pippi Geplaatst: 16 juli 2016 Geplaatst: 16 juli 2016 Pip, jij wordt mijn moestuin goeroe! Ik sluit me helemaal aan bij jou denk/werkwijze. Haha, dat is lief, maar of het verstandig is... Ik ben ook pas sinds dit jaar 'serieus' aan het moestuinieren in mijn achtertuin, voorheen zaaide ik eens wat en douwde ik wat aardappels in de grond en had ik hier en daar een fruitstruikje. Dit jaar is voor mij ook echt om dingen uit te proberen en te bekijken wat ik volgend jaar wil en wat ik niet (meer) wil. Ik klooi dus eigenlijk maar wat aan. Maar ik heb (vooral op dit forum en ook van Diana('s Mooie Moestuin, iemand noemde hem al, en door heel veel te lezen over ecologisch tuinieren en permacultuur) heel erg veel geleerd. Nog een vraag over dat gras. Kan het kwaad tussen je groente? Ik bedoel, haalt het voedingsstoffen uit de bodem wat de groente dan niet krijgt? Ik zit te denken om sommige paadjes die nu aangetrapt klei zijn om daar graspaadjes van te maken. Dat karton enzo. Zal ik dat eind van het seizoen doen en dan de hele winter laten liggen? Of nu al op plekken die ik niet gebruik? Gras kan geen kwaad, behalve als je er babyplantjes tussen zet want die zijn binnen no-time overwoekerd. Bij mij staat het gras vooral tussen de aardbeien, dus af en toe pluk ik het daar weg en laat het afgeplukte gras dan daar ook weer liggen, gras is prima mulch. Chop and drop dus. Graspaadjes staan wel heel mooi, maar om het netjes te houden moeten je paadjes dan wel breed genoeg zijn voor je maaier, en gras woekert ontzettend, dus voor je het weet staat het weer tussen je planten. Als je geen lelijke tegelpaadjes wil zou ik houtsnippers erop gooien. Dat houdt onkruid tegen, maar de bodem eronder wordt/blijft luchtig omdat het heel langzaam verteerd en verwerkt wordt. Paden met een dikke laag houtsnippers laten uiteindelijk ook veel meer water door dan tegelpaden of gras zodat je geen kaplaarzen nodig hebt als het eens flink heeft geregend. Karton kan je op elk moment leggen. Karton op je paadjes en houtsnippers erbovenop bijvoorbeeld. Maar op stukjes die je nu niet gebruikt en pas begin volgend jaar gaat inzaaien of beplanten kan je het nu ook prima leggen. Een laag compost daarop is fijn, maar je kan er ook al je kleine snoeiafval en gemaaide gras en al je andere groenafval op gooien. Dat kan dan lekker een half jaar liggen werken en volgend jaar zijn er allerlei planten die het geweldig vinden, zo'n laag half-verteerde compost. En nog wat leuks, de vorige bewoner had twee rijtjes bonen geplant, ik had die laten staan en niet zo naar omgekeken. Gister ontdekte ik ineens dat er echte spersieboontjes aankomen. Wat leuk zeg!! En die twee kleine veldjes aardappel, waar ik ook niet naar omkeek. Een vriend die gister langs kwam pakte een schep en haalde zo een stuk of vijf aardappels uit de grond. Super gaaf! Eerst dacht ik, wat saai, aardappels. Maar nu ik dit zo zag wil ik het volgend jaar ook. Hij zelf heeft nu zoete aardappel. Lekker als je veel aziatisch kookt. Oh geweldig joh, en zo herkenbaar. Toen ik de eerste doperwten kon plukken dacht de buurt waarschijnlijk dat ik de loterij had gewonnen. Maar het is zo waanzinnig leuk, dat echte eten dat je zomaar uit je tuin haalt. En aardappels, ik ben al jaren een fan. De spanning en de lol van voorzichtig die aardappels rooien, helemaal trots zijn op je oogst (ook al is die niet heel groot), en dan die piepjonge aardappels effe schoonmaken, velletje er met je vingers van af vegen, die bizarre ervaring dat verse aardappels knersen en knapperen zoals een appel als je ze doormidden snijdt, en dan uiteindelijk lekker oppeuzelen. Mijn zoon houdt niet van aardappels, behalve die uit de eigen tuin. Dit jaar had ik voor het eerst Opperdoezer Ronde, nou, dat is een aanrader, ondanks het lastige schillen. We zitten nu aan de Texla want de Opperdoezers zijn op, en die Texla zijn ook best lekker hoor, maar toch even wennen want die Opperdoezers waren echt om je vingers bij op te vreten. Ik zag ze ook in de winkel liggen voor een afgrijselijke prijs, en die van mij zagen er veel beter uit. Ik wilde dus in eerste instantie heel veel bloemen maar ik wordt steeds enthousiater over die groente en fruit. Probleem is wel dat ik alleen ben en vijf dagen in de week op mn werk eet. Het moeten dus wel lang houdbare dingen zijn. En het moet niet al te veel werk zijn. Ik bedoel, het kan gerust zijn dat ik er drie dagen niet heen kan. Maar ik wil wel graag boontjes en doperwtjes volgend jaar. Ook omdat ik het gewoon leuke plantjes vind. Eet je tussen de middag wel thuis? Want dan is er genoeg waar je plezier van kan hebben, allerlei lekkere bladplantjes voor een salade of gewoon op je boterham met kaas. Ik heb dit jaar al veel plezier gehad van de rucola en mosterdblad. In bloei worden het ook mooie bloemen waar veel insecten op af komen, en ook dan kan je nog de (wat pittiger) blaadjes plukken. Er is zoveel te bedenken wat gewoon moeiteloos groeit en bloeit en best wel even kan wachten tot het weekend om geplukt en gegeten te worden. Oh ja, mn bloemen. Ik had er een paarse zonnehoed ingezet en die groeit als een tiet. Echt heel leuk. De roos staat nog fris groen maar er komen geen nieuwe knoppen. Twee lavendel plantjes lijken ook aan te slaan. Astilbe, zo leuk, wordt wat droog. Die moet ik denk wel wat meer water geven. En wat is Lewisia een leuk bloempje zeg. Ik wil graag heel veel stokrozen en vingerhoedskruid. Het is zooooo leuk! En dan heb ik je nog niet eens verteld over het leuke schuurtje wat er op staat! Goed, het is bijna elf uur. Ik ga een bakje zetten en dan mn zwarte bessen plukken voordat ze overrijp zijn. Ik vind ze niet zo heel lekker, maar ik las iets over zwarte bessen likeur Echt superleuk dat je zo blij wordt van je tuintje. Het is zo'n fijne manier om te ontstressen in een moeilijke periode. Ik wens je nog heel veel moestuinplezier, het is je van harte gegund! Quote
LindaJosei Geplaatst: 17 juli 2016 Auteur Geplaatst: 17 juli 2016 De oogst van gister! Daar wordt je toch blij van! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.