Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Van de ah moestuintjes had ik een venkel geplant. Deze is heel erg gegroeid maar ik heb het gevoel dat hij er een paar weken geleden toch beter uit zag. Heb ik hem te lang laten staan? En zo ja kan ik er het nog eten? IMAG210128321467316995.jpg

Geplaatst:

Ja, je hebt hem te lang laten staan en nu is hij doorgeschoten. Gebeurt mij ook nogal eens. Niet lekker om nog als knolvenkel te eten, maar je kunt het groen natuurlijk nog wel lekker als kruid gebruiken en straks is het zaad heerlijk om thee van te zetten en natuurlijk om volgend seizoen te zaaien. Ook kun je de stengel nog gebruiken als je zelf bouillon trekt.

Geplaatst:

Hoi Jenneke, dank je! Naja jammer van de venkel maar goede tips om er toch nog wat mee te doen. De volgende keer toch wat eerder oogsten volgend jaar nog een kans zeggen we dan maar.

Geplaatst:

Ik zou zeggen, Kaat....de volgende (en beste!) zaaikans voor knolvenkel is nu of de komende weken.

In het voorjaar gezaaide venkel is bij mij nooit een echt succes geweest wegens snel doorschieten en hier is het steevast een nateelt geworden, bijvoorbeeld na peulen, winteruien of zelfs vroege aardappelen. Ook voorzaaien in aparte potjes gaat goed en ze dan over een week of 3 a 4 uitplanten, dan zijn er nog meer vroege teelten geoogst waar je goed venkel kunt zetten. Ze houden van zomerwarmte en als je zorgt dat er geen grote schokken in nat en droog zijn (hou je grond licht vochtig, bijvoorbeeld door een mulch van compost) dan schieten ze niet gauw meer en kunnen ze tot oktober nog geoogst worden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Oke bedankt voor de tip! Dan ga ik kijken of ik van deze venkel zaadjes kan oogsten om ze vervolgens weer uit te planten.

Hebben de bijen straks ook weer wat extra bloemen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...