Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja die vriezer vergeet ik wel eens te noemen hier! Leuk al die spinazietjes in een bakkie.

Ik heb de afgelopen dagen 8 porties licht gewokte spitskool ingevroren en 6 grote zakken rabarber uit de tuin van de buurman

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Net 7 potten aarbeien/frambozenjam gemaakt.

Tijdens het koken heb ik de jam afgeschuimd en dat op een schoteltje gedaan.

Hiervan ipv weggooien een smoothie gemaakt met melk en roomijs Lekker hoor

Geplaatst:

@ Moesnique:

Hoe verwerk jij de andijvie dan na het ontdooien? Alleen in de magnetron? Ik blancheer andijvie echt maar één minuut, en dan meteen in ijswater. Goed uitlekken en dan de vriezer in. Maar na ontdooiing wil ik nog wel kunnen stoven, of romige andijvie maken. Kan dat ook nog als het al zo lang gekookt heeft?

(vraag stond ook al bij de oogst foto's, maar kreeg op mn donder van Bit )

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Hai Eva,

Ook hier is de andijvie niet door en door gekookt, ook ik doe de Andijvie even in het kokende water, even omscheppen en weer eruit, neemt zo'n 3 minuten in beslag. Voor het de vriesbakjes in gaat hak ik de andijvie wel nog wat fijner omdat ik diepvries andijvie al snel wat taaiig vind (dus daar wil ik liever zo weinig mogelijk slierten andijvie).

Ik gebruik de ingevroren andijvie enkel voor stampot en stoof nooit de andijvie op.

De andijvie laat ik rustig ondooien en net voor ik de aardappelen afgiet, dompel ik de andijvie even bij de aardappelen in de pan (voor een wat snelle verhitting en dan giet ik alles in een zeef vergiet samen af (verse andijvie doe ik normaal 'rauw' onder de aardappelen door).

Ik stamp het onder elkaar tot stampot - met een toevoegen van gebakken dobbelsteenspekjes, twee gemalen beschuiten en een beetje spekvet.

Rookworstje erbij: 'smakelijk eten'

Edit:

zal ook maar direkt even schrijven hoe ik dus mijn Spinazie verwerk.

Om daar 2 kilo in te kunnen vriezen, had ik een oogst ad 3/4 cementbak/teil vol met Spinazie. Ik snijd de spinazie zo'n centimeter boven de grond met beleid af. Na grondig wassen en spoelen laat ik deze vervolgens snel en kort slinken in kokend gezout water. Uitscheppen en fijn hakken voor de spinazie de vriesbakjes ingaat.

Na ontdooien, warm ik de spinazie langzaam en roerend op (niet te lang verhitten en erbij blijven) en het vocht houd ik vast en dik ik met wat gekruimeld fijngeknepen beschuit (kan ook met paneermeel). Een hard gekookt eitje eronderdoor en een snufje suiker en klaar is kees.

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Geplaatst:

Oké, ja ik ben echt geen andijvie held, lust t ook niet graag, maar vriendlief is er dol op. (liefde van de man... )

Ik zal bij de volgende krop eens iets langer koken en dan nog fijnsnijden, kijken of ik het dan nog iets aantrekkelijker kan maken voor mezelf...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Ingevroren:

1600 gram tuinbonen in 5 porties, geblancheerd

300 gram snijbietstengel, licht gewokt

350 gram doperwtjes geblancheerd

1000 gram soepgroentes in drie porties..de doperwten geblancheerd, de rest ( broccoli, peterselie, courgette, wortel, selderijblad) rauw:img706819381340556851.JPG

Geplaatst:

Er beginnen er nu wat te bollen hoor, maar echt veel loof hebben ze ook niet. Dus het ligt ook niet aan het stikstof gehalte van de grond (waardoor sla en kolen het fantastisch doen).

De (poot)uien gaan dan wel weer super dit jaar, vorig jaar weer niet. Ach, zo heb je altijd wat he?

Heb je de bieten geweckt volgens een recept uit het weck-boekje?

Geplaatst:

Nee, inderdaad dat doe je meer met de late bietjes. Die zijn wat harden van schil en structuur.

En bietenzoetzuur( recept) is natuurlijk ook heerlijk en handig.

Geplaatst:

mijn bieten in het zuur van vorig jaar zijn nu nog heerlijk. Niet zacht maar gewoon goed.

Misschien ligt het aan het ras ik had Egyptische cilindervormige

Vandaag 5 potten aalbessen jam gemaakt hmmm

Geplaatst:
Er beginnen er nu wat te bollen hoor, maar echt veel loof hebben ze ook niet. Dus het ligt ook niet aan het stikstof gehalte van de grond (waardoor sla en kolen het fantastisch doen).

De (poot)uien gaan dan wel weer super dit jaar, vorig jaar weer niet. Ach, zo heb je altijd wat he?

Heb je de bieten geweckt volgens een recept uit het weck-boekje?

Ik heb precies hetzelfde en dat uit hetzelfde perk, uien doen het super, bieten blijven behoorlijk achter! It doesn't make sense!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...