Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wisselteelt bietjes


iebeltje111

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik heb misschien een stomme vraag die wellicht elders wel staat beantwoord, maar kon het zo snel niet vinden.

Ik heb bietjes in de tuin staan gehad. Deze heb ik vorige week namelijk geoogst. En ik had alvast nieuwe bietjes voorgezaaid binnen, zodat ik deze weer in de plaats van de geoogste bietjes kon zetten.

Maar toen bedacht ik me dat dat misschien helemaal niet zo slim is, omdat je moet rekening houden met wisselteelt. Maar kan het echt kwaad om 2 of 3 keer op dezelfde plek in hetzelfde seizoen hetzelfde gewas te laten groeien?

 

Het is namelijk zo dat ik genoeg andere plek heb in de volle grond, maar daar heb ik meer last van de slakken als in de moestuinbak. Dus zet ze liever terug in de moestuinbak.

 

Weet iemand hier het antwoord op?

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar kan het echt kwaad om 2 of 3 keer op dezelfde plek in hetzelfde seizoen hetzelfde gewas te laten groeien?

 

Ken je de uitdrukking: De kruik gaat net zolang te water totdat ze breekt....?

 

Wisselteelt is een veiligheidsmaatregel, die zeker als je biologisch wilt werken (en dus niet elke plaag en aantasting meteen wilt wegspuiten), helpt om je tuin en gewassen gezond te houden. Je voorkomt er namelijk ziektes in de bodem en problemen mee, doordat je de tussentijd van weer voor dezelfde ziektes gevoelige planten lang houdt (liefst 6 jaar minstens) en zorgt dat problemen niet worden doorgegeven. Een tweede reden is dat dat verschillende groenten andere stoffen uit de bodem gebruiken om te groeien en zo kun je voorkomen dat je veel te veel moet gaan bemesten (slecht voor milieu en gezondheid!) en uitputting van je bodem.

 

Kan het echt kwaad? Ja en nee. Het is niet verstandig om roekeloos met je bodem om te gaan en op den duur is het vragen om echt grote problemen.

Zullen je planten ziek worden....waarschijnlijk nog niet van een keer. Wel zullen ze waarschijnlijk al minder goed groeien in dezelfde grond....zelfs als je al flink extra mest gaat geven.

 

Rode bieten zijn niet zo heel gevoelig voor slakken als je het vergelijkt met andere planten...een overweging om ze toch elders te zetten.

Aan de andere kant is een moestuinbak ook wel makkelijk om de grond te vervangen...als je dat doet is er natuurlijk geen probleem.

 

Als je ecologische/biologisch tuiniert is elke maatregel waarmee je problemen in een teelt en vooral problemen met je bodem op lange termijn voorkomt pure winst. Wisselteelt is zo een belangrijke maatregel daarvoor, naast andere.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...