Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Anna, ik ben daarvan op de hoogte en ik probeer juist uit te leggen dat het verloop dus NIET in het plaatje past wat wordt geschetst.

De omstandigheden zijn ten tijde van de aantasting niet allemaal zo enorm gunstig geweest. in andere delen van het land misschien, maar hier dus echt niet. we herinneren ons natuurlijk vooral het mooie weer van de nazomer maar in het begin van de zomer en later tussendoor is er redelijk wat regen gevallen. dat zijn gewoon feiten die je bij elk weerkaartje terug kan vinden.

Sowieso weet ik al dat 1 van mijn vlekken op de stam is veroorzaakt door de tomatenspiraal. ook de anderen waren al voor de vruchtvorming, dus in het begin van de zomer toen iedereen nog klaagde over regen, tuinen overstroomden enzovoort. welke gunstige omstandigheden? welke zon? welke droogte? welke lage luchtvochtigheid?

Ik geef het op. Prima dat jullie ervan overtuigd zijn dat dit een Phytophthora besmetting betreft en vasthouden aan argumenten waarvan degene met de planten zeggen dat ze niet kloppen.

Geplaatst: (aangepast)

p.m. me maar als je uitsluitsel wilt

ik heb een redelijke microscoop waarmee ik ook foto's kan maken

ik denk nl dat alleen microscoop onderzoek uitsluitsel kan geven

edit

dit was een te eenvoudige voorstelling van zaken, moet ook op kweek worden gezet waarschijnlijk

gr Adriaan

aangepast door Gast

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Anna, duidelijke uitleg en ik ga toch nog steeds met Loes mee.

Als Phytophthora in tomaten zo simpel onder controle te houden zou zijn door wat aangetaste blaadjes weg te knippen en te hopen op goed weer, waarom zou iedereen zich er dan zo druk over maken?

Ik heb de foto's gezien en de verhalen gelezen van de mensen die bewezen Phytophthora hadden, en ik geloof het gewoon niet dat planten maandenlang besmet kunnen zijn zonder een centje pijn, terwijl elders de planten binnen twee vochtige dagen ongeveer compleet afsterven. Het is domweg niet logisch.

Ik heb me dit jaar ook de paniek in laten jagen en puntje bij paaltje staat mijn tomatenoerwoud nog steeds fris groen bloemetjes te maken. Binnenin het oerwoud is het een trieste toestand met alleen maar dood blad, maar de tomaten zelf hebben niks. Dus wat het ook was, geen Phyt. Ik laat me niet meer gek maken hoor. Volgend jaar wacht ik wel een dagje af of de boel echt morsdood ter aarde stort voor ik ga zenuwen over mijn planten rooien.

En als Anna gelijk heeft, heb ik stikresistente tomatenplanten die de besmetting overleefd hebben. Ook goed, en ik zal wat zaden oogsten. Maar dat hysterische van dat je bij het eerste vlekje je planten moet verbranden, nou, ik ga er niet meer in mee.

Geplaatst:

@Pippi Je trekt nu wel erg vreemde conclusies.

Als Phytophthora in tomaten zo simpel onder controle te houden zou zijn door wat aangetaste blaadjes weg te knippen en te hopen op goed weer, waarom zou iedereen zich er dan zo druk over maken?

Dat is bijvoorbeeld wel een erg rare opmerking vind ik.

En deze ook:

Maar dat hysterische van dat je bij het eerste vlekje je planten moet verbranden, nou, ik ga er niet meer in mee.

Niemand heeft hier gezegd dat je dat moet doen. Dat er mensen zijn die bij de eerste tekenen van aantasting wel hun hele planten rooien moeten ze zelf weten maar dat hebben wij hier niet aangeraden.

Ik heb me dit jaar ook de paniek in laten jagen
Ik laat me niet meer gek maken hoor.

Vind dat je hier behoorlijk aan het overdrijven bent. Hoe jij zelf reageert op dingen hebben wij natuurlijk niet in de hand. Dat jij in paniek raakt en je gek laat maken ligt dan, lijkt mij, aan je eigen karakter. Niet aan de mensen die hier andere mensen hebben proberen te helpen.

Volgend jaar zal ik me dan verder maar gewoon druk maken over mijn eigen tomaten en niet meer proberen (en de moeite te nemen) om hier weer elk vlekje op elk tomatenblaadje te duiden teneinde mensen daarmee te helpen.

Heb geen enkele behoefte om mensen te moeten overtuigen.

Is wel naar om na een paar maanden zo afgeschoten te worden.

Ik blijf het eens zijn met @Bubbels en @Anna3

Dit uit eigen opgedane ervaringen de laatste jaren en na erg veel gelezen te hebben over Phytophthora, maar dat is blijkbaar niets waard?

Geplaatst:

@Erny

Ik was ook iemand die zei dat de vlekken op de tomatenplanten bij pippi weleens Phytophthora konden zijn. Achteraf is dat gelukkig niet het geval geweest en ook ik maak weleens een foute inschatting op basis van foto's. De kritiek van pippi trek ik mij niet zoveel aan, iedereen moet doen wat hem / haar het beste uitkomt. Maar ik denk wel dat ik wat zorgvuldiger afweeg bij wie ik in het vervolg reageer.

Zelf heb ik het dit jaar voor het eerst gehad in de tuin en binnen een paar weken heb ik al mijn tomatenplanten moeten ruimen. Ondanks het dagelijks weghalen van de besmette bladeren, breidde de ziekte zich gewoon te snel uit. Heb de planten overigens niet verbrand, maar wel via het restafval weggedaan.

De foto's hier zien er voor mij ook uit als typisch Phytophthora. Een geluk bij een ongeluk dat het zich nauwelijks uitbreidt, dat is natuurlijk heel mooi meegenomen.

Geplaatst:

O, wat gebeurt hier nou opeens

Er worden nu wel erg ongenuanceerde uitspraken gedaan.

Wat ik er van begrijp, ligt het allemaal niet zo zwart-wit.

De gevoeligheid voor Phyto hangt onder andere af van de mate van resistentie van het ras. En verder ook van zaken als luchtvochtigheid, temperatuur en zon.

Verder is een ras niet 'wel-resistent' óf 'niet-resistent': er zijn ook tussenvormen. Dat heeft te maken met genen.

Wat misschien niet helemaal duidelijk was, is dat mijn tomaten in de kas stonden.

Het is best mogelijk dat ik redelijk resistente rassen heb. Weliswaar heeft er één plant schimmelgroei op de stam door een nat touw, maar doordat de planten droog staan en het in de kas af en toe richting de 50 graden ging, is de schade beperkt gebleven.

De vraag van Loes was of 'haar' bruine plek soms veroorzaakt kon zijn door bijvoorbeeld roest, en niet door Phyto. Zou best kunnen.

Bubbels reageerde op de foto's van Ann123 en die van mij. Bij Ann is het ongeveer begin september begonnen. We hebben een droge, hete septembermaand gehad, dus ook haar planten kunnen best een Phytobesmetting gehad hebben, die echter niet veel schade meer kon aanrichten door het prachtige weer.

Misschien was het duidelijker geweest als Loes en Pippi ook een paar foto's hadden geplaatst, maar volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat je niet in paniek moet raken als je iets Phyto-achtigs ziet.

Laten we het daar dan maar op houden

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Erny, ik begrijp niet waarom je je zo aangevallen voelt, ik kan me niet eens herinneren wie er wanneer zei dat mijn tomatenplanten welke ziektes zouden kunnen hebben, dus het was zeker niet persoonlijk bedoeld. (En als ik iets wel persoonlijk bedoel zeg ik dat ook gewoon hoor.)

Het punt dat ik wilde maken is heel simpel dat ik er na een seizoen tomaten telen en ontelbare topics over vlekken en dorre blaadjes van overtuigd ben dat de meeste vlekken geen Phytophtora zijn.

Ik heb het ook wel mee gehad. Met tomaten dan. Dit was mijn eerste jaar tomaten telen, en ik heb er heel veel van geleerd, en vooral dat er volgend jaar geen tomaten meer komen. Heul veel werk en gedoe en zorgen, en uiteindelijk zo bezopen veel tomaten, ik heb ze al aan iedereen weg lopen geven, mijn vriezer zit vol met tomatensaus en tomatensoep en er hangen nog kilo's tomaten bijna te rotten aan de planten omdat ik niet meer weet wat ik ermee moet en sowieso geen tijd heb om alles te plukken.

Misschien volgend jaar nog een klein struiktomaatje in een pot, maar zeker geen tomatenoerwoud meer. Op die plek ga ik lekker iets zetten wat we wel veel eten.

Geplaatst:
@Erny

Ik was ook iemand die zei dat de vlekken op de tomatenplanten bij pippi weleens Phytophthora konden zijn. Achteraf is dat gelukkig niet het geval geweest en ook ik maak weleens een foute inschatting op basis van foto's. De kritiek van pippi trek ik mij niet zoveel aan, iedereen moet doen wat hem / haar het beste uitkomt. Maar ik denk wel dat ik wat zorgvuldiger afweeg bij wie ik in het vervolg reageer.

Jezes, Flup, het was geen 'kritiek'. Ik trok een conclusie op basis van al mijn ervaringen met die stomme tomaten. Als jij hebt gezegd dat mijn tomaten ziek waren, nou het zal wel, ik hou geen lijstjes bij. En ik roep zelf ook wel eens dingen die achteraf niet helemaal waar of zelfs klinkklare nonsens zijn

Nogmaals for the record: ik neem het niemand kwalijk die ooit heeft gezegd dat mijn planten wel of niet ten dode waren opgeschreven, en andersom hoop ik hetzelfde, en kunnen we nu gewoon weer gezellig verder?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...