Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Denk dat je daar een account moet hebben Erny ? De link geeft aan dat ik me eerst moet aanmelden / registreren enzo. Link werkt dus niet.

Geplaatst:

Malouis ik heb hem ff geknipt en geplakt...

1 kg bramen

12 Habanero's (ik heb de White gebruikt)

2 sjalotten

2 tenen knoflook

2 dl azijn

1 tl zout

1 tl citroenzuur (te koop bij de apotheek)

500 gr suiker

Was de bramen en doe ze in een pan met een klein beetje water.

Breng voorzichtig aan de kook en laat ze koken tot alle bramen zacht/kapot zijn.

Druk de bramen door een zeef zodat er geen pitjes en kroontjes ed. in de saus terecht komen.

Verwijder de kroontjes van de habanero's, was ze en snij ze in tweeën.

Verwijder de zaden als je een gladde saus wilt.

Pel de sjalotten en de knoflook en hak ze in grove stukken.

Pureer de habanero's, sjalotten en knoflook. Doe er beetje bij beetje de azijn bij zodat er een mooie, gladde puree ontstaat.

Doe nu alle ingrediënten in een pan, breng al roerend aan de kook en laat het geheel 10 tot 15 minuten inkoken.

Doe de saus in gesteriliseerde potten of flessen. Sluit de potten direct af en zet ze op hun kop onder een doek. Na een kwartiertje omkeren.

Let op: 1 tl = 5 ml, dat is dus beduidend meer dan de inhoud van zo'n lepeltje waarmee je de koffie of thee roert!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bedankt voor de Bramen-pepersaus opvolging.

In het recept is ze wel vergeten te vermelden wanneer ze het citroenzuurpoeder erbij doet.

Verderop in het topic gaat het nog even over citroenzuur.

Malouis zegt:

Het is inderdaad in poedervorm.

Het is goed voor de houdbaarheid, maar zorgt er ook voor dat de saus een frisse smaak houdt.

Zuur is deze saus zeker niet.

Citroenzuur vind ik als voordeel hebben tov azijn dat de smaak niet zo overheersend is. En dit recept bevat bramen (veel bramen ) en daar zit natuurlijk ook nog een lekkere dosis zuren in.

Azijnzuur E260.

Vitamine C = Ascorbinezuur E300.

Citroenzuur E330.

De ph van een fles azijn uit de winkel (meest zo'n 5 tot 10% azijnzuur) ligt rond de 2.

De ph van een oplossing van 50 gram citroenzuur op 1 liter water is 1,8.

Geplaatst:

Sperziebonen, wortels, boterboontjes, snijbiet, groene selder, prei allemaal klaar om in te vriezen.

Lenteuitjes verwerkt tot soep voor de vriezer.

Bramen en frambozen op alcohol gezet om likeur te hebben tegen nieuwjaar.

Portie verse frieten gesneden en ingevroren.

Geplaatst:

Dat heb ik gister ook gedaan,de basistomatensaus zit hier ook in potjes. En de muizenmeloentjes in zout gezet. Er waren meer bramenplukkers aan de gang geweest,heb 1 potje hete bramensaus kunnen maken.

Geplaatst: (aangepast)

Nu met de stuntprijzen voor groente kan je dat ook maar doen inplaats van jam maken. Dat helpt je vast wel de winter door .

aangepast door Gast
Geplaatst:

Gisteren, tussen de buien door, wat laatkomers onder de aardbeien geplukt, voor ze rotten.

Niet voldoende om nog confituur van te maken, dus dacht ik: waarom niet eens aardbeienlikeur proberen?

Nu kunnen ze de kelder in, om een paar maandjes te rusten.

1060177114019138000311351768135n37171408444299.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...