Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuw project, paddestoelen kweken.


Borsalino

Aanbevolen berichten

Foto's genoeg, hierbij de gele oesterzwammen uit Frankrijk, geteeld op 30 jaar oud stro!

 

568_1b354f3295687403ec2d6ade626b9919.jpg

 

Vraagje aan de medekwekers, mijn gele oesterzwammen zijn nu zo'n12 cm in het rond (diameter). Ik heb er zo'n zin in maar misschien worden ze nog wel veeeeeeel groter? Wat zal ik doen, plukken (en hopen op een 2de oogst) of nog even laten groeien.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze nu verorberen, zodra de rand naar buiten gaat, dan zijn ze op z,n grootst en niet lekker meer, eet smakelijk!

Hierbij ook een foto van mij, nou ja van een oesterzwam dan.

resized_1115_eed57d03a4a2f8a5f6a29d74a0ccc588.jpg

En nog 1 groeiend op alleen rogge, die had ik besteld bij Homegreen, maar de helft laten staan en toen gebeurde dit>>>>

resized_1115_04f7cfacac645b68ae76f59c9d850549.jpg

"NATUURLIJK"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De teelt in plastiekzakken valt tegen.

In feite zijn ze te groot-volumineus, het moeten in feite meer lange smalle cylinderachtige zakken zijn.

En de klusters groeien telkens net waar geen snede-opening is gemaakt, dus telkens afspeuren waar ze te voorschijn komen.

 

Heb er speciale microgeperforeerde voor gevonden doch enkel per grote afname.

 

Heb nu cylinderkorven gemaakt van pvc draad 2cm X 2cm.

Daar doe ik dan het stro en broed in verpak dan met keukenfolie en er gaatjes in prikken.

Als de klusters verschijnen kan de folie er dan af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat wel, ze zijn vaster en voller van smaak zo vers geplukt van het stro.

Heb al enkele bedelaars op de tuin gehad, ze waren allemaal dolenthoesiast over de smaak.

 

Shi-Take ga denk ik op stammetjes doen.

 

Hans, hoeveel gebruikt-geënt stro moet ik doen bij een verse opzet?

20% iets in die aard?

En moet dit mee geweekt worden of gewoon bij het nat nieuw stro mengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 % is wat aan de ruime kant maar oke, hoe meer oppervlakte stro deste langer je ervan kan oogsten,

Ja het broed pas nadat het stro uitgelekt is bijvoegen.

 

Ik zou als ik jouw was voor de vorst wat van je gele oesterzwam vorstvrij koel bewaren,

dan kun je dit van voorjaar weer gebruiken voor nieuwe teeld opzetten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er handig uit, als je lukt het goed vochtig te houden gaat het vast goed werken.

Lijkt me ook mooi gezicht, ik vindt best goed idee om ook eens uitteproberen, hangt ook wel veilig voor slakken zo.

Paar hangend in oude boom ofzo is echt cool, stel ik me voor.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu als test op de oude open zak een druppelaar gelegd die zeer traag druppelt, 1 per 5 sec.

Eens zien of dit iets geeft.

 

Ga voor de nieuwe draadkorven een soort couveuse maken in folie.

Waar ze dan naast elkaar in komen te hangen, zo blijft de vochtigheid beter constant.

 

Alles is nu ook met zwarte vliesdoek afgedekt, zo is de lichtintensiteit beter hoop ik en constanter.

 

Vandaag een 2de draadkorf gevuld maar deze keer met gepasteuriseerd stro.

Dan kan ik als wijze van test zien of er verschil is met die geweekt in koud water en of-als er verschil in oogst is, deze de moeite is van het meerwerk van het pasteuriseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gepasteuriseerd stro is dacht ik alleen om te voorkomen dat er andere sporen van zwammen

per ongeluk in de kweek terechtkomen en zich kunnen ontwikkelen.

 

ik heb vandaag nagedacht over dit nieuwe idee van je en ik denk dat ik het ook ga proberen

zo hangend vindt ik toch wel erg leuk.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist daarom wil ik verschil zien met koudwaterstro en gepasteuriseerd stro.

Geeft dit geen verschil dan is de keuze snel gemaakt.

Ben toch een tijdje bezig geweest met pasteuriseren, heb maar een kleine oude kookpot.

 

De mevrouw van Mycobois had me toch aangeraden het stro te pasteuriseren.

 

Heb ergens nog info erover gevonden en daar zou door de verhitting van het stro deze beter water opnemen en vasthouden.

 

Ben nu nog een soort van opkweekkast aan het uitdokteren om de draadkorven in te hangen en waar dan ook eronder de Shiitake stammetjes komen in te staan, al ga ik nog wel proberen deze te kweken op substraat.

 

Ga van die onderdakplaten gebruiken zijn een 3mm dik en melkwit, kan dan nog afgedekt worden met zwart vliesdoek.

Kast kan dan met een kier op iets dergelijks geregeld worden voor de luchtvochtigheid, hopelijk hebben oesterzwammen en Shiitake zelfde noden van vochtigheid.

Anders er een onderverdeling in.

 

Voor de ophanging nog van die draaibare shekkels vinden in de brico, nu draaien ze steeds terug naar zelfde plaats, beetje lastig met omwikkelen met de folie. Is dan meteen ook makkelijker om te oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kun je hier iets mee??

 

977_6a49e7d96031c6b47f089654676e3431.jpg

 

Als je zo'n spiraal in het stro draaid en dan verankert, kun je de "baal" toch nog in zn geheel draaien zonder dat ie terug draait.

 

977_2c3ee087183a19fe0ad8bd2aeb622e93.jpg

 

Deze zag ik ook nog, ik weet niet of het belangrijk is dat de folie zo strak om het stro heen moet.

 

(ik volg nog steeds met belangstelling, wil ook paddenstoelen gaan kweken )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik zoiets ook aan mijn balkon kunnen hangen? Ik heb het topic een beetje doorgelezen, maar het is me nog niet geheel duidelijk hoe ik dit aanpak..?

 

In welke maand zou ik moeten beginnen (met iets op stro?) en wat heb ik er precies voor nodig? Het staat wel allemaal verspreid maar ik kan het niet zo goed bij elkaar puzzelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed, ik ben vooral benieuwd naar de Shiitake kweek.

 

Heb al de ingredienten, nu nog wachten tot ik het broed kan afhalen.

 

Hans, van wanneer tot wanneer oogst je van stammetjes Shiitake?

 

En als ze geven bij de onderdompelingsmethode, hoe lang pluk je dan van 1 vlucht?

 

Ga volgend jaar de Shiitake waarschijnlijk op stammetjes telen, is kwestie van een juist plan op te stellen, dompelen-oogsten-rusten enzo.

Dat ik weet met 2-3 of 4 stammetjes nodig te hebben.

1 Maaltijd per week is meer dan genoeg.

 

Heb nog de oesterzwammen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shiitake, vindt ik een beetje bijzondere paddestoel, echt een kweek plannen lukt mij niet ik ent de houtstammen en dan is het wachten geblazen kan wel 2 jaar duren voor er paddestoelen komen,

Het is wel zo dat waneer je een nat seizoen naboots door de stam gedurende een periode te dompelen

je groei en oogst kan opwekken.

Ik vindt Jet hier van forum in Frankrijk, betere resultaten boeken dean ik met Shiitake mogelijk waneer je haar manier volgt is het meer te sturen, ik geloof dat o.a op eikenhoutstammen kweken

wat zij doet veel beter resultaat geeft dan de wilg die ik gebruik.

Komt omdat ik moeite heb verse eiken stammen te vinden, haar plek waar ze ze kweekt buiten onder bomen lijkt mij ook ermee te maken hebben, is toch bepaalde vochtigheid zoeken voor de stammen wat belangrijk is, en tegelijk slakken weren want die vreten soms ongemerkt de hele kleine vruchtbeginsels van de paddestoelen steeds op, daarom is een kast maken zoals je omschreef waarschijnlijk goed praktisch plan.

 

een vlucht shiitake kan erg wisselen ligt aan de lengte/dikte/soort stam en aantal pluggen ik kan net 1 maaltje plukken maar Jet heeft voldoende om bv te drogen (wat ik ook zou willen).

zij werkt met langere dikkere stammen, door het kunnen drogen van de shiitake voor bv soep heb je in iedergeval nooit veels teveel, is allemaal goed bruikbaar.

 

Zowiezo vindt ik de Shiitake de moeilijkste paddestoel maar wel de lekkerste om te kweken, het draait bij paddestoelen ook wel om de oefening met proberen gaat steeds beter dat je gevoel ervoor krijgt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bor, het is wel handig voor je om je aantemelden voor de nieuwsbrief van 'Groenetakken"" net weer een nieuwsbrief gekregen en daar staat stuk in over triggeren van de shiitake, zowiezo altijd wel interesante info. in hun nieuwsbrieven ik lees dat soort dingen altijd wel graag soms herrinder je dan weer dingen of denk je kan ik ook even proberen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...