thea Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 Harde wind gisteren.Appelmoes Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Erny Geplaatst: 15 augustus 2014 Geplaatst: 15 augustus 2014 Twee potten courgette in het zuur en één pot bramenjam/saus. Edit: en twee flesjes peper-bramensaus. HOT Quote
Erny Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Naar recept van Malouis op het PeppersRusforum... http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?f=25&t=2238&p=30981&hilit=habanero+bramen#p30981 Alleen dan een vrije vertaling daarvan... Quote
Bit Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Denk dat je daar een account moet hebben Erny ? De link geeft aan dat ik me eerst moet aanmelden / registreren enzo. Link werkt dus niet. Quote
RobO Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 klinkt goed, receptje?we hebben hier massa's jalapeños Quote
geedee Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 @ Bit ; Als je op de zoekfunctie habanero+bramen tikt, kom je gewoon bij t recept edit....o nee, niet helemaal... eh... helemaal niet. Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Malouis ik heb hem ff geknipt en geplakt...1 kg bramen12 Habanero's (ik heb de White gebruikt)2 sjalotten2 tenen knoflook2 dl azijn1 tl zout1 tl citroenzuur (te koop bij de apotheek)500 gr suiker Was de bramen en doe ze in een pan met een klein beetje water.Breng voorzichtig aan de kook en laat ze koken tot alle bramen zacht/kapot zijn.Druk de bramen door een zeef zodat er geen pitjes en kroontjes ed. in de saus terecht komen. Verwijder de kroontjes van de habanero's, was ze en snij ze in tweeën.Verwijder de zaden als je een gladde saus wilt.Pel de sjalotten en de knoflook en hak ze in grove stukken.Pureer de habanero's, sjalotten en knoflook. Doe er beetje bij beetje de azijn bij zodat er een mooie, gladde puree ontstaat. Doe nu alle ingrediënten in een pan, breng al roerend aan de kook en laat het geheel 10 tot 15 minuten inkoken.Doe de saus in gesteriliseerde potten of flessen. Sluit de potten direct af en zet ze op hun kop onder een doek. Na een kwartiertje omkeren. Let op: 1 tl = 5 ml, dat is dus beduidend meer dan de inhoud van zo'n lepeltje waarmee je de koffie of thee roert! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Ik had m ook gevonden.lekker ,thanks Quote
Miertje Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 8 potten pruimenketchup, 4potten chinese pruimensaus en nog wat potten pruimenjam met kaneel Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Lekkere jam van groene Reine Claudes met limoen en mint ( dank Weknow ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Bedankt voor de Bramen-pepersaus opvolging. In het recept is ze wel vergeten te vermelden wanneer ze het citroenzuurpoeder erbij doet. Verderop in het topic gaat het nog even over citroenzuur.Malouis zegt: Het is inderdaad in poedervorm.Het is goed voor de houdbaarheid, maar zorgt er ook voor dat de saus een frisse smaak houdt.Zuur is deze saus zeker niet.Citroenzuur vind ik als voordeel hebben tov azijn dat de smaak niet zo overheersend is. En dit recept bevat bramen (veel bramen ) en daar zit natuurlijk ook nog een lekkere dosis zuren in.Azijnzuur E260.Vitamine C = Ascorbinezuur E300.Citroenzuur E330. De ph van een fles azijn uit de winkel (meest zo'n 5 tot 10% azijnzuur) ligt rond de 2.De ph van een oplossing van 50 gram citroenzuur op 1 liter water is 1,8. Quote
geertlaurent Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Sperziebonen, wortels, boterboontjes, snijbiet, groene selder, prei allemaal klaar om in te vriezen.Lenteuitjes verwerkt tot soep voor de vriezer.Bramen en frambozen op alcohol gezet om likeur te hebben tegen nieuwjaar.Portie verse frieten gesneden en ingevroren. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2014 Ik had een flinke emmer vol met tomaten, dus heb ze gekookt en gezeefd en het sap nog wat verder ingekookt en daarna in flessen gedaan. Daar 'maak' ik later soep van (bouillon er bij, beetje room, en klaar ). Of ik gebruik het voor gerechten of pasta of watdanook. Ideaal, beviel vorig jaar goed Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 17 augustus 2014 Geplaatst: 17 augustus 2014 Dat heb ik gister ook gedaan,de basistomatensaus zit hier ook in potjes. En de muizenmeloentjes in zout gezet. Er waren meer bramenplukkers aan de gang geweest,heb 1 potje hete bramensaus kunnen maken. Quote
Gwen Geplaatst: 17 augustus 2014 Geplaatst: 17 augustus 2014 (aangepast) Nu met de stuntprijzen voor groente kan je dat ook maar doen inplaats van jam maken. Dat helpt je vast wel de winter door . 26 november 2014 aangepast door Gast Quote
kleineke Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 snijboontje 4 x 3/4 lrode kool 3 x 1 lsoepgroenten 6 x 1 ljam 5 x 1/4 l morgen zijn de tomaten en de boontjes aan de beurt Quote http://ingesmoestuin.blogspot.be/
Conny Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Ik heb vandaag een tweede lading Pruimenjam gemaakt.Het waren 500 gr. Pruimen, dit keer heb ik geleisuiker en het sap van een halve citroen gebruikt. Zo was het toen ik begon. Dit is het tussenstadium. Dit is het eindresultaat. Nog vele kilo's te gaan. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
RobO Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 mooi!als je jam genoeg hebt kun je ze ook ontsappen, is erg lekker en goed houdbaar Quote
thea Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Ontsappen hoe doe je dat??Met pruimen? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
BartV Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Gisteren, tussen de buien door, wat laatkomers onder de aardbeien geplukt, voor ze rotten.Niet voldoende om nog confituur van te maken, dus dacht ik: waarom niet eens aardbeienlikeur proberen? Nu kunnen ze de kelder in, om een paar maandjes te rusten. Quote
thea Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Appelmoes-pruimen op sap-bramenjam. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.