loes Geplaatst: 26 juni 2016 Geplaatst: 26 juni 2016 een aantal van mijn ruilaanwinsten:pepertje heeft een goed plekje gekregen Erny kruiptijm, oregano hot en spice en citroen kruiptijm . tijdelijk in de bloembak waar ze nog wat kunnen groeien voor het uitplanten de framboos had ik laten vallen . hopelijk komt dat nog weer goed met extra bescherming ivm onze vegetariër: Ciska noemde mijn knoflookbieslook een monster. valt best mee toch? het is niet eens te zien dat ik er een stuk van af heb gestoken voor Ciska: Oeh thanx... kan de thuiskok aan de slag... Het recept van het brood? Nee ik heb het meel bij de welkoop vandaan...mix voor Roggebrood " pain au seigle" je kunt voor de oven verder het recept aanhouden op de achterkant van het pak. Lekker gemakkelijk Is wat zuurdesemachtig en vult als een tierelier... ik vind het lekker brood...recept op de verpakking volgen is ook een recept zal eens langs de welkoop in de stad, de welkoop vlakbij heeft geen bakmixen. Quote
Erny Geplaatst: 26 juni 2016 Auteur Geplaatst: 26 juni 2016 Ja ja... ik ben ook weer thuis! Was echt supergezellig gisteren! Heel erg leuk dat jullie er waren. Heerlijk eten en drinken en goed gezelschap en behoorlijk goed weer, dan kan er nog weinig misgaan. Iedereen bedankt voor al het lekkers en de plantjes en zaden en de gezelligheid. Heb mn plantjes wel eerst even hopelijk slakveilig gezet (hoge pallettafel met poten in emmers water midden op het grasveld), zal morgen eens inventariseren wat ik allemaal ontvangen heb. Mn zaden heb ik ook daar moeten laten want tassen waren vol. Gisteren tijdens de regen (dacht dat die toch niet meer op zou houden) nog inderdaad slakken geraapt. Jagen is het niet echt hoor... ze liggen voor het oprapen... gewoon patrouille houden en alles weghalen. De sjalotten werden het meest bezocht dit keer, zo'n 3 slakken per blad. En inderdaad dus heel veel vette dikke slakken die direct van die bult komen glibberen. Ook daar anderhalve liter weggeraapt en dus in totaal 3 1/2 liter slak verwijderd. Daarna de lekkere kippesoep van Thuiskok opgewarmd en die gegeten. Daar voelde ik me al weer een stuk beter van. Gevolgd door wat Brownies van Loes... Gek hoor... ik denk altijd dat ik niet echt dol op die dingen ben maar als ik die van Loes dan proef dan lust ik er wel pap van... Sapje en wijntje van Koolrabi voor de dorst en het plezier. En toen heb ik zowaar ook nog gelijk de afwas gedaan met het warme water dat nog in de thermo zat. Ben lekker daar blijven slapen met als laatste snack tosti's met de paprikasaus van Loes. Vandaag opgestart met dat heerlijke munt (en meer) water van Koolrabi... (en ja... wil je nog eens opschrijven hoe je die gemaakt hebt en met wat ook al weer allemaal?) zeer opwekkend. Vervolgens in de kas aan de overkant met de tomaten bezig geweest, dieven, opbinden en weer een gedeelte wortelvrij gemaakt zodat ik daar ook weer een aantal tomaten heb kunnen planten. Tussendoor energielevels op peil gehouden met het muntwater en als beloning na afloop nog een laatste mok met kippesoep. Hier thuis verder gegaan met de cake van Ciska en nog wat brownies... Oja... en mn huismuisje daar heeft ook nog lekker meegenoten. Toen ik 's avonds op het bankje lag uit te puffen kwam ie langs... eerst buiten alle kruimels opeten en toen binnen... Na een tijdje stond het aanrecht op het program en de gemorste soep op het gasfornuis beviel ook erg goed zo te zien. Vervolgens ontdekte ie het bordje met restjes dat ik expres had laten staan en was ie daar niet meer weg te slaan... totdat ik tosti's ging maken. Maar hij is weer terug geweest de rest van de nacht. Bordje was bijna leeg vanmorgen. Quote
koolrabi Geplaatst: 26 juni 2016 Geplaatst: 26 juni 2016 @ Erny mijn smeerwortel, laventera en de bloemetjes staan in de tuin en de boontjes zijn gelegd. De peper is geproefd en de zaadjes staan te drogen. Ik ben benieuwd wat het allemaal wordt. Zo maak ik mijn muntwater: Een flinke hand vol munt, citroenmelisse, stevia, dragon, citroenverbena en/of andere kruiden. Wat maar voorhanden is. Dat voeg je bij een liter water samen met het sap van een halve citroen. Dat zet je 6 -10 uur in de koelkast. Dan zeef je de bladeren eruit. Je kunt het op smaak maken met wat ahornsiroop of limonadesiroop, maar het hoeft niet. Je voegt een paar verse takjes kruiden en een paar plakjes citroen toe, voor de sier. Lekker koel serveren met in het glas wat ijsblokjes en een takje munt. En genieten maar onder de parasol. Dit watertje is heerlijk dorstlessend en smaakt vooral lekker bij erg warm weer. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Erny Geplaatst: 26 juni 2016 Auteur Geplaatst: 26 juni 2016 Aha... bedankt! Ik zie al dat ik wat kruiden mis... daar moet aan gewerkt worden dus. Vergeten: er kwam nadat jullie weg waren nog een Goudvink langs om in m'n bosje wat te jagen... of dronk ie nou water van de blaadjes? Hij imiteerde een Kolibrie. Quote
koolrabi Geplaatst: 26 juni 2016 Geplaatst: 26 juni 2016 @ Erny Het kan ook met alleen munt hoor! Het is tenslotte muntwater. Even langs dat mooie kruidenpad in de Piccardthof misschien? Ik pluk graag wat in mijn kruidentuintje, vandaar dat ik nog wel eens wat smaken toevoeg.Het is altijd weer een nieuwe mix van van alles. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Erny Geplaatst: 26 juni 2016 Auteur Geplaatst: 26 juni 2016 Juist die mengeling van smaken was erg lekker... Heeft mij de dag goed doorgeholpen. Maar de truc is het dus om het behoorlijk lang te laten trekken... ooh... dat kan ik gelijk wel eens gaan doen. Je pot is leeg dus kan hervuld. Quote
Ciska Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Ja ik kan ook wel meer kruiden gaan halen zie ik wel...ik heb alle vier kruiden niet tot mijn beschikking.. Citroen melisse wel, maar citroenverbena hadden ze niet in dat kruidenhofje ...daar hadden Loes en ik al om gezocht Pcies van Erny zegt...dat kruidenmengsel was juist zo lekker..dus ik ga geloof ik maar een shoppen bij de Kruidhof. @ Loes echt wel dat die bieslook van jou een monster is....de mijne is daarbij vergeleken nog maar een inieminie iets....tis omdat het naar knoflook ruikt.. maar anders......By The weg.....de framboos overleeft het wel...die slaat straks met wat TLC als een gek aan hopelijk vind je de vruchten lekker.. Quote
Erny Geplaatst: 27 juni 2016 Auteur Geplaatst: 27 juni 2016 Nou, ik heb vannacht ook wat in die pot gegooid, dat wat ik thuis ter beschikking had: Munt, zwarte besblad, beetje salie en een takje oregano... ben benieuwd... En moet toch echt ook even weer wat meer kruiden in mn achtertuin zetten... alles staat op de Phof. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.