Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Opa en Oma's pruimenboom


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Mijn opa en oma hebben altijd een moestuin gehad. Daar is nu nog een veldje met boontjes, een stoofperenboom, en een pruimenboom van over.

 

Elk jaar plukken wij daar pruimen, ze hebben genoeg om iedereen in onze grote familie van 3 emmers pruimen te voorzien.

Zondag hebben we 2 enorme bakken vol geplukt. Gisteren heb ik al 6 pruimen cake/taarten gebakken, die vries ik per 2 punten in. En ook staan er 5 potjes halfzoete gelei (van pruimensap uit mijn stoomextraheerder), en 1,5 pot zeer zoete jam (om weer terug te geven aan Oma).

 

Vandaag maak ik nog stroop, en fruitleer (pulp uitgesmeerd op een bakplaat, en dan drogen in de oven). Van die laatste 2 producten heb ik nog geen idee hoe het gaat smaken. Ben benieuwd!

Er blijft dus alleen een stapeltje pitten van over

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze pruimenboom heeft dit jaar weinig pruimen geproduceert, maar de pruimen die we hebben kunnen plukken zijn verwerkt in Jam en Plaatcake.

 

Fruitleer, ik kende het in eerste instantie niet, maar google laat wel wat leuke resultaten zien. Ben benieuwd naar het resultaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het een tijd terug gezien in dat programma van de BBC, The Edible garden. Ik moest alles afleveringen weer terugkijken om te zien hoe ze dat ook alweer deed. Of hoe het überhaupt heet.

 

Onze pruimenbomen zijn voorlopig nog echt niet groot genoeg voor (veel)pruimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik had nog een bericht willen plaatsen, maar we hebben de hele avond kolen staan raspen en zuurkool staan stampen

 

Van 1,5 liter sap bleef maar 1 potje (+/- 200 ml) stroop over, dus ik heb het laatste beetje sap ook nog ingekookt. Ik heb nu 2,5 potjes stroop staan, die halve breek ik met een weekje aan om te proeven (de stroop schijnt nog zoeter te worden). Zo uit de pan was het wel lekker.

Het fruitleer is ook wel gelukt, al had ik er denk ik meer suiker doorheen moeten doen. Ik wou er een gezonde snack van maken, maar het is nu gewoon een wat zure snack

Het is wel een mooie plak geworden, en ik moet nog even wennen aan de manier van eten.. Het is nogal stug om te kauwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...