Jump to content

Nieuw en popelend

LiesBelgie

Recommended Posts

Beste iedereen hier,

Na een jaar op een koertje in 't stad zonder zonlicht geprobeerd te hebben, heb ik me naar het dak verplaatst (nog steeds amper zonlicht). Uiteindelijk op een appartement op het terras geprobeerd. Ik bespaar jullie de lange lijst van wat mislukt is. De snijsla was geslaagd...

Nu heb ik een huis met een tuin sinds dit voorjaar en ik ben erin gevlogen! Nu het seizoen wat gedaan is, wil ik graag niet zomaar opnieuw eender wat eender waar plaatsen, doch een plan hebben. Ik hoop dat iemand me kan vooruit helpen.

Mijn moestuin is 10m² met aan de noordzijde een tuinhok. Aan de zuidzijde staat een vierkante meter bak in de moestuin. Geen bomen en maar op het einde van de dag een huis dat schaduw geeft, dus voluit zon. Daarboven heb ik drie verhoogde bakken die volop in de ochtend, middagzon en deels namiddagzon staan, doch ook in de wind. Mijn moestuin bestaat uit zandgrond waar ik 10cm bio-compost heb ingewerkt.

Ik heb een aantal vragen:

- Wisselteelt: ik lees dat een 7-jaren stelsel het beste is. Doch ik wil, wegens te weinig ruimte, geen aardappelen en geen kolen zetten. Dus ik ontbreek 2 stelsels. Ik las dat ik snijbloemen als een stelsel zou kunnen gebruiken. Ga ik dan verder op een 6 jaren stelsel? Of toch een 5 jaren stelsel met extra inwerken van compost ed op dat deel dat het nodig heeft? Of andere ideeën?

- Vierkante meter tuin: deze staat nu in men moestuin. Ik dacht deze te laten staan om alle 'eenlingen', zaken die wat extra warmte nodig hebben of geen zandgrond nodig hebben te kunnen zetten, mn tomaten, aubergine ed. Rest opvullen met waar ik zin in heb. Of zouden jullie die vierkante meter tuin uit de moestuin halen? Hij staat nu bovenop de zanderige tuingrond, opgevuld met potgrond en compost (hij is dus hel wat luchtiger dan de zandgrond).

- Kan ik 'sjoemelen' met de wisselteelt in de verhoogde bakken door om de 3 jaar of zo de aarde te vervangen?

- De verhoogde bakken staan in de wind (eerste 5cm niet doordat de aarde maar vanaf 5cm diep begint). Zijn er groenten die dit echt niet kunnen verdragen?

- Ik wil ook graag wat bloemen zetten, doch enkel als ze nuttig zijn. Zo heb ik nu anijsafrikaantjes staan tegen de aaltjes en oost-indische kers om alle luizen naar zich toe te trekken (en beide eetbaar). Zijn er zo nog andere nuttige bloemen?

- Ik wil graag een bodemonderzoek laten doen. Ik lees dat er verschillende laboratoria zijn. Zijn er aanraders hiertussen, en welke aarde stuur ik op (hoe diep graven?)?

Hopend op veel antwoorden!

Lies uit Nazareth

Welkom op het forum!

Maak je niet al te druk om die wisselteelt, het zijn met name aardappels (en andere nachtschade zoals tomaten) en kolen waar je bij op moet letten.

Een beetje wind kan volgens mij weinig kwaad, is soms ook wel prettig omdat planten dan sneller droog waaien na een regenbui. Sommige planten zullen misschien eerder een stok nodig hebben als steun, en misschien moet je zaailingen wat beschermen. Misschien dat anderen er meer ervaring mee hebben en zinniger dingen over kunnen zeggen.

Voor nuttige bloemen is dit misschien een aardige link: http://www.permacultuurnederland.org/planten.php

Een officieel bodemonderzoek zou ik alleen laten doen als je bang bent dat er gif of zware metalen ofzo in je grond zitten. Om de ph-waarde te bepalen kan je gewoon een testje kopen bij een tuincentrum, maar met die 10 m2 waar je naar hartenlust potgrond of compost op kan gooien zou ik me de moeite besparen. Gewoon zorgen dat je grond goed is en blijft door veel met compost en mulch te werken, en dan kan je op die zandgrond meer dan prima groenten telen, lijkt mij.

Volgens mij is wisselteelt al genoeg bewezen als effectief en zou ik toch opteren om het toe te passen in een losse vorm. Het is goed tegen allerlei plagen die zich anders opbouwen (emelten, aaltjes,...). Je kunt gerust eens 2 jaren achter elkaar hetzelfde telen op hetzelfde stuk maar als je het in vakken indeelt, is het gewoon gemakkelijk en overzichtelijk om gewoon jaarlijks te verschuiven. 5 vakken is al mooi (zelf doe ik er 6).

Ik zou de vierkante meter laten staan, ander soort grond waarin bepaalde zaken beter zullen groeien, andere zaken misschien net minder. Zowieso heb je voor zandgrond veel meer compost nodig aangezien het meestal redelijk arme grond is.

In de verhoogde bakken zou ik ook sjoemelen met de wisselteelt. Let er dan wel op dat als je daar bijvoorbeeld 3 jaar tomaten in zet, je het niet daarna uitschept in het toekomstige vruchtgewassenvak.

Wind vind ik zelf een lastige vraag. In mijn tuintje thuis merk ik dat de fruitstruiken er niet van houden. Op mijn volkstuintje (met de groenten) heb ik er minder last van.

Alle bloemen die goed zijn voor de bijen, bijen zorgen nog steeds voor veel bestuiving, waardoor je een zeer ruime keuze hebt en het er op neer komt wat je mooi vindt.

Goudsbloemen (ook eetbaar al vind ik de smaak niet echt lekker),viooltjes (lekker), beste bloemen vind ik de daglelies (vaste bloemen) deze zijn groot en lekker bijvoorbeeld de soort Stella d'oro, die kun je hier bij ons vaak vinden in tuincentra.

Bodemondezoek zou ik doen bij de Belgische bodemkundige dienst, is vanuit de overheid.