Geplaatst: 15 september 20169 j Ik heb gisteren de vermoedelijk voorlaatste tomaten geoogst voor dit seizoen. Een mengeling van vooral kerstomaatjes, vleestomaten, coctailtomaatjes,...Het zijn er teveel om zo te verorberen en ik heb ze denk ik net iets te lang laten hangen waardoor ze een beetje "melig" geworden zijn.Vanavond waag ik mijn eerste poging om al dat lekkers in te maken maar ik weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen. Ik wil echt zoveel mogelijk smaak in een potje krijgen...Wie kan er mij aan een basisrecept helpen voor passata (eventueel met kruiden)/ tomatensaus?? En mogen tomaten die een beetje "geblutst" zijn ook nog verwerkt worden of verhoogt dit de kans op schimmel na het inmaken???
Geplaatst: 15 september 20169 j Ik gooi alles in een pan, breng het aan de kook, en filter na een tijd koken alle pitjes en velletjes er uit met zo'n passeerzeef. Dan nog meer inkoken, nog meer, tot je een mooie dikte hebt (hoeft niet heel dik hoor, het hoeft geen puree te worden o.i.d) en dan stop ik het gloeiend heet in uitgekookte flessen met blikken schroefdop. Kan je daarna voor van alles gebruiken Van 'geblutste' tomaten snijd ik het lelijke stuk weg en doe de rest in de pan. Kook je de boel nog flink door, of laat je het zelfs door een dikke theedoek uitlekken, dan krijg je puree. Die stop ik in de kleinste weckpotjes en weck ze dan nog even een half uur op 90 graden in de weckpan. Maar dat zou ik alleen doen als je ECHT teveel tomaten hebt, want er blijft erg weinig van over. En verder staan er wel wat recepten op dit forum voor pastasaus en tomatenchutney enzo. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 september 20169 j Auteur Bedankt Jorieke123, ik pluis de website nog eens na om zo andere ideetjes ook op te doen maar jouw manier van werken lijkt mij wel haalbaar. Misschien doe ik nog wat inspiratie op om wat chilisaus of sambal te maken met de pepertjes.Ik kijk al uit naar het resultaat van een zomer hard werken!!
Geplaatst: 15 september 20169 j De vrij eenvoudige regel die je kunt aanhouden; hoe langer je de saus inkookt, hoe intenser de smaak. Ketchup maken is ook leuk. En makkelijk! Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 15 september 20169 j Ik doe aan energie besparing. En heb dus een andere werk wijze al is de vorige opgegeven zeker niet slecht.ik snij mijn tomaten in 4 of 6 afhankelijk van de grote . Het kroontje snij ik er uit. Dat gaat op de composthoop. Ik snij het binneste er uit dus ook het tomaten water. Het vruchtvlees kook ik . Dat gaat sneller omdat ik veel minder vocht heb.Dan gaat alles door de draaizeef. Terug aan de kook brengen en in uitgekookte flessen doen. Laten afkoelen op zijn kop op een theedoek.De uitgesneden pitten harde kern vlees en water gooi ik niet weg dat word gekookt door een fijne zeef geduwd en direct gebruikt in saus of soep.Heb ik er veel vries ik dat in. Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is.Vergeet voor een keer hoeveel geld een miljoen is.
Geplaatst: 16 september 20169 j Auteur Gisteren jullie tips en advies gebundeld en het is naar mijn gevoel behoorlijk gelukt. De dikte van de saus is alvast zoals ik ze wou, de smaak precies ook! Wel geschrokken, zo'n hoop tomaten levert uiteindelijk toch niet zo'n grote hoeveelheid saus op Maar ik ben blij met wat ik heb en hopelijk is het inmaken proper en goed gelukt...tijd zal het uitwijzen!! En we zijn er nog niet klaar mee want er hangen nog een hele hoop tomaten te rijpen. Volgende project: ketchup, chilisaus en nog meer tomatensaus!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.