een bak van dit formaat houden op den duur. In dat geval moet je goed opletten dat ze niet te nat (gaten in bodem!) staat, maar bij droogte ook geregeld voldoende water krijgt. Dan zou ik hem beperkt houden tot een max. 3 takker (hanteerbaarheid) of - als je het aandurft met snoeien - een stamvorm....een langer stammetje en bovenaan een bos takken waarop vruchthout komt.

 

Ik zou met snoeien wachten tot rond juli/augustus als de vruchten rijp en geplukt zijn. Je mag dan flink snoeien voor de basisvorm...alle takken die te veel zijn vanaf de bodem wegknippen. De zijtakken op de takken waarop je vruchthout wilt, knip je dan in op 3 knoppen. (Andere snoeimethode dan commerciele kwekers toepassen i.v.m. snelle en toegankelijke oogst, maar erg effectief w.b. opbrengst op den duur...zo leerde ik het van Marc Geens van de Kruisbessenproeftuin).

 

Voeding in kuip is belangrijker dan in tuin nog vanwege beperkte wortelruimte....kruisbes wortelt vrij oppervlakkig. In tuin volstaat het om elk jaar of om het jaar met een 2 cm. compost te mulchen rondom (evt. afgewisseld met hakselhout). Ook in een kuip kunj e jaarlijks een laagje compost opleggen, evt. eerst enkele centimeters grond wegschrapen. Zou daarnaast 2 a 3 x per jaar enkele handjes gedroogde koemest opbrengen dan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor deze heldere uitleg!

We gaan serieus goed voor deze struik zorgen. We laten hem even met rust tot na de bessen en dan verder.

Wellicht kom ik dan terug met een foto of een vraag. Want ik ben blij met deze struik. Ik kreeg de stek van een oude buurvrouw. Het is een hele oude struik die hele zoete rode vruchten geeft. Het doet me denken aan vroeger deze bessen. Bij mijn oma. Toen waren kruisbessen zo " gewoon"

Dus goed in staten houden. Niet te nat maar ook niet te droog. Hoevaak wat mest geven? Koemestkorrels of vloeibare mest?

Janny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...