Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuw project, paddestoelen kweken.


Borsalino

Aanbevolen berichten

De witte en bruine champignons in de bakken in de kelder.

De dekgrond komt de schimmelgroei erdoor.

 

img0545ux.jpg

 

Nog naar de tuin geweest en Shiitake stammetjes met een loep afgespeurd, leek wel Hercule Poirot

 

Er is niks van barsten te zien, alhoewel de schors grof is en niet zo glad is als bij Appelvrouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jet deze heb je :

Gele oesterzwam Pleurotus citrinopileatus

Grijze oesterzwam Pleurotus ostreatus

 

Als je nog uitlegd wat je werkwijze is Jet, mischien hebben Bor of ik nog tips, in dit jaargetijde bv zou ik bij de start van de kweek de eerst 2 tot 3 weken bij huiskamertemp zetten, tot mycelium goed door het stro is gegroeid.

In de zomer hoeft dat niet dan is het buiten warm genoeg hiervoor.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker in de huiskamer..gaat dat niet geuren? Ach we zijn toch bejaard, dan vinden mensen het al gauw gewoon als het "ruikt"

 

Uiteindelijk heb ik het werk tot morgen uitgesteld om je antwoord af te wachten Hans, dus misschien hebben jullie tips.

 

Ik dacht stro ( het is helaas van dit jaar) in een grote bak te proppen en er heet water op te gieten van 80 graden.

Zien dat ik dat er met een steen o.i.d. een tijdje onder houd.

Dan het stro in een andere bak die gevuld is met een plastic zak, het broed erdoor en dan afdekken met dat plastic. dat om mee te beginnen is dat ok?

Er hoeven toch geen gaatjes in de bak of het plastic, dat komt later?

Ik kan ook nog op fijn eiken en beukenzaagsel werken, daar heb ik zakken vol van..het is wel echt zaagsel, geen snippers.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ruik niks, maar heb momenteel een snotvalling

 

Mijn vrouw ruikt iets als ik de kap open van de propagator, maar die ruikt altijd iets

 

Zagemeel zou ik zeker niet gebruiken zonder andere toevoegingen.

 

Heb je niet meer van dat 30 jaar oude stro?

 

In de plastic MOETEN gaatjes, om de CO² te laten ontsnappen.

Of de plastic moet niet perfect afgesloten zijn!

 

Ik heb omdat binnenshuis licht is de boel afgedekt met zwarte vliesdoek, voor Shiitake is dat wel nodig, voor oesterzwamen niet, maar omdat het mag in de donker zijn beide afgedekt.

 

De toevoegingen van gips en vermiculiet ga ik ook weleens toevoegen bij strocultuur ter vergelijking zonder en alsook mix houtsnippers & stro.

 

De mevrouw van Mycobois gaf nog als raad mee stock aan te leggen van stro, hoe ouder hoe beter.

Volgend jaar ga ik balen stro gebruiken ter afdekking in de winter voor de ingekuilde aardappelen-wortel en dies meer.

Ga die balen gewoon ongeopend erover leggen.

Achteraf zijn die dan prima voor strocultuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, je hebt het over oud stro, hier in mijn boomgaard ligt een rol stro die al te oud was om binnen te halen of zoiets, en omdat ik altijd stro kom bietsen bij de boer ( voor de compost) heeft de boer die voor de gein bij mij neergezet, en ik zit eigenlijk te wachten totdat die rol uitelkaar valt tot compost.

De touwtjes zitten er nog om. Denk je dat dat wat kan zijn?

Dus die gaatjes moeten al in het plastic zitten voor ik het stro erindoe..ik dacht het in de bak te laten zitten, maar misschien beter in plastic zak en dan ophangen? Veel vragen, ik twijfel hier nog over, ken alleen de stamteelt...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow ik gebruik gewoon gekocht nieuw stro m ls j oud stro hebt liggen, ik laat dat wel heel goed weken, als het in een bak met deksel komt doe ik de deksel erop wel luchtgaatje en dan 2-3 weken bij huiskamertemperatuur, je ruikt niks.

Bak zonder deksel gebruik ik plastic zak en waneer broed tussen stro zit maak zak dicht steek paar x met mes erin voor luchtgaatje en ook 2-3 weken bij kamertemp.

Op een gegeven moment waneer het goed doorgroeid raakt met mycelium ruikt het waneer je zak opent of deksel eraf haald na 2-3 weken erg lekker heel apartelucht beetje anijs achtig.

Daarna kun je de bakken (plastic open of deksel eraf) bv nu in je kas plaatsen water geven en vooral zorgen dat het vochtig blijft maar absoluut geen laag water onderin kan staan en vrij snel ontwikkelen zivh dan de padestoelen.

Meer is het niet.

 

Dat zaagsel zou je wel als substraat voor andere soorten kunnen gebruiken deze soorten niet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oud stro moet wel droog opgeslagen zijn en vrij van vuiligheid.

 

Of dat nu in een bak of opgehangen zak is, als er maar gaatjes zijn om de CO² te laten ontsnappen.

De plastiek dient maar om de boel vochtig te houden.

 

De gaatjes prik je er als laatste in met een dikke breinaald bv.

 

Best is natuurlijk een opgehangen pastiek zak of dergelijke.

Ik heb de culturen opgezet in de bakken van de propagator als proef en omdit heel makkelijk was.

En omdat ik tegenwind zou krijgen met opgehangen zakken in de ex-kinderkamer, wat enkele jaren geleden eerst mijn vrouw haar pc kamer-strijkkamer was, tot ik plantjes ging opkweken

Gewoon de kamer geannexeerd

 

Heeft die boer niet ergens in een vergeten hoek op zolder stokoud droog stro liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook geen haast met dat broed hoor tijd zat om te gebruiken en natedenken hoe je wil doen als je in ijskast bewaard kan het zo paar weken liggen.

 

Maar meer dan tussen natstro stoppen is het eigenlijk niet

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank heren voor al deze tips, het beeld wordt al duidelijker ik ben blij. Misschien een goed idee als ik morgen eerst bij mijn buurman ga kijken of hij nog oud maar schoon stro heeft...

Manlief gaat van de week op zoek naar stammetjes..we hebben zelf wel bergen stammen, maar die zijn allemaal afgelopen winter gezaagd, en dus niet vers genoeg meer...als ik dan zeker weet dat ik stammen heb ga ik verder met het enten van stammen met Shi Take en Flammunila Velutipes- fluweelpootje.

Ik las dat deze op wilg kan, we hebben net een treurwilg geweigerd die was omgevallen (vanwege teveel werk).

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pendaal emmerzak is oke,

 

Je kunt ook deze stro, enten met het broed en waneer het helemaal doorgroeid is met mycelium en wit is,

de hele boel nog een keer gebruiken om nog veel meer stro te enten, net wat je wil.

In iedergeval als je steeds een flinke pluk stro wat doorgroeid is bewaard bv in bak in ijkast kun je steeds nieuwe kweken opzetten.

Eigenlijk hoef je eenmaal gekocht/gekregen geen nieuwe broed meer te kopen,

maar moet je slim bewaren

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je stammetje eigenlijk het hele jaar enten of is er een moment dat beter geschikt is? Ik heb mn paps gevraagd om stammetjes voor me te bewaren (heeft hoveniersbedrijf) zodat ik hopelijk ook met verschillende soorten hout en paddenstoelen kan experimenteren.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja er is wel een periode waarin broed niet verkrijgbaar is ik dacht laatste gedeelte zomer, en bv nu zijn de wintersoorten er en straks de zomersoorten.

Hoewel ik stam zeker leuk vindt vindt ik kweek op substraat stro leuker en makkelijker gaat sneller.

Stammetjes moeten van vers hout zijn en je kunt opzoeken welke soort boom bij welke paddestoel kweek past vinden bij bv http://www.homegreen.nl (hebben trouwens prijs verlaagd van hun broed )

Maar handig als je vader eraan kan komen, dat basis goed is nbij de kweek is belangrijk.

Maar ik raad het je zeker aan een x te proberen, is bijzonder en leuk weer eens wat anders en ook nog lekker.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bor is mooie link, ik begreep wel dat bv van de koningsoesterzwam een winter en zomer stam/kweeklijn was die dus van elkaar verschillen in kweekseizoen.

Maar ik wist niet dat aan de paddestoelstammen/kweeklijn een officieel nummer wat daarbij hoort gekoppeld is dat vindt ik wel interesant ik zal vragen of degene waar ik het broed koop deze nummers voor me heeft.

Leuke info. daar is nog zoveel te leren over paddestoel kweken.

Dat bedoel je toch Bor dat elke kweeklijn soms van zelfde soort andere eisen eigenschappen heeft ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indrdaad Hans, dat bedoel ik, van de Ostreatus zijn er enkele kweekvarianten, met hun behoeften zoals van de Shiitake.

 

Wat ik wel raar vind is dat de Pleurotus cornucopiae Yellow Oyster, warmere behoeften heeft dan de Pleurotus salmoneo-stramineus.

 

Volgens Mycobois is dit eerder andersom, of het moest in de strainnummer zitten, daat daar andere varieteiten zijn.

 

Maar ik vind het nu makkelijker om de temperatuur te sturen in de propagator

 

Heb de Pleurotus salmoneo-stramineus verhoogd naar 25°

 

Nu nog tabellen maken in Excell met behoeften en dagen welke temperatuur en alles zou dan perfect moeten verlopen

 

Ga de folie van het substraat nemen, want denk echt te vochtig en er een vochtigheidsmeter in plaatsen.

En regelen met de schuifjes in de propagator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil graag beiden proberen. Ook omdat ik al had gelezen dat op stro sneller gaat. Die site had ik idd al gevonden.

Ik wacht dus welke soorten hij me kan leveren en dan zoek ik op welke soorten er geschikt zijn. Echt voorkeur heb ik toch niet, ben juist benieuwd naar verschillende soorten en smaken. Maar in principe kan ik er dus vanuit gaan dat wat er beschikbaar is op bv. homegreen, geschikt is om op dat moment te gebruiken.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke goed vind ik dat..( op Hans die zegt dat ik het steeds weer kan enten)eeuwigdurende zwammen

Het broed zit in het stro,het stro zit in dichtgeknoopte boodschappentassen, deze zakken zitten in een bak, ik ga straks gaatjes prikken ( kan mijn breinaalden niet vinden.) De zakken blijven toch die drie weken gewoon in de bakken liggen? Totdat ik zie dat het helemaal doorgroeit is met wit spul? En lekker binnen dus, het hoeft niet perse te hangen toch?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo doe ik dat ook, op moment een stuk of 6-7 soorten beschkbaar dacht ik.

Doe je helemaal goed Jet, ik zou alleen opletten of onderin geen condenswater blijft staan verder gaat alles vanzelf.

Ja eeuwigdurende paddestoelen, dan is het ook leuk om alle soorten te ''sparen"' al worden dat met alle kweeklijnen wel wat veel

 

Bor elke firma heeft wat afwijkend advies soms, denk dat het komt omdat paddestoelen kweken nog vrij nieuwe hobbby-onderdeel is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg, het is hier misschien uit en ter na besproken, maar ik hou van duidelijkheid hoe gaat het verder na die drie weken? Dan is het stro helemaal doorgroeit, en jij schreef dan Hans dat je het dan in de kas kan zetten? Ik heb een koude kas, bedoel je die? Wat is dan de termijn dat ik paddenstoelen kan verwachten? ( ik bedacht me net dat het wel erg leuk zou zijn met Kerst eigen oesterzwammen te serveren)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja als de stro mooi wit geworden is, dat zal week of 2-3 duren, dan zou ik inderdaad bv in je kas zetten,

watergeven als nodig is (wat wel goed moet weglopen, water dood echt mycelium dat zie je aan bruine plekken in het stro) hoge rv, en dan vrij vlug ontstaan eerst vruchtlichaampjes die uitgroeien tot paddestoelen.

Dit is aantal weken helemaal hoe lang precies kan ik niet zegen heb ik nooit bijgehouden, maar vrij vlug.

Van opzet tot oogst kan bv binnen twee maanden zijn bij vlugge soort zoals oesterzwam.

Kerst lijkt mij geeneens onmogelijk al is dat vrij vlug al

(Dit hierboven is dan voor de grijze oesterzwam, de gele zou een warmere plek nodig hebben geen idee of je die hebt)

 

Ik heb vandaag ook van beide een kweek gestart dus we kunnen mooi vergelijken

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...