hansm Geplaatst: 21 juni 2011 Geplaatst: 21 juni 2011 Dan heb je geluk, geur van paddestoelen komen ze echt op af volgens mij.De bak staat de hele tijd op dezelfde plaats in de tuin warm maar schaduw omdat er jutezakken over liggen.Zelf gebruik ik slootwater omdat ik geen ander water heb, dus grondwater lijkt mij nog beter/schoner.Ik dacht dat ik met 2,5 kilo broed ben begonnen en ik herrinder me dat dat best veel was had met minder afgekunt aantal kilo stroweet ik niet meer komt niet nauw maar een dikke laag stro zorgt wel dat je lang kan doortelen.Sommige gebruiken een hele baal stro, die ze vol stoppen maar dat was mij te onhandig en te zwaar om zeiknat te krijgenAls ik moest gokken zou ik zeggen 2,5 kilo broed genoeg moeten zijn voor 1 baal, dat micelium verspreid zich razendsnel over de hele oppervlakte en de hele laag stro tot op de bodem.Eenmaal gekocht kun je steeds van je eigen stro nieuwe kweken opzetten dus opzich is broed een eenmalige aankoop van de oesterzwammen.Het is inderdaad heel makkelijk maar wel heel leuk om te kweken en weer eens iets anders.Je zult versteld staan hoeveel en hoe plots je opeens oesterzwammen hebt. Quote Players only love you when they're playing.
Helly Geplaatst: 22 juni 2011 Geplaatst: 22 juni 2011 Dat klinkt toch wel heel erg simpel vergeleken bij de gebruiksaanwijzingen die je overal leest over paddestoelen kweken. Thanx Hans, ik ga s gauw op zoek naar broed (heb je dat ook voor kastanjechampignons?). Plastic en bakken heb ik al en stro is per baal ofwel per plak te koop bij de kinderboerderij hier. Ik neem aan dat je zo'n bak stro ook gewoon aan de schutting kan hangen? Of komen de slakken dan nog op visite? Quote Good things come in small packages
hansm Geplaatst: 22 juni 2011 Geplaatst: 22 juni 2011 de uitleg met stro is echt voor de oesterzwammen, met de kastanjechampions ben ik er nog niet uit hoe deze precies gekweekt moeten wordenhet supstraat is denk ik ipv stro paardemest ook aan broed komen van kastanje of andere champion is best moeilijk.Maar ik wil zeker ook eens champions kweken. zijn best zwarebakken en nat stro weegt veel of dat aan schutting kan hangen geen idee, ik zorg dat de kweekbak zo gesloten mogelijk ismet nog wel iets van ventilatie voor de slakken maar ook dat er geen muisje inkomt want die schijnen al je paddestoelen aan te vreten en ik ken iemand die deze aangevreten paddestoelen toch at en behoorlijk ziek ervan is geweest Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 22 juni 2011 Auteur Geplaatst: 22 juni 2011 Het boekje is aangekomen, is meer een tijdschrift, 2 mm dik Had nog gevraagd of het boekje nodig was om op stro te kweken, wat erin staat over op stro kweken weet ik al........................................... Is meer een tijdschrift over de soorten zwammen. Over de stammetjes staat wat meer uitleg. Quote
hansm Geplaatst: 22 juni 2011 Geplaatst: 22 juni 2011 oke dan weet ik genoeg over dat boekje Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 22 juni 2011 Auteur Geplaatst: 22 juni 2011 Noem het een dun naslagwerk om de vliegen mee dood te meppen. Er staat denk ik! Wel iets intressants in over op boomstammetjes kweken in. De beste oogst bekom je bij lengte van 80 cm en langer door zowel pluggen als broed te gebruiken.Zaag van elk uiteinde een schijf, zet de stam rechtop doe het broed erop, leg de afgezaagde schijf erop en nagel deze vast, ook aan ander uiteinde. Quote
hansm Geplaatst: 22 juni 2011 Geplaatst: 22 juni 2011 Daar heb ik inderdaad niet eerder van gehoord, lijkt mij dat het broed wel aardig plat gaat, zo met hamer vast nagelen.ken je beter denk ik nog wat gaatjes extra boren en vullen met broed. Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 22 juni 2011 Auteur Geplaatst: 22 juni 2011 Hans, met hoeveel broed zou ik beginnen?Ga Shtitake en Oesterzwam proberen.Van elke 1 liter of meer? Quote
hansm Geplaatst: 22 juni 2011 Geplaatst: 22 juni 2011 1 kilo is prima hoor voor de oessterzwam kom je een eind mee,zelf dacht ik dat shiitake lastig op substraat kon maar enkel op stam goed resultaat geeft, en als het op substraat kan dan vraag ik mij af of stro voldoende is, wat wil je daarbij als substraat nemen ?Als je pluggen van shiitake voor stammen nodig hebt is 100 pluggen reelijk aantal. Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 22 juni 2011 Auteur Geplaatst: 22 juni 2011 Voor de Shitake houtsnippers, moet ze nog vinden aan een redelijke prijs.Anders begin ik enkel met oesterzwam. Quote
hansm Geplaatst: 22 juni 2011 Geplaatst: 22 juni 2011 Oke ik vondt het hier ook terug op hardhoutzaagsel, en op verteerde paardemest/organischafvalof dat laatste klopt ? en bak met hardhoutzaagsel zou ik wel zien zitten maar hoe kom je ook aan hardhoutzaagsel dat zal niet makkelijk zijn. http://www.tuinadvies.be/groente_champignons.htm @ Helga op deze site ook wat info. over de champion-teeld Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 23 juni 2011 Auteur Geplaatst: 23 juni 2011 Heb vandaag 1 liter graanbroed van de Blauwe Oesterzwam besteld. Shiitake zou wel degelijk kunnen op stro, mits toevoeging van enkele bestandsdelen.Ben dit nog aan het uitzoeken, zou zemelen en gips zijn en een kleine hoeveelheid zaagsel-houtkrullen of houtchips. Quote
Helly Geplaatst: 23 juni 2011 Geplaatst: 23 juni 2011 Hans, thanx! Dus oesterzwammen zijn makkelijker te kweken dan gewone. Ik zal er s over nadenken ook al hebben kastanje champignons mijn voorkeur. Quote Good things come in small packages
jasmin Geplaatst: 23 juni 2011 Geplaatst: 23 juni 2011 Hoe recycle je het broed van de oesterzwammen?? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Borsalino Geplaatst: 24 juni 2011 Auteur Geplaatst: 24 juni 2011 Hoe recycle je het broed van de oesterzwammen?? Ben daar ook benieuwd naar.Denk als je einde oogst-vluchten bent er plukken stro uit te halen en dit in verse opzet onder te werken? Anders bellen we maar hulplijn Hans..............ring........ring..........Die zit in zijn tuin vrees ik Quote
hansm Geplaatst: 24 juni 2011 Geplaatst: 24 juni 2011 Ja zo simpel is het, het stro is vol gegroeid met mycelium je hoeft inerdaad enkel wat plukken van dit mycelium te pakken omopnieuw een kweek op te zetten, eenmaal gekocht hoef je dus niet meer opnieuw te kopen. Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 29 juni 2011 Auteur Geplaatst: 29 juni 2011 Vandaag pas antwoord van Mycobois voor de bestelling, ze waren in het buitenland.Laat het opsturen, kost 6€ kan ik niet voor naar daar rijden, en heb het zo druk (werk-prive-moestuin) dat ik daar eigenlijk geen tijd voor heb. Dus Hans geen verslag Quote
hansm Geplaatst: 29 juni 2011 Geplaatst: 29 juni 2011 je heb gelijk ookal was ik wel nieuwschierig naar daar Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 29 juni 2011 Auteur Geplaatst: 29 juni 2011 Ja tot je daar komt, een illusie armer Quote
hansm Geplaatst: 29 juni 2011 Geplaatst: 29 juni 2011 ja daar heb ik ook aan gedacht, kan alle kanten op. Weet je ik heb nog gezocht naar hardhoutzaagsel is wel te vinden op MP soms zelfs gratis maar nog geeneen in de buurt gevonden, toch lijkt me hardhoutzaagsel wel heel leuk kweken dus ik hou dat in de gaten komt vast een x goed. Quote Players only love you when they're playing.
jasmin Geplaatst: 29 juni 2011 Geplaatst: 29 juni 2011 Is zoiets niet via een dierenwinkel te krijgen?? Ik was laatst ergens en die hadden heel veel niet algemene bodembedekking voor kooien/dieren. Ik kan me in elk geval beukensnippers herinneren (leek me wel cool voor op de barbecue), maar misschien bedoel je zoiets niet met hardhout... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
hansm Geplaatst: 29 juni 2011 Geplaatst: 29 juni 2011 Ik weet denk wel wat je bedoeld, met hardhout voor paddestoelen wordt bv eiken snippers/zaagsel bedoeld.,wat betreft beuk zou ik kunnen navragen het valt wel onder hardhout maar die dierenwinkel snippers zijn zo ""clean'' dat ik het me afvraagof daar wel paddestoel op groeid, als het niet al teveel gewassen en drooggestookt is.zal beetje uitvogelen worden het is nog beetje pionieren met paddestoelen kweken.in iedergeval geen tropisch hardhout maar echt loofboomhout wordt bedoeld met paddestoelen hardhout beslist geen naaldhout dat is zachthout daar kunnen ze ook niet tegen ivm hars. Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 5 juli 2011 Auteur Geplaatst: 5 juli 2011 Het broed is verstuurd van Mycobois. Morgen een baaltje stro halen en dan gaan we van start. Quote
hansm Geplaatst: 5 juli 2011 Geplaatst: 5 juli 2011 Leuk, succes!! Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 5 juli 2011 Geplaatst: 5 juli 2011 Zeg Hans,die pluggen van de shiitake heb ik gekregen en zitten in de stammen. Ik had ze net in haagbeuk gestopt, kreeg ik een mailtje van mycobois dat ze daar geen goede resultaten mee hebben. Heb je dat weer. We zullen zien, Manlief haalt ze er niet meer uit... Maar er zit nog een beetje zaagsel in het zakje waarin ze gekomen zijn, zou daar ook sporen in kunnen zitten? Wat zou ik er mee kunnen doen? het is een klein handje vol.Verder voel ik ook wel wat voor stroteelt..je moet me maar eens voorlichten Hans Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.