Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ruillijstje Erny NMM 25 juni 2016


Erny

Aanbevolen berichten

Hier zal ik vast bijhouden wat ik tzt in de aanbieding heb en welke ruilafspraken er zijn gemaakt.

 

Ter Aanbod:

- Mierikswortel

- Sedum (die grotere dieproze bloeiende soort)

- Doornloze Braam stekken (net in de grond gestoken)

- Bieslook

- Nog onbekende framboos-achtige struik-stekken (nader te identificeren als er vruchten aan moederplant komen)

- Akelei zaailingen (hoogst waarschijnlijk hopelijk paars en dieppaars)

- Smeerwortel paars (niet woekerend of zaadverspreidend)

- Oerpreibolletjes, hoogstwaarschijnlijk al groot genoeg dan

- Nicotiana rustica Wild Aztec Tobacco (plantjes)

.... wordt vervolgd....

 

Voor Loes:

- Peperplant Mild

- Doordragende aardbei Albion

 

Voor Ciska:

- Borlottibonen e.a.

- Peperplanten Oro de Equador en Lemon Drop

- Smeerwortel

 

Voor Angela via Ciska:

- Roze bloeiende Persicaria (van bij de Paddenpoel)

 

Voor Brutus Groenus:

- Smeerwortel Paars

 

Voor Koolrabi:

- Zaailing Ageratum Houstonianum Blue Mink

 

Van Ciska:

- o.a. ruilgoed mtfd

- Thym

- Mooie roos " rapsody in blue , paarsbloeiend"

- Helleborus zaailingen

- Roze Framboosstek

 

Van Koolrabi:

- zaden Ageratum houstonianum 'Blue Ball' (Vreeken 501600)

- zaailingetje lampionplant

- zaailingetje paarse zonnehoed

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

In de aanbieding plantjes van de Nicotiana rustica Wild Aztec Tobacco

 

Nicotiana-Wild-Aztec-Tabacco41011465566646.jpg

(Foto Diana's Mooie Moestuin)

 

Diana zegt erover:

Éénjarige. De tabaksplant kent men vooral van de lage perkplanten. Maar deze éénjarige wordt een stuk groter, zo’n 80 tot 100 centimeter.

Met felgroen groot blad. Daartussen zitten de kleine groene bloempjes, niet erg opvallend, maar toch heel mooi als je bereid bent ze van dichtbij te bekijken.

Het blad wordt gerookt, ze schijnt een hoog nicotinegehalte te hebben (9% ten opzicht van 3% voor de Nicotiana tabacum die ook als rooktabak bekend staat). Deze Nicotiana rustica wordt in Vietnam Thuoc Lao genoemd. Zie voor informatie: Wikipedia

Als ik heel eerlijk ben: ik zaaide deze soorten voor de sierwaarde, en dan vind ik haar wel mooi (door de grote glanzende bladeren en felgroene bloempjes) maar niet zo opvallend dat ik dit mijn favoriete Nicotiana zou willen noemen, dan vind ik de Nicotiana x sanderae die je in de bloemenlijst kunt vinden mooier (hoger, sierlijker, veel grotere bloemen). Maar de bladeren van deze rustica waren talrijk, en als je zelf eens tabak wilt proberen te maken, dan is dit natuurlijk wel dé soort.

Ik rook niet, onze buurman ook niet, maar hij heeft wel bijen en dan wordt er af en toe wel eens wat rook gebruikt, omdat de bijen er blijkbaar rustig van worden. De buurman heeft de bladeren gedroogd (op een luchtige, droge plaats opgehangen), en als je het gedroogde blad dan tussen duim en wijsvinger wrijft ruikt het inderdaad naar ‘shag’. Of het lekker is om te roken durf ik dus niet te zeggen.

Wel weet ik dat je van de bladeren een aftreksel kunt maken, helpt heel goed tegen luis, etc.. Niet heel gezond wellicht, vooral voorzichtig gebruiken, maar het vermelden waard. Ik heb ook gehoord dat het planten van deze tabak luis tegen gaat (dus voorkoming, en dat lijkt mij persoonlijk dan een stuk aantrekkelijker ).

Zaai haar in maart bij 18 tot 22 graden, kiemduur 2 tot 3 weken. Uitplanten vanaf begin mei, op een zonnige plaats. Bloeit van eind juni tot in september. De groene buisbloempjes zijn zo’n 1,5 tot 2 centimeter lang. Het blad kun je, voor aftreksels of om te drogen, oogsten wanneer je wilt, vanaf juli is het groot genoeg om te plukken. Uiteraard zorg je er dan voor dat er nog wel voldoende blad overblijft om te zorgen dat de planten blijven leven en kunnen groeien en dus nog meer bladeren kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...