Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Is dit wel een laagstam?


Anneliesdj

Aanbevolen berichten

O kom je nu mee zeg

 

Ik heb inmiddels de 2e boom, sunburst ook gekregen. Ik heb er nog naast gevraagd wat ik nu eigenlijk heb gekregen en dat kwam een wat vaag 'ja dat lijkt me geen laagstam' op dus ik heb het maar zo gelaten. Ze zien er wel mooi en sterk uit een ik heb ze goedkoop dus we zien wel wat het wordt.

Ik denk dat ik nog wel hulp nodig ben met het snoeien want de laatste heeft vrij lange wilde takken. Ik zal morgen even een foto plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag dat in een filmpje over een permacultuurtuin, de eigenaar daarvan liep dagelijks door de tuin om te oogsten, en tegelijkertijd knipte hij dan terloops jonge takjes van de fruitbomen als die boven zijn 'plukbereik' uit kwamen. Omdat het altijd ging om hele kleine takjes hadden de bomen er geen last van. Op die manier hield hij alle fruitbomen constant op iets tussen de 2 en 2,5 meter hoogte.

 

Linkje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het filmpje nog steeds niet gevonden, wel een site waar het 'klein houden' van fruitbomen duidelijk wordt uitgelegd:

 

https://deepgreenpermaculture.com/backyard-orchard-culture/

 

Verschil met wat ik in het filmpje zag is dat hier 2 of 3 keer per jaar gesnoeid wordt, en in het filmpje echt zo ongeveer elke dag. Dat laatste trekt mij ook veel meer, want volgens mij kan je dan een hoop aanklooien zonder echt schade aan te richten als je een snoeifout maakt.

 

Zowel in het filmpje als op deze site staan de bomen trouwens heel dicht op elkaar. Ik heb dat zonder veel kennis van zaken zelf ook gedaan, enerzijds ruimtegebrek en anderzijds dacht ik ook van, in een bos staan bomen ook wel eens heel dicht op elkaar. Ik begrijp nu wel dat je dat alleen met 'gelijkwaardige' bomen kan doen, dus even groot en even sterk groeiend, en dat je dat in de gaten moet houden. Ik heb bij een van mijn vrolijk groeiende baby-kersenbomen vandaag dus maar even een paar takjes ingekort om te voorkomen dat de nashipeer die er naast staat straks geen zon meer krijgt.

 

Mijn boompjes staan er sinds afgelopen winter, dus ik verwacht ook volgend jaar eigenlijk nog niks qua fruit, maar ik hou ze wel in de smiezen, en ook al wordt er gezegd dat je het eerste jaar niet mag snoeien knip ik bij de andere kersenboom steeds alle twijgjes weg als die boven de schutting uit willen groeien. Niet helemaal volgens de instructie, maar ik hou die 1.80m nu aan, en dan ga ik ervanuit dat als hij gaat bloeien misschien wat over de 2 meter gaat. Dat mag, want ik heb lange kinderen en een handig opvouwbaar krukje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...