Jump to content

Nu al phytophthora?

Collo003

Recommended Posts

Goedemorgen! Na lang googelen kom ik jullie toch even om hulp vragen. Ik heb dit jaar oa roseval aardappelen gezet. Get pootgoed bestond uit de kleine aardappels uit de oogst van afgelopen jaar. Deze hebben afgelopen winter eigenlijk te warm gestaan, maar liepen het voorjaar zo fanatiek uit dat onze maar geb gepoot.

Het begon goed, al snel kwamen ze boven de grond, geen vorst meer gehad ofzo. Bij een cm of 30-40 hoogte begonnen ze echter om te vallen en het loof bleef wat iel. Nu zie ik dat er toch steeds meer bruin/zwartverkleuring in het blad ontstaat. Zie bijgevoegde foto. Een ander ras dat ik pas een dikke maand later in het vak ernaast heb gezet, staat er een stuk vitaler bij (zie foto). Nu de vraag: is dit phytophthora? Waren deze planten zo zwak dat ze er supersnel mee besmet zijn geraakt? Kan dat te maken hebben met de matige kwaliteit van het pootgoed? Direct maar verwijderen en iets leuks in de nateelt?

Alvast bedankt voor het meedenken!

image25671466494794.jpgimage11951466494796.jpgimage16901466494798.jpg

Welkom op dit forum.

De roseval zien er niet uit of ze phytophthora hebben.

Deze ziekte gaat ook heel snel, in een paar uur kan besmetting optreden.

Welke ziekte of gebrek ze wel hebben weet ik niet, je kan even op aardappel ziekten zoeken.

Ik vind het overigens niet aan te raden om zo met pootgoed om te gaan.

Niet voor niets bestaat er een NAK keurmerk voor pootgoed.

Je kan zo hele velden aardappels besmetten.

Vooral met de ziektegevoelige rassen.

Ik zou ze rooien en blad afvoeren om verspreiding te voorkomen.

Als je ze vroeg gezet hebt dan moeten ze al volgroeid zijn.

Wat info:

Aardappelziekte

Phytophthora infestans

Aardappelziekte

Phytophthora is de bekendste en beruchtste aardappelziekte. Een probleem van alle aardappeltelers. Binnen enkele dagen kan deze gevaarlijke schimmelziekte zich in een aardappelveld fors uitbreiden. Bovendien kunnen de sporen via de grond de knollen aantasten.

Het gevolg? Verlies van opbrengst en kwaliteit. De laatste jaren is de Phytophthora schimmel agressiever geworden. Hierdoor kan de schimmel zich sneller én bij hogere en lagere temperaturen ontwikkelen.

Kenmerken

Deze schimmel kan de aardappelplant zowel bovengronds (bladeren en stengels) als ondergronds (de knollen) aantasten. Op de jonge scheuten ontstaat een wit schimmelpluis. Op het blad verschijnen 1 à 2 cm grote olieachtig verkleurde vlekken. die er wat waterig uitzien en niet scherp zijn begrensd. Bij een hoge relatieve luchtvochtigheid ontstaat er aan de onderkant van het blad een laagje wit schimmelpluis. Binnen een dag worden de bladvlekken bruin met een lichtgroene rand. Aan de randen van de vlekken groeit de schimmel verder en tast zo heel het blad aan. Uiteindelijk sterft het blad af.

Op de stengel ontstaat bruinpaarse necrose. Bij een hoge luchtvochtigheid onstaat er dan net als bij de bladeren een wit schimmelpluis. Stengelaantasting ontstaat meestal vanuit de bladoksel. Het kan ook vanuit een aangetaste moederknol ontstaan. Op de knollen is de aantasting zichtbaar als roestbruine tot blauwachtige. door de schil schemerende vlekken. Het aangetaste knolweefsel is roestbruin van kleur en wordt afgewisseld met normaal weefsel.

Levenscyclus

Phytophthora infestans kan met behulp van schimmeldraden. tijdens de bewaring van de knollen goed overleven. Maar ook vrij in de grond is overleving mogelijk. In dit geval met behulp van rustsporen (oösporen). Sporenvorming. nodig voor de verspreiding van de schimmel. vindt plaats wanneer het tenminste 8 uur tussen de 3°C en 26°C is. met een relatieve luchtvochtigheid van meer dan 90%. De sporen kunnen dan via de lenticellen. ogen en beschadigingen de knol binnendringen.

De incubatietijd is 5 dagen bij 16 – 20°C en 9 dagen bij 8 – 12°C. De aantasting wordt bevordert door een relatieve luchtvochtigheid van meer dan 90% en een gemiddelde temperatuur van meer dan 16°C.

Hoe weet jij of ze ziek zijn Pippi?

Zoek maar even op NAK pootgoed:

search/gsearch_body.html?q=nak%20pootgoed

Meestal gaat het goed met pootgoed, maar het kan ook verschrikkelijk fout gaan.

Hier wat leesvoer:

http://www.boerenbusiness.nl/aardappelen/artikel/10870128/goeree-overflakkee-weer-opgeschrikt-door-ringrot

http://www.nak.nl/actualiteiten

Het behoort tot de wettelijke plicht van iedere aardappelteler, professional of liefhebber, om de aardappelplaag te voorkomen en indien nodig te bestrijden!

Aardappels en tomaten horen hier niet, we kunnen ze wel kweken maar ze zijn erg ziekte gevoelig.

Waren het buxussen dan was het niet zo erg, maar van de aardappel handel zijn veel mensen afhankelijk.

Ik denk dat iedereen die planten kweekt kan inschatten wat hij of zij doet.

Maar ik kies er voor om goede rand voorwarden te scheppen.

Goedgekeurd pootgoed NAK/ SKAL

vroeg poten om ziekte voor te zijn.

Bij risico weer lopen we dagelijks voor visuele controle.

Bij besmetting direct melden en blad afvoeren.

Aardappelopslag verwijderen

Teelt rotatie.

Ik ben dol op aardappels, zeker de nieuwe, en zou het jammer vinden als er een verbod voor de amateur komt.

Nog wat geschiedenis:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ierse_hongersnood_(1845-1850)

De bestrijding van aantasting is wettelijk verplicht. Deze regel geldt voornamelijk voor boeren al geldt dit volgens sommigen ook voor particulieren (dat laatste is mij nog steeds niet helemaal duidelijk).

er zal niemand moeilijk over doen wanneer je in je eigen tuintje ander pootgoed gebruikt. maar of je dat moet willen? het risico op aantasting is groter en daarmee het verpesten van je eigen oogst incl mogelijk je tomatenoogst. als de aardappelziekte toeslaat ben je ook een besmettingshaard voor je omgeving. is het niet ons sociale plicht om de aardappelziekte te voorkomen en te bestrijden? En dan bedoel ik niet alles platspuiten maar goed pootgoed gebruiken, teeltwisseling aanhouden, planten verwijderen wanneer je ziekte vermoedt en deze niet op de composthoop gooien.

Hallo Collo003,

ik heb wel echte phytophthora. Vanochtend bevestigd. Dus kan wel degelijk. Als het weer zo vochtig en toch relatief warm is, gaat het snel. Heb ook al tomaten met besmetting. Nog niet in de tuinkas, maar buiten is het een beetje drama... Weer is niet optimaal voor dit soort planten...

Bedankt voor de reacties, weer een hoop geleerd.

Maar volgens mij werd er in de eerste reactie juist gesteld dat het geen phytophthora zou zijn waar mijn Rosevals last van hebben. Het is ook niet zo dat ik ze keer op keer heb doorgekweekt. Vorig kaar gewoon keurig bij Vreeken de pootaardappeltjes gekocht.

Maar goed, de boodschap is helder, eigen pootgoed is veel ziektegevoeliger dan pootgoed met keurmerken. Met alle risico's van dien. Zal volgend jaar gewoon weer netjes al mijn pootgoed via de officiële kanalen bemachtigen.

Maar nou weet ik eigenlijk nog steeds niet waar mijn aardappels wel last van hebben en of er überhaupt nog iets aan te doen is of dat ik ze vanavond er toch maar allemaal uit ga halen...

Nu wordt er net gedaan alsof het kopen van gekeurd pootgoed helpt tegen phytophthora...? Ok, het zal niet vanuit het pootgoed komen dan, maar het komt net zo hard aanwaaien hoor, als de omstandigheden gunstig zijn.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Je hebt gelijk, dat hele keurmerk is maar onzin

Vooral als het over komt waaien van de buren die ziek pootgoed hebben

Je hebt gelijk, als het heerst ontkom je er bijna niet aan. Maar als je op tijd bent en je maatregelen neemt kan je toch lekker aan de aardappels.

Mijn late Texla zijn nog nooit aangetast. (touch wood)

Nu wordt er net gedaan alsof het kopen van gekeurd pootgoed helpt tegen phytophthora...? Ok, het zal niet vanuit het pootgoed komen dan, maar het komt net zo hard aanwaaien hoor, als de omstandigheden gunstig zijn.

Het klopt het kan net zo goed komen aanwaaien maar is dat een rede om dan maar helemaal geen voorzorgsmaatregelen te nemen?

Phytophthora kan wel degelijk in de pootaardappels zitten dus gezond pootgoed gebruiken is stap 1. of dat nu gekeurd pootgoed is of dat je zelf goed weet waar je mee bezig bent maakt dan niet uit, zolang het pootgoed maar geen ziektes bij zich draagt.

Het zijn jouw aardappels, je hebt ze eerder met succes gekweekt toch? Dus je weet hoe ze eruit horen te zien.

Hier vandaan is het lastig oordelen.

Hou ze goed in de gaten met het warme weer.

Een schimmel herken je wel van de plaatjes op Google.

Zijn ze allemaal zo als op de foto?

Oogst een plant of een of twee aardappels. Snij een aardappel door om te kijken of hij niet is aangetast door ziekte.

Roseval is middel vroeg afhankelijk van de poottijd is hij oogstbaar vanaf juli/ augustus.

Deze zieke plant heb ik gerooid. je ziet wel waarom:

Linked Image

Het gekeurde pootgoed is voor/tegen vele ziektes, en heel goed om te kopen, maar het sluit op zichzelf niets uit. Er kan nog steeds van alles gebeuren, dus inderdaad goed opletten en goed voor je planten zorgen en voorzorgsmaatregelen nemen.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Net een rijtje gerooid en aardappels zien er goed uit, aantal wel wat klein, maar dat kan ook niet anders gezien het iele loof van de plant.

Toch alle loof maar vast afgeknipt, want vertrouw het toch niet dat het goed blijft gaan naast mijn nu nog prima uitziende Nicolas. Ziet er wel mistroostig uit.... Snel maar iets verzinnen om nog neer te zetten...image40941466537151.jpg

Volgens mij groeien de aardappels niet meer als het loof eraf is, toch? Dus dan kan je ze net zo goed allemaal rooien.

Geen idee wat er mis is met die planten hoor, als ik vergelijk met foto's op google zie ik toch geen aardappelziekte, maar ze hebben het wel ergens moeilijk mee. Kan er iets in de grond zitten wat elders in je tuin niet zit?

Wat ik zou doen is op dat stukje iets snelgroeiends zaaien of planten, phacelia of een slasoort ofzo , en hetzelfde op een ander deel van je tuin, en dan vergelijken. Als het daar dan weer mis gaat, weet je dat het iets in die grond is. Gaat het op twee plaatsen even goed, dan zat het toch in die aardappelen.

mee eens.

volgens mij in dit topic niemand die zegt dat goed pootgoed het middel is tegen phytophthora. was dat maar zo makkelijk dan was de ziekte al lang uitgeroeid.

Dat dus. Ik bedoel, dat NAK-keurmerk is heel goed om te zorgen dat er geen pootgoed op de markt komt dat stijf staat van de Phytophthora. en dat is ook nodig en van belang. Maar het is toch raar dat consumptieaardappelen blijkbaar weer een risico vormen. (Ik heb trouwens ook wel eens een paar mooie uitgelopen aardappels uit de supermarkt in de grond gedouwd, ook wel bizar laat in het seizoen en daar toch nog een leuke kerngezonde oogst van gehad.)

Als consumptie-aardappelen riskant pootgoed zouden kunnen zijn, betekent dat alleen maar dat aangetast loof in de praktijk wordt gerooid en dat de dan nog onaangetaste maar wellicht wel besmette aardappels gewoon worden verkocht. En nee, daar zit geen gevaar voor de volksgezondheid, maar helemaal jofel is het natuurlijk niet, en zo komen we nooit van die ziekte af.

In theorie zou dat kunnen ja.

Maar of de teler daar iets aan kan doen? Er gaan online mooie foto's rond waarop de aantasting bij de aardappel te zien is. Dat soort aardappels worden natuurlijk niet verkocht. Maar zo zichtbaar is het schijnbaar niet altijd direct. aardappels in de opslag worden ook nog regelmatig gecontroleerd. Dan ligt menig consumptie aardappel al lang bij de klant.

Zo zijn er meer ziekten die zich via de pootaardappelen verspreiden. Maar ook via de grond of de lucht komt er vanalles langs. Het weer is ook niet optimaal dit seizoen. 101 mogelijkheden wat het in dit geval geweest kan zijn. Het andere ras ziet er gelukkig nog gezond uit.

Ik zal de aardappelen ook zsm rooien, maar wilde gewoon geen besmettingsrisico meer hebben. Nu kan ik ze rooien als het een beetje droger is (als het dat nog wordt deze zomer).

Het zou idd ook nog aan de grond kunnen liggen, maar denk dat het gewoon zwak pootgoed was. Volgend jaar koop ik mijn Rosevals gewoon weer. Maar zal voor alle zekerheid een restje doen met wat sla.

Dat zwakke pootgoed zou heel goed kunnen, ze zijn dan veel gevoeliger voor plagen en ziektes.

Wij als mensen hebben eeuwen lang veredeld op gezondheid en opbrengst, een proces wat nog voortgaat.

Helaas is dit vaak moeilijk voor ons moestuinders, wij willen ieder plantje vertroetelen.

Ik heb een tijd een tuin gehad naast een gepensioneerde beroepsteler en die schoffelde zonder pardon alles om als het hem niet beviel.

Daar heb ik weer veel van geleerd.

Nu haal ik ook zieke planten zo snel mogelijk weg.

En, het geeft weer ruimte voor wat nieuws, je kan nog mooi boontjes leggen of andijvie kweken.