Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Met de tweede portie zuurkool begonnen, laatste 4 witte kolen geraspt, over 4 weken nog een keer de rode zuurkool beginnen, hebben we de hele winter heerlijk verse zuurkool! Ik gebruik trouwens emmers met deksel van 6 kilo, werkt perfect. Elke 4 weken een nieuwe emmer kunnen we 4 keer van eten per emmer gemiddeld.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Opnieuw een lading kweepeergelei, en veel tijm gedroogd voor vrienden en kennissen, met het idee dat die afgeknipte tijmstruikjes volgend jaar weer mooi vol uitgroeien.

Ook nog enkele pompoenen die toch een "tik" van de vorst hebben gehad ontdaan van slechte plekken en gekookt en ingevroren als een snelle basis voor soep en puree...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

project 1: savooiezuurkool of zuursavooiekool ? in de nieuwe pot, ben benieuwd,

project 2: savooie en witte zuurkool, in de andere nieuwe pot, ben nog benieuwder,

rozemarijn gedroogd, laatste courgette ingevroren,

ben nog steeds op jacht naar walnoten en hazelnoten om te persen...wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Er zat weer veel lekkers en (voor ons) bruikbaars bij de kratten met groen/fruit afval van de markt! Onder andere veel bananen, en zakken met appels en peren. Ik heb morgen dus flink wat te doen!

De sappan met de 1e lading peren staat nu op. Daar ga ik perensap van maken, om zo te kunnen drinken. Van de appels maak ik appelmoes, van de schillen en klokhuizen wil ik appelazijn maken. En van wat bananen met sinaasappels heb ik al een dikke smoothy gemaakt. Nu nog VEEL bananen om wat mee te proberen morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag alleen toegekomen aan het perensap (tot nu toe 7 flessen van een liter, morgen nog wat) en potten appelmoes. Morgen dus een bananenfeest! Ik wil in ieder geval bananen-sorbet maken ( http://allrecipes.nl/recept/217/bananensorbet.aspx ) en wat potjes bananen-compote ( http://allrecipes.nl/recept/220/bananen-compote.aspx ) al lijkt me dat wel heel erg baby-voeding-achtig.

En dan nog een bananen-cake/brood, misschien wel 2 verschillende recepten. Die van Jootje, en deze: http://allrecipes.nl/recept/342/bananenbrood-met-chocola-en-hazelnoten.aspx Want ik heb nog hazelnoten en cacao van de moestuindag

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Nu nog VEEL bananen om wat mee te proberen morgen.

 

 

Tip voor een volgende keer:

Schil eraf halen, en in aluminiumfolie invriezen, heb je lekker ijs.

 

Ik heb 6 potjes crosne zoetzuur gemaakt.

 

Best veel werk om ze schoon te maken. Opbrengst van 1 bed is een klein vergiet vol. Het lekkerste vind ik ze rauw eten, maar dat vind ik dan bijna zonde van het werk. Deze zoet-zuur vind ik leuk om gasten iets nieuws voor te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...