weknow Geplaatst: 2 oktober 2016 Geplaatst: 2 oktober 2016 Het is nu ongeveer de tijd dat de zaden van allerlei soorten Japanse esdoorns rijp zijn of gaan rijpen. Je zou mij er blij mee maken als je er toevallig aan je meestal kleinere boompje hebt zitten of er ergens in je buurt weet te staan en er wat voor me wilt verzamelen. De zaden zien er uit als helikoptertjes, zoals alle esdoorns, maar zullen meestal wat kleiner zijn. Ze zijn rijp als de aanvankelijk groene vleugeltjes verkleuren naar geel, bruin of zwart. Hier zijn wat foto's als voorbeeld: Japanse esdoorns bestaan in heel veel kleuren (groen, geel, bruinig, roodachtig en bont) en (blad-)vormen en variaties, boompjes tot 5 a 6 meter of struikjes vanaf 50 cm. hoog. Japanse esdoorns heten ook wel: Acer palmatum of Acer japonica. Zaailingen zullen niet meer de prachtige boompjes of struiken opleveren als waar je ze oogst. Natuurlijk vergoed ik de verzendkosten en zal ik proberen om je in ruil iets van zaden/bolletjes e.d. voor siertuin of moestuin terug te sturen, waar jij blij mee bent. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
paddestoelengek Geplaatst: 7 oktober 2016 Geplaatst: 7 oktober 2016 toen mijn kinderen nog klein waren kweekte hun pappa japanse esdoornstruiken"pap wat zijn dat voor bomen....dat zijn japanse esdoorns " nu weten ze wel beter gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
weknow Geplaatst: 7 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2016 Bedankt Adriaan dat je mijn verzoekje weer even nieuw leven inblaast door te reageren Maar om eerlijk te zijn...de clou ontgaat me even Die papa moet jij zijn....(was het leuk om die te kweken?)....maar wat je kinderen er van geleerd hebben ("beter weten") ga je me misschien nog uitleggen.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
paddestoelengek Geplaatst: 7 oktober 2016 Geplaatst: 7 oktober 2016 op de lagere school konden ze zich nooit verspreken omdat ze niet beter wisten dat pappa Japanse Esdoorns in de tuin heeft staan (bladvorm komt aardig overeen). Pas veel later kwamen ze er achter wat voor planten het echt waren. gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
weknow Geplaatst: 8 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2016 @ Adriaan. Hier in het dorp oogst je al heel wat opzien door olijfkomkommers langs de draad te laten groeien.... Maar.....ik hoop toch echt dat iemand wat echte Japanse esdoornzaadjes voor me heeft of kan vinden Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
paddestoelengek Geplaatst: 11 oktober 2016 Geplaatst: 11 oktober 2016 Hoi Weknow, net even gevraagd aan een bevriend hovenier, hij zou z'n best doen maar durfde niets te beloven gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jan Lokman Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 is dit em? Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
weknow Geplaatst: 12 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2016 Dat denk ik wel, Jan. Een van de heel veel vormen. Het geveerde blad en het kleine formaat op de foto's die je maakte, wijzen daar op. Maar het kan ook een van de heel veel andere soorten esdoorn zijn. Dat worden meestal veel grotere bomen. Ze staan heel vaak gewoon ergens in de tuin, in kleinere tuinen of voortuintjes omdat ze sierlijke, wat oosters aandoende, vormen en bladeren hebben, mooie (herfst-)kleuren en niet zo groot worden. Het kan wel een heel aantal jaartjes duren voordat ze gaan bloeien en zaden vormen. Vraag me echter niet welke variëteit je dan hebt staan....er zijn er vele honderden verschillende in omloop. Zaden, die nooit hetzelfde opleveren dan de moederplant, kiemen maar voor een deel en vaak duurt het 2 jaar en meer, zijn links en rechts ook wel te koop en ik heb ze ook wel eens gekocht met matig succes. Verse zaden geven een heel veel hogere kans op kiemen of sneller kiemen. Ik heb er erg veel lol in om allerlei bomen, struiken en planten die daar goed passen zelf op te kweken voor in de - hele grote - bostuin die stapje voor stapje vorm krijgt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jan Lokman Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Hij staat hier ... http://www.cantonspark.nl/park Ik maai wekelijks in het mooie park .. toen ik dat topic zag wist ik bijna zeker dat ik er daar één zou vinden.zal ik je zaden toe sturen? Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
wijo Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Ik heb een Japanse esdoorn. Verkleurt mooi rood in de herfst. Ik vraag me af of de zaden al rijp genoeg zijn om te plukken. De onderkant van de zaden is nog wat groenig. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
weknow Geplaatst: 12 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2016 @ Jan Lokman. Wat een prachtige tuinen + park lijkt me dat....heb wat geneusd op de website en nieuwsbrieven gelezen. Leuk en leerzaam daar mee te werken!Mocht ik eens in de buurt komen...staat op mijn lijstje om dan te bezoeken...lijkt me echt de moeite waard En ik ben zeker blij als je wat zaden van die struik voor me kunt oogsten. @ Wim (Wijo)Die staat er mooi op! Prachtig!Veel kans dat bijna rijpe zaden ook al kunnen kiemen (verschilt wat per plant), maar ik denk dat als je enkele weken zou wachten, ze snel verkleuren nu naar bruin, waardoor grotere slagingskans. Dus heel graag wil ik wat zaden daarvan! Zal ik jullie een PB sturen met mijn adres? En denk alvast even na of er iets is waar ik jullie weer blij mee zou kunnen maken? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
wijo Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Stuur maar een pb. Ik zal de zaden in de gaten houden. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.