aaronbertsch Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 (aangepast) Hallo Moestuiniers, Ik kweek dit jaar voor het eerst tomaten (zowel cherry als gewone tomaten,) en heb een paar vraagjes; 1- Eind maart gezaaid en de planten groeien aardig, alleen de hoofdstammen van mijn tomatenplanten zijn vrij bruin en niet mooi helder groen (zie foto's). Is dit een probleem, of is er verder niks aan de hand met de planten? 2- De takken van de planten zijn (naar mijn idee) vrij mooi, maar de nieuwe takken die bovenaan de plant groeien hangen allemaal wat slap naar beneden (zie foto's), is dit erg of waar komt dit door? 3- Een aantal bladeren van tomatenplantjes waren mooi groen, maar kleurden later geel/bruin...ik gok dat dit een schimmel is? Ik heb die plantjes maar weggehaald, want was bang dat de andere planten in de buurt ook 'ziek' zouden kunnen worden...of is dit nu al gebeurd met bovengenoemde plantjes? Ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben op mijn vragen, alvast bedankt, groet Aaron 29 mei 2016 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Ik zie niets verontrustends op de foto's, alleen mooie planten. Quote
Die Niels Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Die plantjes zien er niet ziek uit maar de paars verkleuring is wel een teken dat de planten zich niet helemaal happy voelen (heb ik onlangs geleerd). Ze zijn ook nogal klein voor eind maart gezaaid. Lichtgebrek zal wel meevallen want de plantjes zijn niet ijl en slungelig, maar staan ze erg koud? Tomaatjes willen graag van alles veel, veel licht veel warmte, veel voeding, veel water en dan weer veel lucht. Quote
Erny Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens De Niels,... inzake dat van het "veel water, veel voeding". Teveel water veroorzaakt straks o.a. neusrot bij de tomaten... teveel voeding/mest is ook niet goed. En enige paarsverkleuring a/d stam komt vaak voor. En het formaat is ook prima. Mooie sterke planten. Quote
aaronbertsch Geplaatst: 29 mei 2016 Auteur Geplaatst: 29 mei 2016 Heb de plantjes verpot en wat zijtakken verwijderd zodat ze wat dieper in een grotere pot konden, dus vandaar dat ze er waarschijnlijk te klein uitzien voor plantjes die eind maart gezaaid zijn? Wat kan ik doen aan die paarse verkleuring van de stam zodat dat weer groen bijkleurt, of niks meer aan te doen en gewoon goed blijven verzorgen en hopen dat de plant gewoon goed verder groeit?Heeft dit verder geen invloed op de groei van de plant en de uiteindelijke tomaten? Wanneer heeft de plant (speciale tomaten) voeding nodig? Nu al, of pas als er vruchtbeginsel is? Hoeveel water geef ik de plant? Ik heb in de pot een klein potje waarin ik water geef, deze giet ik helemaal vol, en dit doe ik 1x per dag, en bij erg warm weer 2x. Is dit voldoende, of te weinig/te veel? Alvast dank voor de reacties! Groet Aaron Quote
Erny Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Nadat je ze verpot hebt in waarschijnlijk potgrond?, hebben ze voor zo'n maand ofzo weer genoeg voeding. Daarna zou je kunnen bij mesten met de Action of Aldi plantenvoeding of met speciale tomatenmest oid. Op het forum zijn wel topics te vinden over het bemesten... wanneer en wat, met de zoekfunctie rechtsboven kun je daarnaar verder speuren en je vragen stellen in de betreffende topics. Water geven kun je het best vanaf de onderkant doen. Daarmee stimuleer je ook de wortelgroei.Dus op een schotel/onderbak water gieten en naar believen laten opnemen. Pas weer water geven als ze dorst hebben of als de pot licht aanvoelt, of als de aarde droog aanvoelt als je je vinger er in steekt. Nogmaals: nix mis met paars. Quote
aaronbertsch Geplaatst: 29 mei 2016 Auteur Geplaatst: 29 mei 2016 (aangepast) Dank voor je snelle reactie Erny, Ik zal op het forum nog wel even gaan kijken voor tomatenvoeding etc. Heb je ook toevallig wat info over de slap hangende nieuwe takken die bovenaan de plant groeien? Ik merk dat al mijn tomatenplantjes dit krijgen, en heb geen idee wat het is. Misschien hebben ze het te koud waardoor ze zo gaan hangen? De onderste takken en bladeren hangen er namelijk wel prima bij, dus voor mij een raadsel waardoor de bovenste wel slap gaan hangen. Hieronder nog even een duidelijke foto. 29 mei 2016 aangepast door Gast Quote
Die Niels Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Water geven doe je pas als de grond aan echt het uitdrogen is, je kunt je vingertop er helemaal in steken en hij komt er droog weer uit . Hoe vaak dat is hangt helemaal van de verhouding tussen grootte van pot en grootte van plant af. Voordat ik mijn planten in speciekuipen heb gezet moest ik elke dag water geven en na het verplanten heb ik ze nu al 2 weken niets hoeven geven. Je planten zijn wel klein (vergelijk met de foto's in het hoe staan je tomaten er bij topic) maar het blad ziet er niet ongezond uit. Kan ook een eigenschap van het ras zijn dat je hebt denk ik. Paarsverkleuring daar kan je plant zeker overheen groeien, zeker als het weer een handje helpt.Mijn zaailingen hadden er in april ook last van maar zijn nu al aan hun 5e bloemtros bezig. Voedsel mag je zeker al geven, teveel van alles is slecht maar tomaten zijn echt wel de meer hongerige en dorstige kostgangers in de moestuin. Succes! Quote
weknow Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Tijd om ze uit te planten lijkt me, dan gaan ze hard binnen een week.Voor de rest helemaal eens met Erny. Sowieso niet te veel zorgen maken....zijn behoorlijk sterke planten...groei trekt als je ze uitgeplant hebt snel bij. Bovendien hoort "veel" water niet bij tomaten. Grond vochtig is voldoende....als bijna droog geef je weer wat...te nat doet ze de das om. Wat je onlangs leerde, lijkt dus niet helemaal te kloppen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
aaronbertsch Geplaatst: 29 mei 2016 Auteur Geplaatst: 29 mei 2016 Helaas kan ik ze niet uit planten, volledig betegelde (kleine) tuin! Ik kweek dus tomaten in potten. Kunnen ze beter in een grotere pot (40cm?), of kan het ook in de potten die ik nu heb (25-30cm)? ik neem aan dat het ook prima in pot kan, alleen zal de plant dan wat kleiner blijven en misschien een mindere oogst geven? Quote
Mijnunbiet Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Klopt helemaal, hoe groter de pot hoe beter; je kan er meer bloemen aan laten, bemesting blijft langer constant en vooral in de zomer kunnen de planten enorme hoeveelheden water verdampen. In kleine potten krijgen ze dan al heel snel waterstress. Quote Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet
Toto Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 Teveel water veroorzaakt straks o.a. neusrot bij de tomaten... Is het niet te weinig water. Bij teveel barsten de vruchten toch? Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
aaronbertsch Geplaatst: 30 mei 2016 Auteur Geplaatst: 30 mei 2016 Toto schreef:Is het niet te weinig water. Bij teveel barsten de vruchten toch? Erny schreef volgens mij ook dat bij teveel aan water het niet goed is voor de plant toch? Bij de vruchtzetting ook niet teveel water geven, want anders barsten de vruchten idd. Voor zover ik het overal goed gelezen heb dan Quote
Erny Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 Laten we het dan: "onregelmatige watergift" noemen... Na droogte veel water tegelijk is ook niet goed.En inderdaad kunnen de tomaten ook gaan barsten omdat ze er niet tegen op kunnen groeien.Maar Neusrot is ook zeker een gevaar.Daarom streef ik ernaar mn tomaten in de volle grond te zetten ipv in potten. Hopelijk gaat dat dit jaar eindelijk weer lukken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.