Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik studeer Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en heb de opdracht een pH-meter te ontwerpen. Dit wil ik gaan doen in samenwerking met een tuinbedrijf. Daarom hoop ik dat jullie wat vragen willen beantwoorden over het meten van de pH van de bodem in een tuin.

Ik weet dat heb hebben van de juiste pH zorgt voor betere groei van de plant omdat het dan beter voedingstoffen opneemt. Hoeveel effect heeft dit echter? Zal de plant bijvoorbeeld dood gaan omdat de pH waarde zo'n 1 te laag is? Ik vraag mij ook af hoe vaak de zuurgraad opnieuw gemeten wordt in tuinen. Als een meting is gedaan en de pH is hersteld tot de correcte waarde bijvoorbeeld met behulp van kalk korrels, hoe lang zal het dan duren tot er weer gemeten moet worden of alles nog in orde is?

Als laatste ben ik benieuwd naar wat jullie vinden van het belang van pH meten in de gemiddelde huis tuin. Is het iets voor hobby tuiniers? Zouden jullie denken dat meer mensen gebruik zouden moeten maken van een pH meter in hun eigen tuin. En zouden jullie het dus een goed initiatief vinden als gepromoot wordt dat belang van de pH groot is een meer hobbyisten er iets mee zouden moeten doen? En daarbij misschien er voor zorgen dat het ook makkelijker wordt voor hobbyisten om in aanraking te komen met een pH-meter en het duidelijk te maken aan leken wat zij met deze meting moeten doen? Zo kun je bijvoorbeeld nu wel een pH-meter kopen maar veel mensen weten niet hoeveel kalk zij vervolgens moeten toevoegen, en of hun plant graag in een basis milieu leeft of zuurminnend is.

Hopelijk kunnen jullie wat vragen beantwoorden en ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Twan.

Geplaatst:

Onlangs nog gratis een grondmonster laten testen bij de Boerenbond. Dat kun je daar elk jaar laten doen en je krijgt een advies mee om de grond eventueel te corrigeren. Ik heb ook wel zo'n gammele pH meter voor huisgebruik, maar zou liever de teststaafjes van het werk gebruiken: 562444_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

alka-other-voorkant-strips.jpg

Wat pH betreft, kun je rekening houden met de selectie van de rassen/soorten. Ik heb zure arme zandgrond en daarin doen bijvoorbeeld blauwe bessen het prima (wel wat turf toegevoegd voor de vochthuishouding en pH).

Dus: nee ik ben niet geinteresseerd in een andere pH meter, sorry

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Hallo,

Heel erg bedankt voor uw antwoord.

Er zijn dus wel amateur tuiniers die zich interesseren in de zuurtegraad? Ik probeer er ook achter te komen of amateurs de zuurtegraad in hun tuin negeren omdat het eigenlijk niet zo heel belangrijk is, of juist meer omdat het te veel moeite is, veel mensen niet begrijpen hoe het moet, en/of omdat veel mensen het belang ervan niet eens weten.

Als dit namelijk het geval is wil ik mijn product op deze groep gaan richten. In samenwerking met een tuincentrum zal dit een toegankelijk product kunnen worden. Het tuincentrum helpt er in om het belang bij de klant aan te kaarten en deze als service mee te geven bij aankoop van andere producten. Dit product zal makkelijk te begrijpen zijn zodat iedereen iets met de zuurgraad zou kunnen doen.

Een voorbeeld van een idee is bijvoorbeeld een web applicatie van het tuincentrum dat helpt met het proces. Een heel snel en klein prototypetje kunt u hier vinden als u geïnteresseerd bent: (u kunt hierin doorklikken en scrollen) https://marvelapp.com/14bid01

Hierbij kan dus advies worden gegeven over wat te doen met uw tuin voor een gunstige pH. Het enige wat de gebruiker zou hoeven doen is aanklikken om welke planten het gaat, welke grond deze in staan, hoe groot de oppervlakte is, en wat de gemeten waarde is. Zo kan men lekker thuis gemakkelijk de zuurtegraad van hun tuin verbeteren.

Waar ik dus voornamelijk achter wil komen is de rede waarom veel amateur gebruikers de zuurte van hun bodem niet weten (als dit zo is), en er niks mee doen.

Is dit uit uit luiheid.

Komt dit omdat het te moeilijk is.

Is het niet belangrijk om te meten.

Weten veel mensen misschien niet dat het belangrijk is (als dit het geval is).

Of wordt het niet gedaan omdat mensen nooit in aanraking komen met een pH-meter dus het maar negeren.

Misschien is het wel een luxe die normaal gesproken als te duur wordt gezien.

Het lijkt mij leuk een product te kunnen ontwerpen dat als doel heeft de amateur gebruiker aan te sporen wel hun pH te meten en er iets mee te doen. Het proces wil ik dan een stuk makkelijker maken aangezien het nu erg lastig is om er achter te komen welke zuurtegraad gunstig is voor welke plant bij verschillende omstandigheden, en wat er aangedaan moet worden om tot deze zuurtegraad in de tuin te komen.

Ik hoop dat iemand mij hier iets over kan vertellen en zou het en onwijs waarderen.

Met vriendelijke groet,

Twan.

Geplaatst:

Kies uw grond: tuinaarde, zand, modder of veen.

Modder. Haha, ja als het zo door blijft regenen hebben we dat allemaal.

Persoonlijk ben ik trouwens niet geïnteresseerd in een PH-meter. Ik weet op wat voor grond ik zit (geen modder gelukkig ), en de meeste dingen doen het er prima op. Wil ik echt weten wat de zuurtegraad is, dan kan ik ook zo'n testje halen.

Geplaatst:

Als dit namelijk het geval is wil ik mijn product op deze groep gaan richten. In samenwerking met een tuincentrum zal dit een toegankelijk product kunnen worden. Het tuincentrum helpt er in om het belang bij de klant aan te kaarten en deze als service mee te geven bij aankoop van andere producten. Dit product zal makkelijk te begrijpen zijn zodat iedereen iets met de zuurgraad zou kunnen doen.

Is dat niet wat de welkoop ongeveer doet?

Met het prototypetje kan ik nog vrij weinig. is het misschien een idee dat je je eerst verdiept in de soorten tuingrond?

de verdeling: tuinaarde, zand, modder of veen komt eerlijk gezegd heel amateuristisch over. de verschillende grondsoorten zijn toch wel de basis als je mensen wilt aansporen om de pH van hun tuingrond te meten.

daarnaast kan je zelf al uitzoeken of pH echt zo belangrijk is in de gemiddelde (moes)tuin. heb je überhaupt zelf al onderzoek gedaan? of is het de bedoeling dat wij de antwoorden allemaal voorkauwen?

als je voldoende onderzoek hebt gedaan zou je een nette enquête kunnen maken zodat (moes)tuinders deze kunnen invullen.

"Het lijkt mij leuk een product te kunnen ontwerpen dat als doel heeft de amateur gebruiker aan te sporen wel hun pH te meten en er iets mee te doen." eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom ik als moestuinder aangespoord moet worden om de pH van mijn bodem te meten.

Geplaatst:

ik heb wel belangstelling voor een betaalbare meter vanwege meet-achtergrond

heb hier poging tot meten gedaan met goedkope meter gebaseerd op 2 metalen, werkt niet

heb ook gemeten met papieren teststrookjes, werkt prima maar erg onnauwkeurig

heb eens berekend wat ik moet doen om de pH van mijn veengrond +1 te verhogen...pffff...niet gedaan dus

en tuin voortaan met de grond mee, niet er tegen in

Geplaatst:

Heb een aantal jaren geleden met de gratis strookjes van de Welkoop op zo'n 10 verschillende plekken in de moestuin de ph waardes gemeten. Ondanks dat de samenstelling van de grond op diverse plekken anders was bleken de waarden niet veel uiteen te lopen.

Zit ook op veengrond met een laag aarde erop, een beetje kalk is elk jaar wel welkom.

Heb ondertussen, voor het afzuren van pepervoeding, ook zo'n goedkoop ph metertje uit Azië.

Die voldoet voor mijn eisen prima en was ongeveer 7 euro.

Heb geen behoefte aan een duurder ingewikkelder apparaat dat mij ook nog gaat vertellen wat ik moet doen. Dat kan ik prima zelf opzoeken.

Dus ik ben niet je doelgroep, maar misschien zijn er mensen die het wel fijn vinden om alles voorgekauwd te krijgen in plaats van dat ze zelf dingen leren en bepalen.

Ik denk dan aan de doelgroep van een andere recente enquete.... het "wanneer moet ik het gras maaien - meldings metertje". Denk dat die doelgroep ook wel geld zou uitgeven voor een ph meet systeem.

Geplaatst:

Mijn wensen:

Een apparaat:

- dat je direct in de volle grond kunt steken (b.v. in modder kleigrond)

- dat automatisch corrigeert voor vochtigheid van de grond

- dat automatisch corrigeert voor temperatuur

- dat niet bewaard hoeft in KCl

- dat een nauwkeurigheid heeft van < 0,2 pH

- dat betaalbaar is, < 50,-

Dan ben ik geïnteresseerd.

Wat die (betrouwbare!) pH waarde betekent voor gewassen, dat zoek ik wel ergens op, per plantsoort.

Is daar een markt voor? Ik betwijfel het. Misschien meer voor geavanceerde akkerbouwers, die maken nu immers al gebruik van drones om de toestand van gewassen te meten..

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

PH-waarde is per definitie schommelend. Kan gedurende het seizoen gemakkelijk 1 tot 1.5 punt verschillen ook als je steeds op precies dezelfde manier meet. Zegt daarom niet al te veel...hooguit globaal.

Omdat het relatief makkelijk te meten is, wordt er (te) veel gebruik van gemaakt. Verkoopt makkelijk zakken kalk aan mensen die dat eigenlijk niet eens nodig hebben...die is op sommige grond soms nodig als voedingstof en inderdaad om het groeimilieu wat te verbeteren (dat PH omhoog gaat is bij-effect....nogmaals is relatief onbelangrijk!). Veen en sommige zandgronden worden door calcium en o.a. magnesium in niet eens enorme doses beter voor planten....maar niet omdat de PH stijgt, dat is wel een logisch gevolg...die mogen overigens ook wat zuurder blijven

Kalk strooien is "gebruik" geworden in landbouw omdat vooral het (lange tijd alleen maar) gebruik van kunstmest sterke verzuring veroorzaakte. Is voor bijna alle planten ook niet kritisch...in moestuin zijn bijna alle planten nogal tolerant. Overigens is een (veel) te hoge PH (bijvoorbeeld door te veel calcium gebruik) echt een probleem....veel planten zullen het dan niet meer "doen"....er is eigenlijk geen goede manier om dit te corrigeren (er zijn mensen die dan zuren over hun tuin gaan gieten: ploink of karrevrachten turf) ) tenzij door enkele jaren geduld te hebben, zodat het op natuurlijke wijze langzaam kan herstellen.

Als je eenmaal een globaal idee hebt van de PH van je grond is met goede bodemverzorging (compost, koolstofverhoging, inzetten op gezond bodemleven) wordt verdere PH-meting eigenlijk overbodig. Ik zou zo een ding dus nooit kopen. Wat me wel zou interesseren is een meter om organische stof gehalte in de bodem te bepalen. Dat zegt veel meer en echt iets relevants over de toestand van je bodem.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Heel erg bedankt voor de antwoorden allemaal!

Dit is erg nuttig en hier kan ik zeker wat mee. Fijn dat jullie hebben gereageerd.

Geplaatst:
Hallo,

Een voorbeeld van een idee is bijvoorbeeld een web applicatie van het tuincentrum dat helpt met het proces. Een heel snel en klein prototypetje kunt u hier vinden als u geïnteresseerd bent: (u kunt hierin doorklikken en scrollen) https://marvelapp.com/14bid01

Waar ik dus voornamelijk achter wil komen is de rede waarom veel amateur gebruikers de zuurte van hun bodem niet weten (als dit zo is), en er niks mee doen.

Is dit uit uit luiheid.

Komt dit omdat het te moeilijk is.

Is het niet belangrijk om te meten.

Weten veel mensen misschien niet dat het belangrijk is (als dit het geval is).

Of wordt het niet gedaan omdat mensen nooit in aanraking komen met een pH-meter dus het maar negeren.

Misschien is het wel een luxe die normaal gesproken als te duur wordt gezien.

.

Ik vind zo een app wel grappig mits het verder uitgewerkt word. En een beetje gebruikersvriendelijker is maar ik denk dat je wat dat betreft ook verschillende doelgroepen hebt binnen de moestuin "wereld". Ik vind dit leuk maar ik zit ook veel op mijn telefoon (zoals nu) en ik vind "Gadgets" altijd wel leuk. En ik verwacht ook heel veel van technologie. Dat het me ondersteund en inderdaad ook soms voor mij nadenkt want daar leer ik van maar heb ik ook tijd me bezig te houden met andere dingen. Ik zit wel in de hoek van software ontwerp dus misschien is dit wel een beetje "biast"

Maar jou doelgroep is naar mijn mening dus a. Technoloog generatie en b. Mensen met weinig tijd die het inderdaad voorgekauwd willen want ze hebben een halfuur na het werk om iets in de tuin te doen en dan moeten ze snel door koken voor de kinderen (of zo iets)

Dus ik denk niet dat het alle amateur moestuinders aanspreekt.

Dan even over de ph. Lijkt me wel leuk zo een apparaat. Maar ik weet idd niet hoeveel de ph waarde van mijn tuin uitmaakt. ik weet alleen dat het voor blauwe bessen uitmaakt dat de grond zuur moet zijn (weinig kennis dus) Opzich zal ik het prettig vinden dat een app tegen mij zegt wat ik moet bemesten. Ik zit me nu ieder jaar suf te zoeken naar de juiste informatie en dan krijg ik ook nog tegenstrijdige informatie over bemesting en daardoor "doe ik maar wat". Ik vermoed dat het beter kan. Maar dan wil ik ook wel juiste informatie, niet gesponsord door tuincentra, dan moet ik volgens de app zeker altijd iets kopen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Mijn wensen:

Een apparaat:

- dat je direct in de volle grond kunt steken (b.v. in modder kleigrond)

- dat automatisch corrigeert voor vochtigheid van de grond

- dat automatisch corrigeert voor temperatuur

- dat niet bewaard hoeft in KCl

- dat een nauwkeurigheid heeft van < 0,2 pH

- dat betaalbaar is, < 50,-

Dan ben ik geïnteresseerd.

Wat die (betrouwbare!) pH waarde betekent voor gewassen, dat zoek ik wel ergens op, per plantsoort.

Is daar een markt voor? Ik betwijfel het. Misschien meer voor geavanceerde akkerbouwers, die maken nu immers al gebruik van drones om de toestand van gewassen te meten..

Bestaat dat niet allang? Ik heb deze laatst aangeschaft en werkt tot nu toe prima: https://www.pce-instruments.com/dutch/meettechniek/meetapparatuur-voor-alle-parameters/ph-meter-pce-instruments-ph-meter-pce-ph20s-det_400739.htm?_list=kat&_listpos=2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...