LindaJosei Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 (edited) enthousiast gaf ik me in het voorjaar op voor een moestuin en binnen twee maanden had ik een lot uit de loterij. Groot, goeie basis, goed onderhouden maar het laatste jaar Niet zo heel goed bijgehouden door de vorige eigenaar vanwege een hernia. Ik ben er super blij mee maar hij is zo groot, ik weet eigenlijk bijna niet wat ik er mee aan moet. De moed zakt me een beetje in de schoenen hahahaIk ben ook nooit veel verder gekomen dan radijzen en bieslook in de vensterbank. Wat uiteindelijk ook nog werd opgegeten door de katten! Tja, heb je geen slakken......Goed, ik kan dus wel wat goeie raad of leuke tips gebruiken. Niet te ingewikkeld graag. Ik ben echt een beginner en heb niet veel te besteden. Ik zou graag veel bloemen willen. Ik wil geen bloemkool of sla. Maar wel boontjes (leuk om zo'n wigwam omhoog) radijzen kruiden bieten en aardbeien. Van de vorige eigenaar staan er nog twee veldjes aardappelen maar als dat weg is wil ik ze niet meer. Er staan wat frambozen struiken waarvan ik nog niet weet of het nou herfst of zomer frambozen zijn. Er staan 5 appel bomen waarvan ik er 1 wil weghalen. Twee hele leuke peren bomen en er is een hele grote hoek met bessen struiken. Ik heb er zelf 2 courgettes en een komkommer in gezet die ik had gekregen. En wat bloemen. Dus.... Kom maar op met die ideeën. Edited July 12, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaJosei Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaJosei Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 sorry. Foto's plaatsen was niet echt een succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Ow, ik ben jaloers, want ik heb een continue ruimtegebrek hier in de achtertuin. Ten eerste zou ik nog niks weghalen (ja, die aardappels uiteindelijk wel rooien natuurlijk), voordat je helemaal zeker weet wat je wil. Weghalen kan altijd nog. Verder begrijp ik dat je er niet heel veel werk aan wil hebben, maar wel veel bloemen wil. Ik zou dan eerst vooral gaan kijken naar groenbemesters. Daarmee hou je je tuin in elk geval begroeid (goed voor de bodem) en terwijl ze er staan en ook als ze afsterven leveren ze allerlei voeding voor die bodem. Phacelia kan je bijvoorbeeld nu nog wel zaaien, leuke paarse bloemen. Google gewoon eens op groenbemesters. En bedenk gewoon eens wat je zelf vaak en graag eet. Bloemkool telen is mij bijvoorbeeld in het verleden heel slecht bevallen, het werd een soort koolwitjes-fokkerij, maar ik eet wel graag bloemkool en vandaag stond ik weer met afgrijzen naar die prijs (2,65!) te staren voor een bio-bloemkool, en ik moet en ik zal toch bloemkolen zelf gaan produceren. Boontjes kan je nu nog wel zaaien hoor, bietjes denk ik ook wel, en je kan nu aardbeitjes planten voor volgend jaar. Maar kijk ook eens naar vaste planten, en naar ander 'makkelijk' spul. Andijvie, of juist wat jij niet wil, allerlei soorten sla. Lees je in en leef je uit. En waar ik heel erg benieuwd naar ben: waarom wilde je een volkstuintje? Wat was je oorspronkelijke plan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaJosei Posted July 13, 2016 Author Share Posted July 13, 2016 Hoi pippi (mijn kat heet ook zo, ja echt!)Het vele werk waar ik tegenop zie is de grond bewerken. Ik hoor al die oude mannetjes om me heen over frezen en dan mest erbij of andere grond. Daar had ik niet zo op gerekend. Ik dacht lekker schoffelen en bezig zijn met de plantjes. Maar het is dus echt kleigrond en misschien moet ik er toch aan geloven om voor volgend jaar eerst iets met die grond te doen. Zoals je ziet op de foto is de tuin in stukjes verdeeld dus alles hoeft niet in 1 xDe reden dat ik een tuin wilde.... Lang verhaal maar ik zocht een nieuwe hobby en wil lekker veel buiten zijn. Toen ik de tuin van mijn vriendin zag, niet ver van waar ik nu zit, was ik verkocht. En toen kwam dit dus op mijn pad. Ik ben behoorlijk enthousiast. Heb een map gekocht met tapbladen waar ik van alles inschrijf over wat ik lees. Mijn pa is vorig jaar weer hier in het dorp komen wonen en die heeft echt groene vingers en was super enthousiast. Tot mijn spijt is hij twee weken geleden geheel onverwachts overleden dus ik ben mijn hulp en raadgever kwijt. Ik ben wel al echt een beetje verliefd op die tuin dus wil er wel echt wat van maken, maar omdat hij zo groot is en ik het bijna niet overzie vind ik het dus goed om stukje bij beetje te doen. De tuin hoeft er niet volgend jaar al perfect bij te staan. Daarnaast ben ik alleen en werk bijna altijd avonddiensten. Ik heb dus niet veel aan 10 bloemkolen en 20 kroppen sla. Als het had gekund had ik wel een rijstveldje aan gelegd hahahaPippi, ik kan nog uren door vertellen zo, maar dat ga ik maar niet doen. Voor nu is het belangrijkste om wat met die frambozen struiken te gaan doen. Misschien de grond aanpakken? Hoe kom ik erachter of dat wel of niet nodig is? Die aardappels haald dat mannetje zelf nog weg. Die aardbeien vind ik een goed idee. Kunnen die dan gewoon zo in de kleigrond? Ik heb stro voor er onder, dat zag ik bij anderen. En netjes voor erover. En ik ga dat over die groen bemesters googelen. Daar had ik nog niet eerder over gehoord of gelezen.Ik ben hartstikke druk, dat huis van mn pa moet leeg, ik moet nog werken. Maar wat ik al eerder zei, dit weekend ben ik vrij. Dan zal ik nog wat meer vertellen over mn tuin, met fotos en plannen die ik heb. En wat meer gerichte vragen.Ik vind het heel leuk dat je zo enthousiast reageerd. En met hulp van mensen zoals jij wordt het vast een super tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
femmie Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Hoi, wat leuk dat je zo enthousiast bent! Ik zit zelf ongeveer met hetzelfde ' probleem' . Vanaf april een stuk grond gekregen om te gebruiken als moestuin. Het probleem bij mij is echter dat alles gras is. Anyway, ik zou je bomen voorlopig ook laten staan. Misschien kan je de vakken afdekken met karton en stro zodat het onkruid niet groeit en er gelijk aan je bodem gewerkt wordt. Ik ben benieuwd naar je plannen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Welkom. ik zou zeggen lees eens rustig het forum door. Er zijn hier veel mensen die niet spitten, ook op kleigrond. Spitten en mest onder werken is inderdaad DE methode van vroeger. je zal vast wat commentaar krijgen wanneer je het anders aanpakt. Maar gezien je enthousiasme gaat dat wel goedgekomen. en als je zo het forum doorleest kan je direct zien welke groenten je interessant vind. Of zoek teeltinfo op van de groenten die je normaal koopt om te zien of je die zelf kan verbouwen. Of kijk naar de zaailijst van juli/augustus wat je nu allemaal kan zaaien (dat is nog best veel). Wat betreft de (te) grote tuin. Niet alles in 1x hoeven doen is een goed uitgangspunt. Bedenk welk deel je qua moestuin komend jaar sowieso aan kan en geef het andere deel tijdelijk een andere bestemming. zo raakt de tuin niet overwoekerd en kan je op een kleiner stuk ervaring opdoen met het tuinieren. Afhankelijk van wat er is toegestaan kan je het inzaaien met groenbemester, een grasveldje ervan maken, afdekken, enzovoort. Op de foto zag ik ook al wat stukken afgedekt, wellicht is dat te gebruiken.je zult al snel merken dat je ruimte te kort komt dan trek je weer een stuk bij de moestuin en uiteindelijk heb je de hele tuin gevuld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkleinman Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Welkom! Ik zit hopelijk straks in hetzelfde schuitje. We hebben het al een tijdje hier thuis over een volkstuin en ik hoop dat die er dit jaar of volgend jaar gaat komen. Ik blijf je vorderingen volgen! Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Oh wat vreselijk dat je je vader moet missen. Gecondoleerd. Ik kan me voorstellen dat je hoofd nu helemaal niet naar die tuin staat, aan de andere kant is het misschien wel goed als afleiding en om een beetje tot rust te komen. Ik heb mijn aardbeiplantjes dit jaar besteld bijhttp://www.aardbeiplantje.nl, en ik zie op hun site dat ze vanaf augustus verse aardbeiplanten leveren, daar heb je dan volgend voorjaar vruchten van. Ik zou ook stukje voor stukje aanpakken, en maak je geen zorgen over spitten of frezen, dat hoeft niet, en het is zelfs veel beter voor je bodem en het leven daarin om niet te spitten. Het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je beter geen 'blote' aarde zonder bedekking of beplanting kan hebben. Maar als je stukken die je nog niet gebruikt bedekt met karton en compost, of met bladeren of met stro, voorkom je ongewenst onkruid en krijg je als vanzelf goeie grond om volgend jaar in te zaaien of te planten. Voor allerlei goedkope zaden (35 cent per zakje) is dit een leuke site: http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/zadenwinkel.htm (Oh en een van mijn katten heette ook Pippi, ik zelf niet. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 wbt de kosten: geld=tijd...je kunt vaak gratis mest halen, compost maken, ruilen op de tuin of hier op de mtfd, meedoen met de zadendozen, goedkope zaden scoren bij de Lidl, gereedschap via marktplaats kopen, bakken nalopen bij een verbouwing in de buurt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaJosei Posted July 14, 2016 Author Share Posted July 14, 2016 Ik hoor nu al een paar keer dat ik ongebruikte stukken af moet dekken want dan wordt er aan de grond gewerkt. Ik snap dat. Dan geen onkruid komt, maar wat bedoelen jullie met dan wordt er aan de grond gewerkt? Ik had 5 aardbeien plantjes van de buren gehad, proffesorisch zo'n bak gemaakt, stro op de grond. Vreselijk aan het stoeien geweest om dat netje erover heen te krijgen (wind en geen goeie 'boogjes'). Maar ze staan er nogal slapjes bij. Na wat filmpjes gekeken te hebben denk ik dat ik te voorzichtig ben. Ik zie ze allemaal op de filmjes de grond flink aanduwen na het planten en heeeel veel water geven. Vanmiddag gaan we naar de praxis, daar schijn je gratis pallets te kunnen krijgen en gaan we een compostbak maken. En bij de lidl had ik al clematissen gekocht voor 2,99 per stuk. Alhoewel ik ze denk ook te "slapjes" in de aarde heb gezet. Ik heb wel de voet in de schaduw gezet. Wordt vervolgd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Ik hoor nu al een paar keer dat ik ongebruikte stukken af moet dekken want dan wordt er aan de grond gewerkt. Ik snap dat. Dan geen onkruid komt, maar wat bedoelen jullie met dan wordt er aan de grond gewerkt? onder het karton en stro doen de beestjes van mamma natuur hun werk: bacteriën en schimmels verteren resten, wormen verluchten de grond etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Ik denk dat je inderdaad je handjes dicht mag knijpen met deze tuin. Het ziet er op zicht netjes uit met paden, schuur, mooie boompjes etc. Velen hier zullen een heel ander soort tuin hebben gekregen, zoals ikzelf zonder paden en helemaal vol met onkruid en na 1,5 jaar ben ik nog terug aan het winnen. Wat voor frambozen je hebt dat merk je vanzelf. Als het goed is staan er nu nieuwe scheuten en bij late of herfst frambozen komen daar straks ook knopjes en bloemetjes in die ergens eind augustus rijp gaan worden. Voorjaarsframbozen zijn er nu net af. De oude takken gaan vanzelf dood en die kun je weghalen en stuk knippen om ergens onder de struiken of bomen te verspreiden.Je moet voor jezelf bepalen wat je wilt zetten, je hebt een heleboel soorten bloemen en als je je een beetje oplet kun je vaak nog wel zaden halen uit uitgebloeid bloemen in andermans tuin.Je wilt geen aardappels, maar aardappels zijn ideaal om een stuk tuin waar je geen tijd voor hebt vol te zetten. Als de planten eenmaal boven zijn schoffel je nog een keer en daarna kun je drie maanden later oogsten, heb je nu niets meer aan omdat het te laat is. Makkelijke dingen om mee te beginnen zijn bietjes, bonen e.d. Ook zou je eens snijbiet kunnen zetten, leuke en lekker planten, zeker als je rode of regenboogkleur hebt. Houd ook rekening met het feit dat je moet wisselen tussen bepaalde plantensoorten, vruchtwisseling dus. Succes met je tuin en hopelijk mag je er veel plezier van beleven! Groeten Sjaak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnekeW Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Ben het helemaal eens met de tips om een deel van de tuin af te dekken om onkruid te beheersen en eerst een klein deel in gebruik te nemen. Zo blijft het te overzien en kun je eerst wat ervaring opdoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaJosei Posted July 15, 2016 Author Share Posted July 15, 2016 Wat ik gister geleerd heb in mijn tuin:Dat de Wingerd een ware plaag is!Dat na het weghalen van de wingerd bleek dat mijn frambozenstruiken helemaal niet zo verwilderd zijn.Dat er hele lelijke doornen aan sommige bessen struiken zitten. Dat diezelfde struiken volgens mij allemaal ziek zijn. Dat mijn zwarte bessen rijp zijn. Dat schoffelen best heel zwaar werk is hahaha! Dat de aalbessen super lekker zijn! De vraag voor vandaag....Klopt het dat ik de bessen kan plukken dmv het afknippen van de tak waaraan ze zitten zodat de plant dan meteen gesnoeid is? Ik lees dit meerdere keren op internet, dat ze groeien aan eenjarig hout. Tussen de bessenstruiken vond ik trouwens ook nog wat frambozen scheuten met verpieterde framboosjes eraan. Naar mijn idee is dat dan zomerframboos geweest. Zal ik die takken gewoon er tussen laten staan? Die stekelbessen zijn volgens mij echt ziek. Er zit een soort mos op de takken en de bessen zien er ook heel gek uit. Ik ben gister al aan het knippen geslagen. Door die stekeltakken kon ik slecht bij de andere bessen en de hele struik is aangetast. Ik denk zefls dat ik ze helemaal weg wil. Het is een hoek van ongeveer 4 bij 5 meter en er staan zoveel bessen dat ik die stekel dingen best kan missen. Maar wat was het heerlijk om zo bezig te zijn, na 3 hele drukke weken kwam ik helemaal tot rust. Ik vergat echt de tijd en ben pas savonds naar huis gegaan. Met een emmer vol aalbessen. Snel nog een pak gele vla gekocht en ik heb echt zitten smullen. Wat gaan jullie vandaag allemaal doen in je tuintje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaJosei Posted July 15, 2016 Author Share Posted July 15, 2016 Sjaak Ik zie dat mijn vraag eigenlijk door jou al was beantwoord. Dat betekend dus dat ik die frambozentakken met de verpieterde framboosjes (te laat gezien, zo verstopt tussen de bessen) gewoon af kan knippen tot de grond? En de andere hoek met frambozen zijn idd hele nieuwe takken met nog niks eraan. Ik ga er dus nu vanuit dat dat herfst frambozen zijn. Deze staan echter niet onder het net dus daar moet ik dan wel binnenkort wat voor gaan maken. De basis van de tuin is echt perfect Sjaak. De vorige eigenaar heeft er een paar jaar terug de eerste prijs mee gewonnen. Hij is ruim, met verschillende vakken. Er staat een windscherm om de hele tuin. Leuk schuurtje met dakgoot en watertank. Er is ook nog een pergola met druivenstruiken. 1 van die struiken is wel veel te veel uitgeschoten, groeit door mn net en is 1 dikke bos geworden. Ik heb begrepen dat ik het voor nu maar beter zo kan laten. Anders bloed hij dood?!Oh ja, ik heb ook nog een kersenboompje. Maar daar zat geen net overheen dus ik heb maar 1 kersje gezien. Dus daar moet volgend jaar ook maar een net overheen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kleintje75 Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Hoi!Je gaat zo blij worden met deze tuin...Ik wilde ook graag een moestuintje, bleek er deze winter 1 kavel vrij te zijn, 140m2 veel groter dan ik in gedachten had, toch heb ik het aangenomen. Mijn ervaring tot nu toe:ONKRUID en onkruid, en wat onkruid! Jarenlang gespit en gefreest daar door de oude voorganger, lijkt wel een voetbalveld als ik een week niet ben geweest. Maar het komt goed. Ik ga NIET spitten, ben al volop karton aan het verzamelen, dit najaar gratis compost er bovenop.Deze winter zet ik een tweedehands kasje, ik wil wat fruitbomen.... voor volgend jaar haast ruimte tekort.Moet nog een adresje zoeken voor gratis houtsnippers. Dus mijn tip: maak plannen, verzamel karton, begin alvast met zaden ruilen/verzamelen, en voor je het weet heb je volgend jaar een prachtige moestuin met weinig werk en beheersbare kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaJosei Posted July 15, 2016 Author Share Posted July 15, 2016 Dat onkruid!!Het is bij mij ook vooral heel veel gras. Wat ik op zich niet lelijk vind staan. Maar ik vemoed dat je het wel weg moet halen.Kleintje, schoffel jij dan steeds? En haal je dan de plukken gras weg of laat je het gewoon liggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kleintje75 Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 probeer t nu wel bij te houden met schoffelen, maar het is haast niet te doen....De paden die maai ik tegenwoordig, ben er wel klaar mee haha Verder karton... aardappels zijn er uit, karton er op. Mijn kolen zijn er uit, karton er op...van t weekend uien en knoflook rooien, hup karton er op.... Ben een tuinder met weinig tijd, slechte combi, maar kan geen uren wieden iedere week. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 De reden dat je zoveel onkruid krijg is doordat het zo nat is. Als het een paar weken droger weer is zul je zien dat er veel minder op komt. Schoffelen heeft geen zin als de grond nat is of er weer regen aan komt. Als er zoveel gras op komt hebben ze waarschijnlijk eerder veel hoog gras laten staan, of staat die aan de rand van je tuin en dat zaad komt vroeg of laat weer op. Gras kun je laten groeien maar je kunt het beter knippen voordat het zaad erin zit. Nadeel van gras is dat het erg vast zit en als het groter wordt krijg je het erg moeilijk uit. Wat de frambozen betreft, de takken die houtig zijn en waar die verpieterde dingen aan zitten zijn van vorig jaar. De nieuwe scheuten met nog groene stam geven of in de herfst frambozen of volgend jaar in het voorjaar. Als ze dit najaar frambozen geven kun je meestal nu al knopjes gaan zien. Als die nieuwe takken geen frambozen geven moet je ze gewoon laten staan en dan geven ze in juni volgend jaar allemaal frambozen op zijscheuten aan die takken. Als die in het najaar frambozen heeft gegeven kun je kiezen om de scheuten weg te knippen of te laten staan want ze geven in het voorjaar nogmaals frambozen, in ieder geval de soorten die ik heb. Er zijn echter mensen die de scheuten in het najaar toch wegknippen omdat ze dan op de nieuwe takken meer en grotere frambozen krijgen in het najaar. (vanwege de voeding die in het voorjaar niet gebruikt wordt) Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Karton tegen onkruid helpt echt, ik heb nauwelijks onkruid, alleen gras op de soort-van-hugelbedden, en dat is een beetje mijn eigen schuld, want de omgekeerde oude graszoden die daar liggen had ik veel nauwkeuriger moeten leggen en beter moeten bedekken. Verder hier en daar een sprietje omdat er zaadjes in het stro zaten, en springbalsemien, dat wil ook nog wel graag opkomen, maar dat vind ik niet erg, je trekt het zo uit en op bepaalde plekjes mag het lekker blijven staan en bloeien en bijen en hommels trekken. Als je dan bedenkt dat ik vorig jaar (voordat ik de karton-compost-stro-laag legde), heel veel last had van kweekgras, dan vind ik het een doorslaand succes. Ik zie nog wel kweekgras, maar alleen tussen de tegels, en nergens tussen de planten. Ook robertskruid en paardenbloemen, die in het verleden ook tussen mijn planten opdoken, zie ik alleen nog maar tussen de tuintegels verschijnen. Ik heb werkelijk zelfs geprobeerd om die twee soorten in de tuin te houden (robertskruid is best een leuk - en eetbaar- plantje en ik had gelezen dat paardenbloemen zorgen dat je tomaten het beter doen), maar ze willen pertinent niet groeien waar de grond verbeterd is. Ik ben er ook werkelijk van overtuigd dat je door niet meer te spitten, dat soort arme-grond-/pioniersplanten als vanzelf uit je tuin weert. Door de boel te spitten en te frezen en alsmaar weer je grond te verstoren blijf je volgens mij die grond in een soort fase 1 houden, waarbij allerlei onkruid dat weinig vraagt van de bodem, uit alle macht blijft proberen om de grond klaar te maken voor fase 2 van het universele plan om er een bos van te maken. Wie nog jaarlijks de boel helemaal om wil spitten en zich vervolgens het hubeskelubes wil schoffelen moet dat zeker doen, goed voor je spierontwikkeling en stressverlagend, maar in mijn ogen is het gewoon onkruid telen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 En nog veel belangrijker: Maar wat was het heerlijk om zo bezig te zijn, na 3 hele drukke weken kwam ik helemaal tot rust. Ik vergat echt de tijd en ben pas savonds naar huis gegaan. Met een emmer vol aalbessen. Snel nog een pak gele vla gekocht en ik heb echt zitten smullen. Wat fijn joh! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaJosei Posted July 16, 2016 Author Share Posted July 16, 2016 Ik ga eerst al die tips van julie van die Frambozen opschrijven want ik merk dat zodra ik voor die struiken sta ik toch weer ga twijfelen wat ik nou moet doen. Pip, jij wordt mijn moestuin goeroe! Ik sluit me helemaal aan bij jou denk/werkwijze. Nog een vraag over dat gras. Kan het kwaad tussen je groente? Ik bedoel, haalt het voedingsstoffen uit de bodem wat de groente dan niet krijgt? Ik zit te denken om sommige paadjes die nu aangetrapt klei zijn om daar graspaadjes van te maken. Dat karton enzo. Zal ik dat eind van het seizoen doen en dan de hele winter laten liggen? Of nu al op plekken die ik niet gebruik? En nog wat leuks, de vorige bewoner had twee rijtjes bonen geplant, ik had die laten staan en niet zo naar omgekeken. Gister ontdekte ik ineens dat er echte spersieboontjes aankomen. Wat leuk zeg!! En die twee kleine veldjes aardappel, waar ik ook niet naar omkeek. Een vriend die gister langs kwam pakte een schep en haalde zo een stuk of vijf aardappels uit de grond. Super gaaf! Eerst dacht ik, wat saai, aardappels. Maar nu ik dit zo zag wil ik het volgend jaar ook. Hij zelf heeft nu zoete aardappel. Lekker als je veel aziatisch kookt. Ik wilde dus in eerste instantie heel veel bloemen maar ik wordt steeds enthousiater over die groente en fruit. Probleem is wel dat ik alleen ben en vijf dagen in de week op mn werk eet. Het moeten dus wel lang houdbare dingen zijn. En het moet niet al te veel werk zijn. Ik bedoel, het kan gerust zijn dat ik er drie dagen niet heen kan. Maar ik wil wel graag boontjes en doperwtjes volgend jaar. Ook omdat ik het gewoon leuke plantjes vind. Oh ja, mn bloemen. Ik had er een paarse zonnehoed ingezet en die groeit als een tiet. Echt heel leuk. De roos staat nog fris groen maar er komen geen nieuwe knoppen. Twee lavendel plantjes lijken ook aan te slaan. Astilbe, zo leuk, wordt wat droog. Die moet ik denk wel wat meer water geven. En wat is Lewisia een leuk bloempje zeg. Ik wil graag heel veel stokrozen en vingerhoedskruid. Het is zooooo leuk! En dan heb ik je nog niet eens verteld over het leuke schuurtje wat er op staat! Goed, het is bijna elf uur. Ik ga een bakje zetten en dan mn zwarte bessen plukken voordat ze overrijp zijn. Ik vind ze niet zo heel lekker, maar ik las iets over zwarte bessen likeur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nadi Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Welkom! En voor ik verder ga:gecondoleerd met je vader. Ik hoop voor jou dat je tuin je veel rust en afleiding biedt. Verder vind ik het echt leuk om dit te volgen, ik denk dat het komt door je enthousiasme Ik heb één tip voor je en dat is de site van Diana mooiemoestuin.nl , daar kan je heel veel nuttige informatie vinden over allerlei verschillende groenten/fruit planten. En haar stukken leest ook nogeens lekker weg Heel veel plezier en succes. ik blijf je vorderingen volgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toto Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Welkom en succes Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts