Gast Geplaatst: 2 augustus 2011 Geplaatst: 2 augustus 2011 Zóveel uit 1 zak? Dan wil ik ook recepten! Op het werk staat nog een appelboom, daar hangen een paar appels in: ik heb nu al zin! Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Jorieke: Freggel: Volgende keer als je je jam echt kan snijden: maak er blokjes van en doop ze in gesmolten chocola...heerlijk Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 3 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2011 Ik heb alle appels zitten ont-klokhuizen (lekker bij de tv ) en half geschild (meer uit luiheid dan met reden). Die schillen en klokhuizen heb ik onder water gezet, om het lekker lang te laten koken om er stroop van te maken (veuvecouderc had hier ergens een recept gepost). Die potjes staan niet op de foto. De rest van de appels heb ik in de sappan gedaan, en van het sap heb ik een litertje genomen voor de gelei (samen met kaneel, en suiker en citruspectine gekookt tot het dik genoeg leek) De rest van het sap heb ik gekookt en er daarna suiker bij gedaan voor siroop. Die is niet echt sterk van smaak geworden. De appels zijn vrij zacht van smaak, en samen met veel suiker proef je in de limonade vooral suiker. De resterende prut in de sappan heb ik in de blender gedaan, omdat er natuurlijk nog wat schilletjes in zaten. Jammer genoeg werd het in de blender wel heeeeeeeeel fijn (baby voeding...) en doe ik dat de volgende keer niet weer (hoe dan wel? nog geen idee )Met wat suiker (niet veel, de appels waren al zoet zat) en veul kaneel gekookt en gloeiend heet in potjes gedaan. Voor de gelei heb ik meer dan een kilo suiker gebruikt. Ik heb geen geleisuiker, maar kon me herinneren dat je met zo'n pak van een kilo 750 ml sap nodig had. Dus zo heb ik een beetje losjes zitten rekenen/gokken. Heeft iemand DE manier om te testen of de jam/gelei goed is?Ik laat het vaak van mij lepel lopen, om te zien of de laatste druppel een beetje goed blijft hangen halverwege... Een schaaltje in de vriezer vergeet ik altijd in te vriezen... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gast Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 In de vriezer hoeft toch niet? Ik zet een schoteltje in de koelkast, daarop moet de druppel in een half minuutje stollen. Zo niet, dan moet er wat meer suiker bij. Quote
Dennis29 Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Door de draaizeef kan de resterende prut, maar dan houw je ook appelmoes zonder stukjes over. Maar voor de stroop moeten de klokkenhuizen er dan echt door? Ik had alleen de schillen maar van een halve soeppan vol hield ik amper 150 ml over en het is nog steeds vloeibaar. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2011 Ja, vooral de klokhuizen met pitjes. Daar zit veel pectine in namelijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Ok, net een fles aalbessensiroopgelei geleegd, dat was nog niet gemakkelijk ondanks de tip van Thessa..Jam ermee gemaakt met: 300 gram aardbei, 500 gram geprakte banaan ( en enkele stukjes) en een half pakje geleisuiker 2:1, met het idee dat er in de siroop al veel suiker zat en in de aalbessen veel pectine...wordt vervolgd.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 4 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2011 Hans, hoe maak je die sap van de bramen? Die je daarna nog verdunt en vanille toevoegt? Kook je alles en doe je het dan door een zeef of doek? Ik ben er wel heel benieuwd naar, en heb nu meer bramen dan ik op kan in jam en siroop vorm Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Thessa Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 jorieke ; als je de appel prut stampt uit de ontsapper heb je heerlijke ""net fijn genoeg maar met kleine stukjes"" moes ! wat citroensap en klein beetje suiker en kaneel erdoor , op koken en in potten....jammie....lekker ook met pompoen !! tip voor later Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Jorieke123 Geplaatst: 4 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2011 @Thessa, ja inderdaad, als ik ze de volgende keer helemaal heb geschild (voor stroop), gaat dat goed. Nu zaten er nog teveel stugge schillen aan/op/tussen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kruidje Geplaatst: 5 augustus 2011 Geplaatst: 5 augustus 2011 3,5 kg mirabellenmoes in de diepvries voor pudding. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
jootje Geplaatst: 6 augustus 2011 Geplaatst: 6 augustus 2011 Gisteren 3 kilo mirabellen verwerkt tot 10 potten erg lekkere jam. Die gelukkig dik is geworden, ik blijf dat " eng" vinden. Samen met een vriendin geraapt en gemaakt, dus de helft is naar haar gegaan. Kwam de buuv langs, of ik nog ( val) appels wilde. O, ja hoor, doe maar. 3 potten goed gelukte appelmoes van gemaakt. Nou had ik op het forum het appelstroop recept van Veuvecouderc gezien, incl. de foto van het pannetje met prut,...en dat zag er niet uit. Mijn pannetje met prut zag er minstens zo vies uit, maar met de aanwijzingen van Veuvecouderc heb ik wel 2 potjes met prachtige stroop! Helemaal leuk vind ik het. Ik houd niet van appelstroop, maar deze is erg lekker! En vandaag hebben we 2,5 kilo bramen gezocht/geplukt en gelijk verwerkt tot 11 potten jam met de hele braam. Meestal zeef ik de jam, maar nu maar es met hele bramen gedaan. De helft hiervan gaat naar mijn vriendin, die het weer verdeelt over haar vrienden. Erg leuk dat jam maken enzo. Maar ik geloof dat ik nu wel " klaar" ben. Voordat we dit allemaal opgegeten hebben....) Quote
helena Geplaatst: 7 augustus 2011 Geplaatst: 7 augustus 2011 3 potten augurk en snackkommer, gemengd. Het "zuur" uit nieuwe potten getapt , en dille toegevoegd. Ook 1 pot kerstomaatjes, in zoet zuur, om te proberen. Quote
jootje Geplaatst: 7 augustus 2011 Geplaatst: 7 augustus 2011 6 potjes met Thessa`s gourgette in zoetzuur! Nog niet geproefd...heet! Maar ziet er gaaf uit en ruikt lekker! Thanks, Thessa! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2011 2 flessen appelsap, 3 potjes appelmoes, 3 potjes appelstroop. Nu nog wat met het bramensap uit de afgekoelde sappan, en het is mooi weer om zuurkool te maken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
floor Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 1.5 liter vlierbessensiroop (vlierbessen uit tuin schoonouders, mijn nieuwe spontaan opgekomen vlier zal volgend jaar wel wat produceren). Maareuh, wat een werk en veel beestjes ! Quote
greetje11 Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 Spersiebonen, snijbonen geblancheerd en in de vriezer gedaan,en een halve rode kool gesneden met de keunkenmachine en rauw ingevroren.Daarnaast 5 zakjes soepgroente gemaakt, van prei, worteltjes, boontjes, selderieblad, courgette en een deel van een gekochte bloemkool en rauw ingevroren. Quote
Jooze Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 Wat een goed idee, zakjes soepgroente maken! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
greetje11 Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 Dat doe ik al jaren. Lekker makkelijk mik het gewoon in de kokende boullion. Quote
Dennis29 Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 8 flessen perensap en 5 potten courgette jam. Quote
wouttie75 Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 Ik heb net alle pepertjes en paprikaatjes die ik nog had in ringetjes gesneden, mijn ondermaatse sjalotjes en rode uitjes samen met de pepers en paprikas ingemaakt. 1 pot met komkommerschijfjes (ik had nog een pot over en azijn dus het is een proefpotje). Voor mij de allereerste keer dat ik iets ingemaakt heb en vond het leuk om te doen. Wel een klus voordat je alles schoon en gesneden hebt. Het resultaat ziet er prachtig kleurrijk uit. Jalapenos / Cayenne / Snackpaprika rood / Rode uitjes / sjalotjes / stokje rozemarijn en wat korianderzaadjes. Nu moet ik geloof ik zo'n 2 maanden wachten of niet ? Ik had die zoetzure jalapenos wel eens gegeten bij div. restaurants en vond ze erg lekker. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
snekermoestuin Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 8 flessen perensap en 5 potten courgette jam. courgette jam Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
harmony Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 2 Grote potten pruimenjam met kaneel en rum en 3 potten komkommer zoetzuur. Quote
Dennis29 Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 8 flessen perensap en 5 potten courgette jam. courgette jam Staat bij inmaken en bewaren. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.