aardbol Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Wie kan mij helpen aan een recept om zelf thee te zetten van Bernagie? Groet Jacolien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Volgens mijn boekje kan je het blad alleen vers gebruiken. Dus ik neem aan: plukken en heet water er overheen. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Dan ben ik nieuwsgierig naar smaak, en indien dat niet relevant is: de werking... Ik heb vier zaailingen staan... die blaadjes zal ik nog maar even met rust laten. lijkt me... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 De thee smaakt een beetje naar komkommer. Dit staat er op wikipedia:''Een aftreksel kan enkele malen per dag als thee worden gedronken tegen reuma, nierontstekingen, ter bevordering van urine-afdrijving, en tegen borst- en slijmvliesontstekingen. Dosering: twee eetlepels bloemen met 1 liter water, even koken en laten trekken. De werking is twijfelachtig. In wijn zouden de bloembladen helpen tegen neerslachtigheid. Reeds bij de Grieken stond de plant om zijn opbeurende werking bekend.Bernagie- of Borage-olie bevat een hoog gehalte aan Gamma-linoleenzuur (GLA) evenals zink, magnesium, vitamine B6 en biotine. Als een van de voornaamste natuurlijke bronnen van GLA heeft Borage-olie een grote vlucht genomen in de voedingssupplementen industrie.Als voedsel wordt de plant vooral in het Middellandse Zeegebied gewaardeerd als onderdeel van salades en andere zomerse gerechten. Ze heeft een komkommerachtige smaak, de naam komkommerkruid heeft ze hieraan te danken. Behalve de bloemen worden ook de jonge blaadjes als sla of als spinazie gegeten. Ten slotte kunnen de bloemen gebruikt worden om azijn blauw te kleuren. [2]De bernagie bevat kleine hoeveelheden toxische pyrrolizidine alkaloïden die kanker kunnen veroorzaken en toxisch zijn voor de lever. Het RIVM heeft in 2005 een advies uitgebracht waarin zij een inname norm van maximaal 30 nanogram pyrrolizidine-alkaloïden (PA’s) per dag voorstelt.[3] Om die reden zijn de bladeren, bloemen en stengel ongeschikt voor menselijke consumptie. De uit de zaden van bernagie geperste olie, die rijk is aan het onverzadigde vetzuur gamma-linoleenzuur en om die reden als voedingssupplement wordt gebruikt, wordt geraffineerd. Tijdens het raffinageproces worden de pyrrolizidine alkaloïden verwijderd en daarna hoort de olie te voldoen aan de wettelijk gestelde norm van 1 µg per kg.[4]'' Ik wist niet dat het kankerverwekkend was. Maarja, veel supermarkt producten zijn nog veel kankerverwekkender Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Tja, maar dan hebben we het over dagelijks gebruik... Zo nu en dan is toch wat anders. Dit soort info is nuttig om te weten, en met verstandig nadenken kan je er rekening mee houden. Het is namelijk ook een mythe dat kruiden per definitie ongevaarlijk zijn. Ook hier moet je maat houden. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Alleen de bloemetjes dus? Dit kan met het blad:De (fijngehakte)blaadjes kruiden kwark, soepen, vis- en eiergerechten, vormen een ingrediënt van de bekende Frankfurter groene saus en combineren bijzonder goed met komkommer. Ze moeten vers worden gebruikt en bij warme gerechten pas op het laatste moment worden toegevoegd. De eetbare, blauwe bloemetjes vormen een schitterende versiering voor salades en dranken. Uit mijn kruiden'bijbel' van de Action (euro of 5, ik blader er vaak in!) Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts