Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Harissa

jasmin

Recommended Posts

wc_filewrapper?filetype=jpg&img=20060407052547.jpg

Door het zelf maak recept van de ras-al-hanout, bedacht ik me ineens.... harissa!!! Lekker!! Eens kijken of ik een recept kan vinden...

Harissa is te omschrijven als een kruidige sambal... rode peper pasta, met kruiden erbij... en dan ligt het aan de maker hoe het gaat smaken.

Bij smulweb zag ik onderstaand recept... alleen: slechts 10 dagen houdbaar...

Dus nu vraag ik me af hoe ik ervoor kan zorgen dat de houdbaarheid 6 a 12 maanden wordt??

Harissa is een pittige specerijenpasta die vooral in de Marokkaanse keuken veel wordt gebruikt. Je kunt harissa kant en klaar kopen in Turkse of Marokkaanse winkels of zelf maken. Harissa blijft afgesloten in de koelkast tien dagen houdbaar. In de vriezer kun je het een maand bewaren

Bereidingstijd:

30-60 minuten

Gang:

Bijgerecht

Keuken:

Marokkaanse keuken

Smaak:

Pittig

Techniek:

Bakken

Soort gerecht:

Bijgerecht

Uit eigen keuken:

Nee (i)

Ingrediënten voor 4 personen

1 el plantaardige oli, 1 grote rode paprika, fijgesneden, 3 rode pepers, zaad en lijsten verwijderd, fijngesneden, 2 teentjes knoflook, geperst, 1 el gemalen korianderzaad, 1 el gemalen komijn, 1 el gemalen karwij (Kummel), 2 el tomatenpuree, zout vers gemalen peper

Hulpmiddelen

Keukenmachine of staafmixer

Bereidingswijze

Verhit de olie in ee grote pan met dikke bodem. Bak de paprika, peper, knoflook, koriander, komijn, karwij en tomatenpuree +/- 10 min. zachtjes koken, tot de paprika gaar is.

Pureer het mengsel in de keukenmachine tot een gladde puree. Breng op smaak met zout en peper en laat afkoelen

Serveertips

Bewaar de harissa in een goed afgesloten pot