Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onkruid.


Tuinierke

Aanbevolen berichten

Ik ben past terug begonnen met tuinieren, na jaren een vijver te hebben gehad. Nu twee jaar zijn mijn echtgenote en ik terug begonnen om wat groentjes te kweken, maar al twee jaar heb ik meer en meer last van onkruid en gras dat groeit op het stuk land dat ik voor groentjes wil houden. Nu is mijn vraag kan ik van dat onkruid en gras vanaf geraken op een milieu vriendelijke wijze of moet ik tegen de herfst een product spuiten dat ons van dit onkruid en gras verlost zodat we tegen het volgende seizoen met een proper stukje land kunnen beginnen, indien mogelijk graag uw advies. Ik heb uw e-mail adres ontvangen van Diana's mooie moestuin.

In afwachting teken ik met vriendelijke groeten,

De Smedt François.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier!

 

Wat je zou kunnen doen is karton neerleggen, en dat bedekken met compost en/of mulch zoals bladeren of stro. Na een paar maanden is al het onkruid weg en is de bodem mooi losgemaakt door de wormen en ander bodemleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen liefhebber van de spuit en daarom ook lid van Velt:

 

http://www.velt.be/onkruidbestrijding-moestuin#Karton

 

Veronkruide grond afdekken met karton en daarop gazonmaaisel, hooi, snippers, stro,... neemt het licht weg. Hierdoor kunnen onkruiden moeilijker kiemen en groeien.

 

Voert humus en voeding aan.

Schept een luchtige, levende bodem.

NB:

Verwijder uiteraard plastic tape, nietjes etc van je karton;

Overlap je stukken karton met minstens 10 cm;

Zorg voor een totale dikte van 1 cm;

Dek af met maaisel en/of compost voor moestuinbedden - niet met aarde! - en houtsnippers voor je paden;

Wacht enkele maanden eer je gaten maakt en daar groenten in plant;

Deze techniek pas je in principe maar één keer (en goed) toe, wanneer je een perceel met doorlevende onkruiden wil ontginnen.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...