Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Brandnetelgier: koken of laten trekken?

vrouw_hooivork

Recommended Posts

Vandaag wil ik een klein voorraadje brandnetelgier gaan maken. Van een eerdere ervaring weet ik dat de rottingslucht je hele tuin kan vullen. Ik heb een kleine tuin met sier- en groenteplanten en ik zit er veel, dus wil niet verjaagd worden door de stank of ruzie met de buren ...

Nu las ik ergens dat iemand gier maakt door de netels te koken, dan stinkt het niet. Nu luiden mijn vragen als volgt:

* Zou het koken van de netels dezelfde kwaliteit gier geven als het trekken in een emmer water? Ik kan me namelijk voorstellen dat dat een heel ander proces is..

* hoe lang is brandnetelgier houdbaar?

* heeft iemand ervaring met het tegengaan van de stank? Ik lees over bloedmeel, afdekken met een deksel en afdekken met kroos(!)

ps: ja, ik kan natuurlijk mest rijk aan stikstof en anti-luis kopen bij het tc, maar deze manier is gratis en biologisch, dus dat heeft mijn voorkeur

ik heb zelf de voorkeur voor de koudwatermethode, ik giet waneer het klaar is in lege plastic flessen en dat stinkt,

maar bij begieten in tuin moet je flink verdunnen met water waardoor de stank bij begieten wel meevalt.

Het duurt bij koudwater een week voor gebruik en bij koken kun je gelijk gebruiken en stinkt heetwater methode stuk minder waardoor ik de laaste eerder als middel tegen luis zie en de koudwater meer als voeding.

Is meer gevoel dan dat ik dat zeker weet.

Players only love you when they're playing.

• 8 months later...

Ik heb nog even een vraag: normaal als de brandnetels groeien maak ik 2 x per jaar gier. Nu zijn we de brandnetelwortels aan t uitsteken op plekken waar we die echt teveel hebben. Ik heb al twee kruiwagens vol staan. Iemand een idee of ik daar nog wat mee kan? Ook laten verrotten als gier? Of heeft dat geen nut met vrijwel alleen wortels..de plantes zelf die eraan zitten zijn net twee minieme blaadjes groot.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Bij medicijnen van brandnetel word ook de wortel gebruikt, ik ga er daarom vanuit dat alle maakdingen/recepten met brandnetel bladeren ook voor de wortels gelden,

Speciaal genoemd word van brandnetel wortels een thee maken die afgekoeld te gebruiken is als spoel middel voor je haar wat goed zou zijn tegen roos en haaruitval.

Gier (of thee) ermee maken voor tuin omdat nu nog niet veel brandnetelloof er is lijkt mij prima oplossing en heb je wat natuurlijke mest voor je vroege voorjaars dingen uiteraard zelfde verdunning regels met water als in zomer.

Wat wortels drogen bv om later in kruidenthee mix te doen, (ik geloof dat jij dat leuk vondt) lijkt mij persoonlijk ook wel wat.

Kom ik weer aan met mijn boek, maar daar staat, 800 gram tot 1 kg verse planten per 10 liter water. Voor een snellere methode de bak met 3 kwart met planten en daarna 15 liter water toevoegen. de gier elke dag door roeren, de bak af dekken om te voorkomen dat er vuil in de gier komt. maar er wel voor zorgen dat de lucht kan circuleren, zolang er er kleine belletjes naar het oppervlak komen, is het gistings proces nog bezig. ziet men geen belletjes meer is het klaar.

Toch handig zo'n 'boek'. Ik heb het boek 'groenten kweken' van Peter Bauwens liggen. Ook erg leuk om te lezen. En blijkt ook wat over gier in te staan. Maar niet de verhouding voor het maken. Dus bedankt. De verhouding voor verdunnen staat wel in mijn boek ( ) 1:10.

mooie boeken hé van peter bauwens,prachtige foto's, ik kreeg er vorig jaar 1 voor m'n verjaardag

en heb de rest van zn boeken wel al uitgeleend bij de bib

mijn mama, die zelf professioneel plantenkweker is, kent hem, ze gaat eens vragen of we zijn tuin/moestuin eens mogen gaan bezoeken

@Jeanne: Volgens mij zitten we nog niet helemaal op dezelfde pagina Het boek van Bauwens vermeld dat de vloeibare mest (gier) voor gebruik in de verhouding 1:10 moet worden verdund. Dus: (jouw boek) 800gram op 10 liter water = gier. Daarna (mijn boek) verdunnen tot 1:10 om toe te passen.

Is dat hoe jij (en andere forumgebruikers die meelezen) het doen? Of gebruik jij het giermengsel uiteindelijk 'puur'?

Enne... Als er nog handige tips bij staan in je boek, mag je die uiteraard delen hoor...

@Joke81: Hartstikke leuk dat je daar gaat kijken. Vast erg boeiend, want aan zijn boeken en website te zien zal het geen standaard moestuin zijn!

Nee gieren nooit puur gebruiken, dan is het echt schadelijk voor je planten beter iets meer verdunnen.

Het klopt dat je eerst gier maakt op verhouding dus zeh een kilo brandnetel op 10 liter water,

daarna zeef je de brandnetel eruit, en deze gier verdun je nog een keer 1:10 met water om te gebruiken.

Een kilo brandnetel leverd dus uiteindlijk 100 liter gietwater met gier.

Dank voor de antwoorden. Ik ga wat wortels drogen voor de haarspoel en de rest in zakken laten verrotten voor op de composthoop. Een 20 literton zit al vol met water en wortels voor een vroege gier.Gisteren nog wat gestoken, er komt nog meer...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎