Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 4 maanden later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ben bezig met vlierbloesemgelei met oranjebloesem...bijna klaar...daarna is het de beurt aan vliebloesemgelei met wat Viola odorata en morgen vlierbloesemlikeur....met een tikje Bergamotte..

MVG

Danuta

MVG

Danuta

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Nog niet helemaal ingemaakt, maar in een koude kamer staat een pan zure kersen met kardamoms en suiker te confiteren, en ook een pan aardbeien ( zonder kardamoms)..morgenochtend gelei en jam ervan maken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ai, ai, ai, ik ben een vlierbloesemsiroopfan...

Tenminste, op warme dagen, lekker met een blaadje munt, heerlijk fris en dorstlessend.

Maar zo te horen heb ik hier weinig medestanders

Geplaatst:

We waren lekker op vakantie,en daar waren de bosbessen rijp.Wel niet uit eigen tuin,maar wel uit het bos: bosbessenjam.Moest wel ff naar de winkel om geleisuiker te kopen daar,want dat had ik niet mee.(Nu staat het in de camper)

Geplaatst:

Ik heb gisteren 1 kilo zwarte bessen geplukt en daar wordt vandaag saus en gelei van gemaakt, in kleine potjes, erg sterke smaak, en een klein pondje aalbessen van een paar ministruikjes...zeer tevreden, ook daar wordt saus van gemaakt, erg lekker over zelf gemaakt vlierbloesemijs )

MVG

Danuta

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag proberen we dus andijvie te steriliseren volgens een oud recept.

Maar de oude kookboeken leveren wel wat recepten op. Hier twee mogelijkheden uit het Nieuwe Kookboek , samengesteld in 1909 door A. Koopmans - Gorter en G.A.M. De Boer - de Jonge. Dit komt uit de 16e druk uit 1941.

Andijvie in bussen of flessen

Verwijder van de andijvie de buitenste, harde bladeren, snijd de groente fijn en was ze een paar malen zorgvuldig in ruim water. Zet ze op met het aanhangende water, laat de andijvie bijna gaar koken en daarna uitlekken op een vergiet. Vang het afkookwater op in een schone kom. Gebruik dit om de andijvie in de glazen bij te vullen. Druk de andijvie met een houten stamper goed aan in de glazen potten tot 2 cm onder de rand. Vul de fles verder aan met het kookvocht tot de groente net onder staat. Steriliseer ze anderhalf uur bij 100 graden Celsius indien de glazen geheel onder water staan, zó dat het water reikt tot aan de rand der glazen, of wanneer de glazen geheel onder water staan. Steriliseer een kwartier langer als er minder water in de ketel staat. Neem als het steriliseren is afgelopen, de houder met de glazen uit de ketel en zet ze op een tochtvrije plaats. Laat de glazen dus niet in het water van de ketel afkoelen, omdat het water lang warm blijft. Laat de glazen koud worden en zet ze in de voorraadkast.

Als het echt snot word dan zien we het wel maar om ze in te vriezen hebben we geen plaats nu, dus,,,, wecken en weggeven natuurlijk.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Geweckt en ingemaakt: Nectarines (bij marktkraam geruild voor varkensvlees) voor de pilaf. Tomatensoep (van tomaten van die zelfde marktkraam, niets voor geruild omdat ze al zacht en zompig waren ) en perensap. Van peren van die zelfde marktkraam, ook zacht en zompig.

Verder nog saus, limonadesiroop, en jam gemaakt van zwarte bessen.

foto100038741373820581.jpg

Geplaatst:
Vandaag proberen we dus andijvie te steriliseren volgens een oud recept.

Maar de oude kookboeken leveren wel wat recepten op. Hier twee mogelijkheden uit het Nieuwe Kookboek , samengesteld in 1909 door A. Koopmans - Gorter en G.A.M. De Boer - de Jonge. Dit komt uit de 16e druk uit 1941.

ik heb een oud boek uit 1960 en daar maken ze rauwe andijvie in

:

spoel de stronken enkele malen in vers water,

snij instukjes van een halve vinger dikte

druk ze na het wassen en uitlekken stevig in de fles

men voegt GEEN watertoe, maar vult de fles zo vol mogelijk en dan

steriliseren 75 minuten op 100 graden celsius

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Niet vandaag, maar de productie van de afgelopen weken, steeds iets nieuws proberen, als mijn oogst losbarst, heb ik alvast geoefend. Ik heb groente uit mijn tuin aangevuld met de groenteboer, voor variatie, oefening en lekker....

988674_10201699733319131_891167079_n.jpg

1010066_10201699735639189_849499397_n.jpg

1014435_10201699739599288_1605570899_n.jpg

992936_10201699756279705_619858006_n.jpg

Vruchtjes op jenever, groenten in pekel, groenten in zoetzuur, pastasaus geweckt, jams...

Reuzeleuk allemaal, maar ook een soort stress dat ik niet wil dat vanalles halverwege gaat bederven of mislukt, aangezien het nogal arbeidsintensief is... het hele opkweken, schoonmaken, verwerken etc. De pastasaus was tenminste vooraf gekeurd door de familie, zodat ze straks niet klagen over niet lekker....

Geplaatst:

Het ziet er allemaal heerlijk uit mensen!

Hier alleen bietjes zoetzuur gemaakt naar recept van Willy..

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...