Jump to content

afdekken asperges

Cees Tabak

Recommended Posts

Hallo allemaal,

dit jaar voor het eerst asperges gezet. Nu binnenkort afbranden. Dijkjes maken en zeil erover.

Zeil erover?

Lijkt me erg bewerkelijk en ik moet weer iets aanschaffen waar ik niet op zit te wachten. Voor zover ik heb begrepen is

het belangrijkste doel het vasthouden van de warmte.

If so,

waarom zou ik dan niet gewoon er een mooi korstje van paardemest overheen leggen?

Iemand enig idee?

Vroeger bij mijn ouders nog asperges staan gehad . Hoe wij dat deden.

Begin van de winter als het groen verdroogd was afbeken en verwijderen en opkuizen (zonder brander).

Zo bleef het gans de winter liggen .

In het voorjaar als eerste begonnen uit te lopen ze aanaarden . Zonder zeil of dergelijke .

En dan medere keren per dag controleren of er grond gebarsten lag en daar de asperge steken .

Waarom dat zeil?

- als je te vroeg aanaard en het gaat nog vriezen de wortels die uiteindes afgestoken zijn en dus zo goed als niet bedekt zijn door grond beschermen tegen de kou ? Vermoed ik.

- zeker als het al wat warmer is en grond is al wat droger is het soms moeilijker snel te zien dat er een aan het boven komen is en groeien ze erg snel.. Steek je ze medere keren per dag dan nog kan er een kopje juist bovenkomen . En zodra ze bovenkomen krijg je blauwe koppen . Daarom kan een zeil handig zijn omdat ik vermoed dat door het zeil koppen geen licht zien dus niet blauw worden. Dus wel aangewezen als je bijvoorbeeld enkel ze s'avonds kunt steken.

Bemesting deden we na het steken (half juni dacht ik) verteerde mest in de geulen en deze dan plat doen.

Hier al meerdere jaren asperges staan en inderdaad nooit afgedekt.

Mijn ouders hebben meer asperges staan dan ons en zij leggen in het vroege voorjaar een plastiek over een deeltje, zodat dat bed sneller asperges gaat geven. Maar verder niet nodig hoor...

Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier!

http://www.vaneigenkweek.be

http://www.facebook.com/vaneigenkweek